Elon Musk se dlouhé roky opájel představou, že v elektromobilech v podstatě nemá Tesla konkurenci. Už si to ale zřejmě nemyslí, neb tato firma jde Tesle „po krku“.
Elon Musk se dosud všem automobilkám světa dokázal zcela nepokrytě (a s lehkou arogancí sobě vlastní) posmívat, respektive dávat při každé příležitosti najevo, že jsou někde zcela jinde, než je Tesla. A že v podstatě nemají šanci Teslu nikdy porazit, neb nikdy nedoženou ten náskok. Nevím, jak vy, ale mně v této souvislosti utkvěla v hlavě jedna fotografie, kterou jsem si speciálně pro tento článek dohledal. A přikládám ji níže. Pojďme se společně podívat na jednu obzvlášť zajímavou proměnu.
Boss jedné z největších automobilek a Elon Musk si dělají selfie
Co na oné fotografii vidíme? Vidíme Herberta Diesse, tehdy šéfa VW, jak si dělá rychlou selfie s Elonem Muskem, kterého odchytil kdesi na konci roku 2020 na letišti a využil té příležitosti, aby jej nechal projet novým ID.3. A udělal si pár selfie. Jinými slovy, jeden z nejmocnějších mužů celého automobilového průmyslu se fotí s „chlápkem”, jehož Tesla se ještě před pár lety potácela v těžkých problémech a on sám přespával ve spacáku přímo ve firmě, aby dohlédnul na finální montáž vozu.
Nepřijde vám to absurdní? Mně tedy malinko ano. Malinko dost. Umocněno tím, že to byl Diess, kdo chtěl tuto fotku a kdo Muska „odchytil”. Pominu to, že ti dva se dobře znají, ale to je na delší článek. Mimochodem celkem pikantní. V té době si ještě Diess myslel, jak ID.3 zboří svět a jak se povede z VW udělat druhou Teslu. Jen větší, bohatší, evropskou, s desítkami milionů klientů a s vozy smontovanými dle řádných standardů a norem VW. Psal se rok 2021, jen o necelé dva roky zpátky, nezapomeňte.
Jen o pár měsíců později: všechno je zcela jinak
Musk tehdy ID.3 okomentoval „pretty very good”. Co tím doopravdy myslel, ví asi jen on sám. A nyní to velké finále: Čas trhnul oponou, píší se první týdny roku 2024. Výroba ID.3 zpomaluje či zcela zastavuje, neb o něj (bez zastavených dotací v Německu) zkrátka není zájem. VW na to konto přistupuje k bezprecedentnímu snižování cen, často o více než 15 % z ceny vozu. Ti, co kupovali ještě před pár měsíci za plnou cenu, musí skřípat zubama. A čeká se, co bude dál. Zlevnění bývá jednou z posledních možností ekonomického boje.
Herbert Diess je již delší dobu ze hry venku a nůžky mezi elektromobilními produkty (a efektivností výroby) Tesly a VW se stáe více rozevírají. Všechny modely Tesly slaví úspěchy, kamkoli přijedou, a cokoli Musk ohlásí jako novinku, na to se čeká pomalu s posvátnou úctou. Z Tesly se povedlo udělat kult, podobně jako u Apple. A co je dnes už zřejmé, je to, že VW opravdu Teslu neohrozí. Ani teď, a asi ani v dohledné době. Existuje však firma, která by to dokázat mohla. A zřejmě i dokáže. A dokonce to o ní sám kdysi Musk prohlásil.
Číňané vědí, jak z BYD udělat světovou jedničku
Ta firma se jmenuje BYD. Build Your Dream. V tomto případě to tedy opravdu funguje a sny se nejen zdají, ale i plní. Podle zprávy společnosti pro globální bezpečnostní služby „Money BG“ existuje možnost, že elektromobily BYD se stanou nejprodávanějšími čistě elektrickými vozidly na světě. Pokud se to stane, může to vést ke změně dominantní pozice na trhu. Tato informace vychází z odhadu, že poptávka po elektromobilech BYD po vyjmutí společného podniku s Mercedes-Benz vzrostla o 17 % ve srovnání s předchozím rokem.
Očekává se, že BYD předstihne Teslu a stane se nejprodávanějším elektromobilem na světě. V třetím čtvrtletí roku 2023 Tesla dodala více než 435 000 elektrických vozidel, zatímco BYD dodala 431 600 kusů vozů. Zpráva dále uvádí, že zatímco Tesla zaznamenala 6,7% pokles dodávek, BYD zaznamenala výrazný nárůst o 22,5 %. Díky tomu zaznamenala BYD růst tržeb, posílení své pozice a vynikající finanční výsledky.
V číslech si BYD vede znamenitě. Ostatní je otázkou času
Podle finanční zprávy se zisk za třetí čtvrtletí pohyboval na úrovni 10,4 miliardy juanů (zhruba 31 miliard korun), což představuje meziroční nárůst o 82,2 %. Ve srovnání s loňským rokem se celkový zisk společnosti zvýšil o více než 400 % na 16,62 miliardy juanů. Podle zprávy od Morgan Stanley výkon společnosti BYD předčil očekávání. Analytici této americké investiční banky se domnívají, že zvýšená nabídka luxusních vozů a pokračující globální expanze by mohly přispět k stabilnímu růstu BYD v průběhu následujícího roku.
A pokud zůstaneme na starém kontinentu, pak možná nejzajímavějším momentem je to, že první evropský závod BYD bude stát v Maďarsku. U Szegédu, proslaveného mimo jiné světoznámým gulášem. A spolu s již fungujícím závodem BYD na výrobu elektrických autobusů. Jinými slovy. Tato firma to s expanzí do Evropy myslí naprosto vážně. A není pochyb o tom, že podobně vážně přistupuje ke svému jedinému vážnému konkurentovi: Muskově Tesle. A tak, jak si poradila s Evropou, jsem si téměř jist, že si poradí i s Teslou.
Jak to vidíte vy, rozšíří se nakonec čínské automobily v Evropě více než jejich evropské protějšky? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!