Nový Golf je tady. Místo manuální převodovky vám nabídne ChatGPT. Opravdu chcete, aby za vás řídila umělá inteligence?

V nestálém světě se asi budeme muset smířit s tím, že i ty nejvíce železné jistoty jednou přestanou být jistotami. Jako se to stalo Golfu. Končí jedna éra, jaká bude ta nová?

i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
Další 0 fotografie
                   

Na právě probíhajícím veletrhu CES 2024 v Las Vegas Volkswagen představil novou verzi Golfu, zatím maskovaného jako „nové GTI“. Revidovaný Golf byl ze strany VW interně nazván „Generace 8.5“, neb sám koncern uznal, že jde spíše o rozsáhlý facelift než o zcela nový vůz. Ne že by ikonický model nižší střední třídy na první pohled nevypadal špatně, ale osmá generace je v něm skutečně přítomna celkem zásadně. To však zdaleka není všechno. Pojďme se tedy na Golfa 2024 podívat společně.

Golf na veletrhu mobilů a televizí. Jak typické, jak smutné

A musím se vám hned v úvodu k něčemu přiznat. Když jsem se probíral štosem posledních zpráv z veletrhu CES 2024 v Las Vegas a viděl dvě nezávislé zprávy od VW, jednu o tom, že na palubě nového Golfu bude přítomen systém zřejmě nejznámější umělé inteligence ChatGPT a současně mu jednou provždy bude odepřena manuální převodovka, přepadnul mne lehký smutek. Tak je to tady. Věděl jsem, že to přijde, ale nečekal jsem, že hned zkraje roku 2024. Co mám na mysli?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mám na mysli to, že jedna z posledních jistot našeho „krásného klasického světa“ se definitivně dostala na druhý břeh a s klasikou má společného již velmi málo. Ono i ten fakt, že to celé se oznamuje na veletrhu CES v Las Vegas (Consumer Electronics Show, překlad tuším netřeba) o něčem svědčí. V Las Vegas a vedle sluchátek a krytů mobilních telefonů, nikoli třeba na autosalonu v Ženevě nebo v Paříži. Ne, v Las Vegas, mezi hracími automaty, vám VW sdělí, že Golf bude mít ChatGPT a přišel o „manuál“. Aha.

Tohle auto pro Evropany ztělesňovalo sadu jistot a pevný základ

Pochopte mne, nejsem žádná „extra konzerva“, jsem schopen ocenit povedená auta z Číny, stejně jako zcela nový designový směr u BMW. Jen jsem zkrátka Golfa bral jako jednu z jistot tohoto světa – že v té základní a levné verzi dostanete klasický, v zásadě „analogový“ automobil, ve kterém budete sami řadit, vpředu budou čtyři válce o nějakém normálním objemu a celé to pojede podobně, jako to jelo kdysi. Příjemně, bezpečně, komfortně, golfově. No, ne tak úplně. Pravděpodobně se mě „to“ při vstupu zeptá, jaký jsem měl den. Nanic, milý Golfe. Nebo Golfko?

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

VW totiž současně uvedl, že aktualizovaný hlasový asistent dokáže ovládat zábavu v autě a odpovídat na obecné otázky. V budoucnu by mohl konverzovat s řidiči a komunikovat jinými způsoby. A také ovládat infotainment a klimatizaci vozidla. Za tím účelem se německý kolos spojil se společností Cerence, aby pro tuto funkcionalitu využil Cerence Chat Pro s umělou inteligencí. VW zdůraznil, že ChatGPT nezíská žádný přístup k údajům o vozidle a všechny otázky a odpovědi jsou smazány. GDPR v praxi?

Zákazníci chtějí především rychlost a osvědčenou spolehlivost

Zákazníci si upravují funkce ze svého vozidla, aniž by se dotkli tlačítka, řekl Kai Gruenitz, šéf technického vývoje značky VW. „Naši zákazníci si nechtějí ručně nastavovat sedadla, chtějí používat systémy řečového dialogu,“ řekl. Od zvýšení teploty, když slyší „Je mi zima“, až po ukázku nejbližší indické restaurace, když uslyší „Chci máslové kuře“, umělá inteligence dokáže rozpoznat a reagovat na řadu požadavků, uvedli vedoucí pracovníci VW a Cerence. Vážně? V tom případě nejsem zákazník VW.

