Škoda Fabia RS TDI vypadá famózně. Unikát v celosvětovém měřítku opět zamířil do prodeje

V historii každé automobilky jsou modely, které se až s odstupem času ukážou jako výjimečné. Fabia RS TDI patří rozhodně mezi ně. Kupte si nějakou, dokud jsou k mání.

i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
i Zdroj fotografie: Autoscout24
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Jak jsem na ni mohl zapomenout. Dárce orgánů do mojí milované bývalé „Fabie Combi RS TDI”, majitelka psychedelického žlutého laku, originálního nárazníku a sedaček, za které by se nemuselo stydět Porsche. Přesto stále a pořád malá krabička do města, na první pohled (speciálně zezadu) nerozpoznatelná od tehdy rozšířené 1,2 HTP. Pod kapotou však „Pumpe-Düse” TDI motor s masivními 130 koňskými silami a nebývale vysokým točivým momentem. Pojďme se na jeden exemplář na prodej podívat společně.

Unikát po 21 letech? RS TDI překvapí i dnes

Fabia RS TDI je v podstatě takový škodovácký jednorožec. Škoda nikdy předtím ani nikdy potom nic podobného nevyrobila, nikdy nevznikl kompakt s jedním z tehdy nejsilnějších dostupných vznětových motorů. Parametry z objemu 1,9 (přesněji 1 896 cm3, vrtání 79,5 mm, zdvih 95,5 mm, kompresní poměr 19:1) by bez problémů stačily i dnes na sedan střední třídy: 96 kW (130 koní) při obligátních 4 000 otáčkách, a především točivý moment 310 (!!!) Nm při pouhých 1 900 ot./min.

Nejlepší motor světa 1.9 TDI – svatý grál všech mechaniků najel 700 000 km v Golfu a je stále ve skvělém stavu

To jsou hodnoty, kterých dosahovali „čip tuneři” ze slabších verzí 66/74 kW, tady byly náhle dostupné v sérii a se zárukou. V kombinaci se šestistupňovou převodovkou (do roku 2004 byly dokonce dvě, lišící se převody. Ta s delšími má označení FSM, s kratšími HDS. Ojediněle se lze ještě setkat s označením převodovky FJV, která vyniká taktéž lehčím zpřevodováním. Od roku 2004 byla v nabídce již jen skříň s lehčími převody) se jednalo o unikátní kombinaci, která si velmi rychle získala na oblibě.

Když se auta představovala víc v Ženevě než na CES v Las Vegas

Škoda Fabii RS TDI představila na jarním autosalonu v Ženevě v roce 2003. Dnes se již málo ví, že šlo teprve o druhou (!!!) RS verzi v novodobé historii Škody, přičemž tou první byla pochopitelně dnes již kultovní „jedničková” Octavia RS, s pětiventilovým čtyřválcem o objemu 1,8 litru a výkonu 132 kW (180 koní). Že druhé „RS” bude naftová krátká Fabia, tehdy netušil nikdo. O to větší šok následoval po představení. Píše se rok 2003, nafta je zcela v kurzu a EURO úředníci (zatím) nijak nehrozí, nezapomeňte.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Dnes by podobné auto už nikdo nevyrobil. A co se ví ještě méně, je roztomilá kombinace pragmatických důvodů s těmi sportovními: Škoda totiž v roce 2003 (na stejném autosalonu v Ženevě) představila také svoji první Fabii WRC. Podmínky soutěže přitom byly neúprosné: Musí existovat sériová předloha a musí se vyrobit minimálně 2 500 kusů pro splnění homologace závodního speciálu. Zbytek si domyslíte. Předlohou se stala Fabia RS TDI, s jedním kouzelným „tríčkem”.

Nárazník, co vykouzlí 42 mm. Přesně

A tím je onen atypický nárazník. Který Fabii RS TDI tak sluší. Který ale, když se na něj pořádně zadíváte, je jakoby uměle natažen do délky. Aby totiž homologace speciálu pro WRC (který byl delší než 4 metry) prošla, musela i předloha být delší než 4 metry. Co s tím, když sériová krátká Fabia má 3 960 mm? Dáme jiný přední nárazník. Finále? 4 002 mm, vyřešeno, děkujeme. Kouzelné, že?

iZdroj fotografie: Škoda

A ještě jeden moment je na Fabii RS magický. Tedy vlastně dva. Když se podíváte dopředu na světlomety, pochopíte. Wow. Pořád píšeme rok 2003, nezapomeňte. A tady máte xenony v malém hatchbacku. V té době to byla naprostá bomba. A podruhé: ta sedadla uvnitř vznikla speciálně pro tuhle Fabii. Muselo to stát neuvěřitelné peníze a má to jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Vepředu se sedí nadmíru skvěle, už od pohledu. Aby ale Škoda dodržela ucelený design, je něco podobného i vzadu.

Výkony zajímavé i na rok 2024. Před dvaceti lety z nich byli majitelé u vytržení

Kde to ovšem značně sebralo místo na kolena a celkově změnilo posed, který jinak na standardních sedadlech nebyl vůbec špatný. No tak tady je. Resumé? V RS Fabii jen ve dvou. A resumé podruhé? Cena nové Fabie RS TDI byla 495 000 korun. Když se pragmaticky na to auto podíváte, stejně jako na to, co umí, tak to vlastně není tak moc. Klimatizace na palubě, mimochodem. Jediná Fabia, co uměla (úplně bez problému) jet přes 200, a přitom trvale jezdila za 5/100. A stovku dala pod 10. Magie. Viz video:

Nicméně „půl míče” už bylo mimo možnosti většiny mladých boys, co by ji tak tuze moc chtěli, třeba v červené nebo žluté, aby večer před diskotékou mohli „bliknout” těmi xenony a být tak pro Denisu (Mirku/Petru/Simonu) těmi nejzajímavějšími. A tak se začalo mohutně „tunit” a přestavovat. A v tom je ten vtip: postavit Fabii RS TDI s oním nárazníkem, interiérem, xenony a dalšími detaily nebylo vůbec levné a není to levné ani dnes, pokud to má tedy vypadat. „Skoro RS” Fabií jsem tak viděl již notnou řádku, v té době speciálně.

Jedno z nejzajímavějších malých aut, které Škoda kdy postavila. A už nepostaví

To auto je vůbec zajímavé. A kde je to absolutně nejvíc vidět, je na nabídce inzerátů. Ony totiž nejsou. Výběr z 50 kusů? Zapomeňte. Dá práci najít 10 zachovalých. A určitě nebudou pod 100 tisíc korun. Na českém internetu výběr z několika je, nicméně mne zaujala tato černá krasavice z Vídně. Majitel se o ni dle svých slov s láskou staral a je to na ní celkem vidět. Nezvykle dobré audio máte v ceně (subwoofer v kufru jde pochopitelně vyjmout).

A jako bonus nezvyklé 3 sady originálních hliníkových kol (Fabia mimochodem obouvá pneu 245/45 R16. Slušné gumy). A především péče o vůz, což u ojetiny tohoto formátu považuji za základní parametr. S nájezdem 250 tisíc kilometrů bez problémů dá tu samou hodnotu ještě jednou. To auto vydrží hodně. A už nikdy, nikdy nic podobného nikdo nevyrobí. Což je asi celkem Škoda. Upřímně? Jestli bych ji chtěl raději než „trojkovou” Fabii Combi s 1,5 TSI/110 kW? Nevím, to jsem tak půl na půl. Kouzelná ale každopádně je, co myslíte?

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Koupili byste si ještě dnes malou Fabii RS TDI?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články