Logu naší největší automobilky bylo právě sto let a za svoji existenci prošlo zajímavým vývojem. Budou ještě lokomotivy a jak to vlastně bylo s tajemným indickým mužem?
Ačkoli mnozí z vás nad titulkem „ohrnou nos” ve smyslu, že „Škodovka” už přece dávno není naše, tak jaképak „české rodinné stříbro”, dovolil bych si malou připomínku: továrna stojí v Čechách, dává práci Čechům, podporuje českou charitu i český sport a mj. na své české vysoké škole vychovává budoucí (české) technické kádry. Tak je to česká továrna, nebo není? Samozřejmě, že je. A její logo má opravdu zajímavý příběh. Pojďme se na něj podívat společně.
Historka o vlasatém muži z nástěnného reliéfu
První zmínka o logu Škody se datuje z roku 1923, kdy bylo zaregistrováno logo kruhového okřídleného šípu Škody jako ochranná známka na Patentovém úřadu v Plzni. První použití tohoto loga na vozidlech z Mladé Boleslavi se uskutečnilo v roce 1925. Soutěž o nejlepší návrh tehdy vyhrál Vladislav Sýkora, tehdejší technický ředitel Škody. Samotný design loga je připisován Tomáši Magličovi, který působil jako obchodní ředitel společnosti. Ten se prý inspiroval nástěnným reliéfem ve své kanceláři, který zobrazoval indického muže s výrazným účesem.
Nakonec byly vytvořeny dvě varianty okřídleného šípu – jedna s pěti pery a druhá se třemi. Verze s třemi pery, která se vyznačovala čistším grafickým provedením a lepší vizuální přehledností, rychle získala přízeň a logo se poprvé objevilo na lokomotivách vyrobených v Plzni. To je mimochodem světový unikát: aby jedno logo používaly dvě továrny, které spolu nijak nesouvisí a jejichž výrobní program sice má pokaždé kola, ale jednou na koleje a jednou na silnici: lokomotivy a automobily.
Každý prvek loga má přesně definovaný význam
Až po sloučení s automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se znak začal objevovat i na vozidlech z Mladé Boleslavi. Velký kruh v logu symbolizuje univerzálnost, globální působnost a přítomnost po celém světě. Křídlo je zase vyjádřením technologického pokroku Škody, rozmanité modelové řady a mezinárodního prodeje. Směřující šipka symbolizuje moderní výrobní metody a efektivitu, zatímco malý kruh představující „oko“ odráží preciznost výroby a technickou bystrost, ale také vizi do budoucna.
Okřídlený šíp od svého vzniku prošel pouze pěti úpravami a barevnými změnami. Logo je vytvořeno s kovovým základem, který zároveň určuje první barevné schéma ve stříbrné a modré barvě. V letech 1993 a 1994 byla modrá barva nahrazena zelenou a rozšířil se i okrajový pás. Logo na vozidlech obsahovalo také nápis „Škoda“ spolu s vavřínovým věncem ve spodní části obvodového prstence. V roce 2011 jej vystřídala lehčí a moderněji vypadající verze se zelenými, stříbrnými a černými prvky.
Rok 2023 a nové logo do nové doby
V roce 2023 pak představila automobilka nové logo, které představuje největší změnu za posledních 30 let. Aktualizovaná verze byla navržena tak, aby lépe vyhovovala digitálním komunikačním kanálům, zejména displejům mobilních zařízení. Největší výzvu představoval prvek háčku nad písmenem S, který je důležitou součástí české historie značky ŠKODA. Nyní je integrován do prvního písmene. A definitivně se tak oddělil od plzeňské Škody Transportation.
V červnu 2022 totiž mateřská skupina PPF (vlastník Škody Transportation) oznámila, že odprodala práva na logo s okřídleným šípem a značku Škoda společnosti Škoda Auto, přičemž plzeňská společnost smí současný název používat na základě licence do roku 2029. Nezveřejněná cena za transakci se odhaduje na 4 miliardy korun. Přítěž, kterou pro automobilku stejná grafika představovala, se tedy od roku 2029 stane minulostí a s okřídleným šípem budou na elektřinu poháněny už jenom elektromobily. A nikoli lokomotivy.
Proces proměny loga naší Škodovky je za jedno století vpravdě fascinující. Jiné automobilky prošly podstatně menším vývojem (Mercedes Benz), u jiných je to naopak podobné (FIAT). Uvidíme, jakou budoucnost Škodě Auto přinese její nové logo. Víc ekologické snad již být nemohlo, důraz na zelenou barvu a ekologii je z loga i barevného schématu více než čitelný. Nezbývá, než novým vozům z Boleslavi i dalších závodů Škody Auto držet do budoucna palce.