Opravdu dobré hlasové ovládání je velmi obtížná výzva. Jsme přesvědčeni, že to může fungovat pouze s velkými jazykovými modely založenými na AI,“ řekl Grunitz. VW uvedl, že je prvním velkovýrobcem, který tuto technologii zařadil do standardní výbavy svých vozů kompaktního segmentu. General Motors v březnu loňského roku uvedl, že pracuje na virtuálním osobním asistentovi využívajícím modely AI za ChatGPT.

ChatGPT na palubě. Manuální převodovka naopak přes palubu

VW uvedl, že hlasový asistent bude součástí několika modelů, jako je elektrický crossover ID.4, crossover Tiguan a nadcházející Golf 2025. Jenže to je jen první polovina zprávy ohledně nového Golfu. Ta druhá je, že tato nová verze Volkswagenu Golf poprvé za 50 let výroby přijde o manuální převodovku. Čímž definitivně opouští vody třídy Golf, kterou před více než 50 lety zakládalo. Vždy platilo: základní, dostupné, stejně jako naopak sportovní verze musí mít možnost volbu manuálu. Tak s tím je konec.

Je lepší manuální nebo automatická převodovka? Jen jedna z nich má ze třech důvodů jasně navrch

Je to jedna z několika klíčových změn pro poslední spalovací verzi bestselleru VW, řekl šéf technického vývoje značky. Manuální převodovky přežily jako možnost pro kupující Golfu, kteří dbají na rozpočet, i jako volba pro zákazníky GTI, kteří si sami rádi řadí. Nicméně 95 procent kupujících volí v odcházejícím modelu GTI možnost dvouspojkové převodovky DSG, řekl novinářům na okraj show šéf vývoje značky VW Kai Grünitz. Omezený nástup manuálních převodovek přispěl k rozhodnutí přejít pouze na DSG.

Typický VW: velmi v předstihu, aby finálnímu produktu téměř „ujel vlak”

Rýsující se přísnější emisní pravidla Euro 7 byla dalším z faktorů, které „popravily” manuální převodovku v Golfu, řekl Grünitz, navzdory nedávnému rozhodnutí EU změkčit předpisy. „Když jsme začali s vývojem, nebylo jasné, kdy budou pravidla Euro 7 uvolněna,“ řekl. Výsledkem bylo, že VW se rozhodl na základě původních přísnějších návrhů EU7. „V určitém okamžiku musíte začít svůj vývoj. Jinak se netrefíte do časové osy,“ řekl Grünitz.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Vůz řeší stížnosti spotřebitelů na interiér Golfu osmé generace, včetně aktualizace problematického softwaru a přidání podsvícení posuvných ovladačů pod dotykovou obrazovkou. „Jedním z našich hlavních obav u Golfu bylo, že interakce s digitálním přístrojovým panelem nebyla pro naše zákazníky zdaleka bezproblémová,“ řekl Grünitz. Nový Golf využívá aktualizaci Evo platformy spalovacích motorů MQB mateřské skupiny VW Group, která je základem také nového VW Passat a nového VW Tiguan.

Shrnutí není příliš veselé. Třeba to nový Golf napraví

Pojďme si to shrnout: Opravili jsme příšerné chyby v infotainmentu, které nás trápily drahné měsíce. A nebyly příliš důstojné značce VW. Dali jsme do vozu ChatGPT a sebrali mu navždy „manuál”. Jo, a pořád tomu můžete říkat Golf. Nevím, jak vy, ale tímto postupem se (alespoň v mých očích) Golf definitivně odsunul kamsi do zóny „displejových blikacích vozítek z Číny”. A jeho evropská samozřejmost, nadčasovost a konzervativnost v tom nejlepším slova smyslu je zkrátka ta tam.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Jak to vidíte vy, bude to ještě pořád Golf, když už nikdy nebude s „manuálem” a bude si s vámi povídat skrze ChatGPT? Dejte nám prosím vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 0 fotografie

Jak hodnotíte výměnu „manuálu” za ChatGPT?

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články