Od 1. ledna 2024 tankujeme u čerpacích stanic v Čechách nový benzín E10 s 10% složkou etanolu. Palivo mohutně prosazované Evropskou unií však nemá jen samé kladné stránky. Má i ty temné.
V posledních pár letech se Evropská unie významně angažuje v boji proti emisím skleníkových plynů a podporuje udržitelná energetická řešení. Jak se jí to daří, to je na uvážení každého z nás. Každopádně faktem je, že jednou z hlavních oblastí, na kterou EU zaměřuje svou pozornost, je doprava, a zejména používání benzínu a naftových paliv. Nejnověji je i v Čechách od 1. 1. 2024 na čerpacích stanicích dostupný pouze benzín E10 s 10 % etanolu. Jaké má přednosti a nevýhody? Pojďme se na to podívat společně.
Pro Evropskou unii je ekologie zaklínadlo č. 1
V EU totiž již dlouhodobě dochází ke změně složení paliv ve prospěch těch se zvýšeným podílem etanolu v benzínu. Tato transformace má výrazný dopad na ceny a obchodování s benzínem. Například RBOB (Reformulated Blendstock for Oxygenate Blending), což je reformulovaný benzín s vyšším obsahem etanolu, který je již dlouho standardem ve Spojených státech, se tak nyní stává běžným i v Evropě. Tento krok EU je součástí širší strategie, která zahrnuje balíček Fit for 55 v rámci Green Dealu.
Právě na E10, který je směsí obsahující až 10 % etanolu, se chce EU zaměřit. Tento nový benzín má oblibu většinově v severozápadní Evropě a několika východoevropských zemích. Etanol používaný v E10 je obnovitelný zdroj a vyrábí se z kukuřice, pšenice, cukru a dalších obilovin, což pomáhá splnit energetické a klimatické cíle EU. To je oficiální dikce EU. Neoficiální je to, že používáme potravinářské plodiny a zemědělskou půdu k tomu, abychom mohli vyrábět paliva do automobilů.
Nepatří potraviny spíše na jídelní stůl?
Neměli bychom raději používat zmíněné potraviny k obživě a se schopnostmi lidstva 21. století najít způsob, jak pohánět naše dopravní prostředky jinak než jenom pěstováním pšenice, kukuřice nebo cukru? Popravdě mně vždy „ekologické snahy“ spočívající v těchto způsobech nahrazování fosilních paliv (jinými fosilními palivy, vypěstovanými na polích) přišly jako velmi sporné. Pokud ne přímo nesmyslné. Půlce planety hrozí hladomor, a my na úrodných lánech zasejeme a sklidíme do nádrží našich aut? Absurdní představa.
EU přitom argumentuje výhody E10 následovně:
- 1. Nižší emise skleníkových plynů: Etanol, který je biopalivem přidávaným do E10, může pomoci snížit celkové emise skleníkových plynů ve srovnání s tradičním benzinem. Etanol je obnovitelný zdroj energie, který může být získán z biomasy.
- 2. Podpora obnovitelných zdrojů energie: Používání E10 může přispět k podpoře odvětví biopaliv a obnovitelných zdrojů energie, protože etanol je často vyráběn z biomasy, jako je kukuřice nebo cukrová třtina.
- 3. Možnost snížení závislosti na ropě: Podporou biopaliv může E10 přispět k snížení závislosti na tradičních ropných zdrojích a diverzifikaci energetického mixu.
- 4. Vyšší oktanové číslo: Etanol má vyšší oktanové číslo než tradiční benzin, což může mít některé pozitivní vlivy na výkon a spalování motoru.
- 5. Podpora místních zemědělců: V případě, že etanol v E10 je získáván z místních zemědělských plodin, může to přinést ekonomický prospěch místním zemědělcům.
E10 nevyhovuje starším motorům
Kromě sporného původu v zemědělství je třeba si zmínit i některé z potenciálních nevýhod E10, jako jsou možné problémy s korozí v některých částech palivového systému a nutné úpravy některých vozidel na používání E10. Například starší motory Škoda 1,3 MPI o výkonu 50 kW, masivně rozšířené ve Feliciích, neumí s tímto palivem fungovat, aniž by nedošlo k jejich poškození. Také by se měla zohlednit dostupnost a cena etanolu, která může být proměnlivá.
Závěrem? Zvýšení obchodování s etanolem a jeho přimíchávání do benzínu celkem jasně deklaruje, kam se EU míní posouvat. To má vliv nejen na domácí trhy, ale i na globální obchod s palivy. Otázkou však zůstává, jakou cenu za to všechno zaplatíme a jestli nám jednou generace po nás nevyčtou, že jsme tak neuvěřitelně plýtvali potravinovými zdroji, jen abychom měli co nalít do nádrže. Nebyl by klasický benzín „bez éček“ nakonec ekologičtějším řešením? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!