Japonská automobilka 30 let falšovala výsledky bezpečnostních testů. Okamžitě zastavuje výrobu i prodej, skandál narůstá

Občas se některý z výrobců uchýlí k určitým nekalostem, aby si tak zajistil konkurenční výhodu. Aby se tak ale dělo systematicky po dobu 30 let (!!!), je naprosto šokující.

i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
i Zdroj fotografie: Daihatsu
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Když jsem si dohledával podklady k tomuto článku, byly chvíle, kdy jsem nevěděl, zda se mám víc smát, nebo brečet. Netušil jsem popravdě, že tohle je v Japonsku, zemi proslulé korektním jednáním a „držením slova za každou cenu”, vůbec možné. 30 let? To se za tu celou dobu nenašel jediný auditor, nikdo, komu by něco „nesedělo” nebo nebylo minimálně podezřelé? Zřejmě nikoli. Pojďme se na ty „podvůdky z Japonska” podívat společně. Protože tohle, tohle vás spolehlivě pobaví. Nebo taky možná vyděsí.

Test na japonské automobilky bez velkého přemýšlení

Úvodem malý kvíz z japonských automobilových značek: Kolik jich vyjmenujete „z hlavy”, bez nějakého velkého přemýšlení? A samozřejmě bez pomoci strýčka Googla? Pojďme to zkusit: 3, 2, 1 – můžeme! Hotovi? Nevím, jak vy, ale já jsem jich zvládnul na jeden zátah a bez nějakého velkého dumání osm. Pojďme postupně: Toyota (největší jako první, samozřejmě), Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Daihatsu a Honda. Nezapomněl jsem na nějakou? Máte stejný výsledek jako já?

Japonské značky se spojily, aby vytvořily nejdokonalejší spalovací motor všech dob. Chtějí změnit svět

A nezarazí vás jedna z nich, jejíž vozidla sice nejsou na silnicích už pomalu vidět, ale přesto si názvy modelů jako Cuore, Charade, Rocky nebo Terios matně vybavujete? Pochopitelně, bavíme se o Daihatsu. Automobilka s unikátní historií začala svůj automobilový byznys dávno před Toyotou, Mazdou, Hondou nebo Nissanem. Od roku 1967 Daihatsu úzce spolupracuje s Toyotou, která se z původního držení 31 % akcií v roce 2016 stala nakonec jejím jediným vlastníkem. 

30 let falšování výsledků crash testů

Do začátku roku 2013 byly vozy této značky nabízeny v několika západoevropských zemích, pak se však značka z Evropy stáhla, nicméně čile působila především na asijském trhu. A teď to nejdůležitější: Japonská automobilka přiznala v rozhovoru pro CNN, že více než 30 let falšovala výsledky bezpečnostních testů. V reakci na to byl s okamžitou platností zastaven provoz všech továren v Japonsku, to stejné se týká i prodeje. Ani jedno auto z továrny, ani jedno auto dále v prodeji.

Skandál, který v historii japonského automobilového průmyslu nemá obdoby

CNN se skandál, který „otřásl základy společnosti“, neváhala přirovnat k aféře Dieselgate, jež postihla především koncern Volkswagen. Značka Toyota Daihatsu však nemanipulovala s daty ze spalovacích testů, ale z testů bezpečnosti aut. A dělala to přes 30 let – podle CNN k prvnímu takovému incidentu došlo v roce 1989 a od roku 2014 tento fenomén zesílil. Pro Toyotu to samozřejmě představuje extrémně vážný reputační problém. Tato značka si na solidnosti a důvěryhodnosti zakládá přímo fanaticky.

iZdroj fotografie: Shutterstock

Proto se také závěrečné oficiální prohlášení Toyoty nese ve velmi pokorném duchu:

Šetřením byly zjištěny nesrovnalosti u 174 položek ve 25 testovacích kategoriích. Týkaly se celkem 64 modelů vozidel a tří motorů (včetně modelů ve výrobě, vývoji nebo ukončených), včetně 22 modelů a jednoho motoru prodávaného Toyotou. Rádi bychom vyjádřili naši upřímnou omluvu za nepříjemnosti a obavy, které to způsobilo všem zúčastněným stranám, včetně zákazníků.

Co k tomu dodat? Automobilový průmysl je extrémně konkurenční prostředí, což vedlo, vede a určitě ještě v budoucnu povede k některým ne zcela férovým praktikám. Rozměr tohoto skandálu je ovšem bezprecedentní a bude mít zřejmě soudní dohru. Nicméně třeba taková Tesla si s praktikami fair play hlavu také příliš neláme. A funguje bez problémů (nejprodávanější auto v Evropě v roce 2023: Tesla Model Y). Uvidíme, jak dlouho a co ještě vyplave na povrch. Ať už na ni, nebo na někoho z jejích konkurentů.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Jak je možné, že jim to mohlo 30 let procházet?

Zdroj: CNN
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články