Jízda autem neskýtá jen příjemné zážitky, často se dostaví i ty zcela opačné a pro nemalé procento z nás je pak jízda v autě tak trochu za trest. Speciálně pokud jezdíme v noci.
Ačkoli se nám místy může zdát, že se zima pomalu dostává do své závěrečné fáze, pohled do kalendáře a často i na teploměr jen několik dní poté nás vrátí do reality. Zima je stále kolem nás a ještě několik (pro optimisty krátkých, pro pesimisty dlouhých) týdnů tady s námi bude. Sice už je řada únorových dní za námi, ale odpoledne se stejně smráká často dřív, než vůbec vyjdeme z práce. Večerní nákupy? Tma tmoucí. Pojďme se podívat na jedno alarmující zjištění, které s tímto bytostně souvisí.
Průzkum na téma oslnění téměř v celé Evropě
Celoevropský průzkum totiž poprvé ukazuje, jaký vážný dopad mají oslňující světlomety na řidiče a bezpečnost silničního provozu. Výsledky jsou alarmující. Spolu s deseti dalšími automobilovými kluby se německý ADAC zeptal řidičů, jak moc se cítí v provozu oslepeni. Průzkum evropských autoklubů ukazuje: Ten, kdo se cítí rušen oslňujícími zdroji světla, není zdaleka výjimkou. Nejste tedy sami, pokud máte pocit, že světlomety protijedoucího vozidla nebo zadní světla vpředu jedoucího vozu jsou příliš ostré.
Aby však nebyly výsledky jenom z Německa, provedly kluby v Nizozemsku (ANWB), Anglii (IAM), Bosně a Hercegovině (BIHAMK), Slovinsku (AMZS), Norsku (NAF) průzkum u svých členů, v Německu, Rakousku (ÖAMTC), Švýcarsku (TCS), Belgii (TCB ) a Lucembursku (ACL) byli obecně dotazováni spotřebitelé s řidičským průkazem (reprezentativní průzkum). Reprezentativní průzkum společnosti ADAC market research pak vytvořil spolehlivou databázi pro Německo .
Pro tři čtvrtiny dotazovaných je oslnění problémem
V Německu se více než 90 procent řidičů cítí někdy oslněných. Někteří jen zřídka (15,2 %) nebo téměř nikdy (5,5 %), ale někdy téměř 50 %, jiní toto pociťují pravidelně (21,7 %), nebo dokonce téměř vždy (5 %). To znamená, že oslnění v silničním provozu je problémem pro přibližně tři čtvrtiny dotázaných. A co je zajímavé: 32 % dotázaných do 35 let se cítí oslněno téměř vždy nebo pravidelně, zatímco mezi osobami staršími 50 let je to necelých 23 procent. Průzkum tedy nepotvrdil, že by oslnění trápilo především starší řidiče. Jaké jsou příčiny oslnění?
Příčina číslo jedna: Dálková světla
Co lidi v provozu nejvíce oslňuje? Aby to ADAC zjistil, zeptal se, který zdroj světla produkuje nejsilnější oslnění? Výsledek je jasný:
Oslnění v číslech:
- Zvlášť negativně je vnímáno dálkové světlo: jako největší problém ho vidí 82,1 procenta dotázaných.
- Mnoho lidí (41 procent) také považuje potkávací světlo za velmi oslňující zdroj světla.
- Každý čtvrtý (26,7 procenta) se cítí oslepený zadním mlhovým světlem.
Světla pro denní svícení jsou naopak o 6,9 procenta méně výrazná. Nápadné: Osvětlení na kolech je stále více vnímáno jako obtěžující. Zde 8,8 procenta uvedlo, že se tím cítí zaslepeno.
Jasné světlo: Rušivé až nesnesitelné
Chvilková slepota za jízdy je pro řidiče často vážným problémem komplikujícím jízdu. Výsledky průzkumu hovoří jasně: Více než 27 procent dotázaných pociťuje stres , únavu nebo jiné fyzické problémy. 21,8 procenta jezdí méně za tmy, 3,7 procenta dokonce přestalo jezdit za tmy.
Oslnění v číslech:
- Šest z deseti řidičů (61,7 procenta) uvedlo v průzkumu ADAC, že jim oslnění vadí.
- 25,9 procenta dotázaných hodnotilo stres jako stále tolerovatelný.
- 4,8 procenta to považuje za nesnesitelné.
Reakce: Častá jízda naslepo
Jaké jsou ale důsledky, pokud se řidiči cítí oslepeni? Jaký to má dopad na jejich chování v provozu? Průzkum ADAC poprvé ukazuje rozsah důsledků pro bezpečnost silničního provozu, když jsou lidé při řízení oslepeni:
Oslnění v číslech:
- Každý druhý přimhouří oči nebo uhne pohledem.
- Někteří lidé dokonce občas jezdí naslepo: 2,4 procenta dotázaných zavře oči.
- Několik (3,1 procenta) se dívá přímo do zdroje světla a sleduje tak ochranný reflex pro oko.
- Pouze 14,1 procenta řidičů nereaguje nebo je schopno to ignorovat, když jsou konfrontováni s oslňujícím světlem.
Pocit: Podráždění a bolest
Automobilové kluby požádaly své členy a spotřebitele, aby popsali účinek, který zažívají, když jsou oslepeni světly. I zde je jasné: oslnění je skutečným problémem pro bezpečnost silničního provozu.
V Německu šest z deseti řidičů uvádí, že je špatně vidět vše kolem světelného zdroje. Každý třetí člověk je podrážděný a 23,3 procenta zažívá ve svém zorném poli světelný bod, který jen pomalu mizí. 4,3 procenta dotázaných dokonce uvedlo, že oslepující světlo bolí. To znamená, že téměř 27 procent dotázaných si stěžuje na dojmy nebo bolest. To jsou poměrně hodně závažná čísla. A znamenají, že to není problém menšiny, ale týká se téměř každého.
Závěr: Oslnění je dopravní nebezpečí
Výsledky průzkumu byly prezentovány a prof. Dr. Bernhard Lachenmayr, specialista na oftalmologii, uvedl: „Výsledky průzkumu mě nepřekvapují. Stále se zmenšující plocha výstupu světla a stále vyšší jas zvyšují psychologické a fyziologické oslnění.“ Je tedy na čase udělat změnu. Jenže jakou? Všechny používané světelné zdroje mají pochopitelně platnou homologaci a procházejí náročným schvalováním.
Normy jsou dány a my je splňujeme, brání se výrobci. Možná je tedy na čase přizpůsobit normy novým technologiím (LED, laser), které se vyvíjely a vyvinuly rychleji než homologační podmínky. Rozdíly ve způsobu osvětlení vozovky mezi moderními LED světlomety a starou H4 s velkou parabolou jsou pochopitelně nebetyčné. A podobně rozdílné jsou i pocity, když se střetne paprskem moderních světlometů s lidským okem. Kdo se někdy nechtěně podíval do výbojky moderního videoprojektoru, ví, o čem mluvím.
Názor většiny: úprava legislativy by byla vhodná
Poslední dvě čísla závěrem: 73 procent účastníků průzkumu se domnívá, že je třeba upravit legislativu, aby se snížilo oslnění vozovky; 39 procent to dokonce považuje za velmi důležité. Jak to vidíte vy? A jak v noci vidíte vy? Myslíte, že by se měly upravit normativy světlometů tak, aby tyto neoslňovaly? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!
Tento článek vznikl za přispění: dopravní psycholog ADAC Ulrich Chiellino © ADAC/Beate Blank a Technické poradenství: Burkhard Böttcher, ADAC Technology Center. Díky!