Majitelé elektromobilů žijí v mylném domnění, že jsou jejich vozy beze zbytku ekologické. To je ovšem omyl, který si právě vzala na mušku Evropská komise.
Čím elektrická auta konkrétně znečišťují životní prostředí a jak se lze škodlivinám bránit? Je až neuvěřitelné, že se drtivá většina majitelů elektromobilů rozhodla věřit tomu, že jejich volba padla na vůz, který neprodukuje absolutně žádné škodlivé emise. I kdyby auta jezdila na čistý vzduch, vždycky budou emisemi znečišťovat naši planetu. Evropská unie si je této skutečnosti dobře vědoma, a právě proto se rozhodla se zaměřit na zcela nové normy, kterými chce dosáhnout úplné eliminace emisí u elektrických aut.
Na vině jsou brzdy, a především pneumatiky
Ptáte se, čím by mohly být právě elektromobily škodlivé, když jezdí na čistě elektrický pohon? Žádné spalování fosilních paliv, žádné výfuky, tak v čem je tedy problém? Normy EU označované jako Euro 7 totiž berou v případě elektromobilů v potaz limity znečištění částicemi, které se do ovzduší uvolňují z pneumatik a brzd. A Evropská komise se rozhodla do roka zveřejnit zprávu, která bude definovat, jak budou právě tyto emise měřené.
Měření těchto specifických emisí bude cílit speciálně na elektromobily z toho důvodu, že právě na jejich pneumatikách dochází k podstatně vyššímu opotřebení. Tento fakt je dán větším točivým momentem, a především vyšší hmotností elektrických aut ve srovnání s vozy osazenými spalovacími či vznětovými motory. Podle dosavadních odborných studií uvolňují množství částic nejen samotné pneumatiky, ale také brzdové soustavy. Tyto drobné částice o velikosti 10 nanometrů ve finále podle studií zamořují jak ovzduší, tak i vodu, respektive vodní pásma.
Půl milionu tun mikroplastů, které dýcháme a konzumujeme
V zásadě se jedná o mikroplasty, které se prostřednictvím pitné vody dostávají do potravního řetězce, až nakonec skončí v lidském těle. Podle výzkumů se jen na území Evropy ročně uvolní do životního prostředí neuvěřitelných 500 000 tun emisních mikroskopických částic. A když se nad tím zamyslíte, dává to logiku. Kam by se poděl materiál, který se uvolňuje z pneumatik a brzd desítek milionů aut, které po celé Evropě jezdí?
A protože o této zkušenosti automobilky vědí a počítají i s tím, že jim EU přinese další omezení stran budoucí výroby elektromobilů, už začaly vymýšlet řešení. Nebo začne EU nějak mlžit, jak je to pro ni obvyklé? Jedná se o speciální filtry, které mají zachycovat uvolňované mikroplasty. Bohužel tyto filtry budou vyžadovat ještě spoustu práce na vývoji, protože zatím jsou příliš velké a dosti kontraproduktivní ve smyslu aerodynamiky.
Omezení mikročástic může zvýšit spotřebu elektřiny
A právě aerodynamika je v případě elektromobilů naprosto zásadní, protože výrazně pomáhá s co nejnižší spotřebou elektrické energie. Aplikace filtrů, které potenciálně zvýší spotřebu elektrických aut, absolutně nedává smysl. Vždyť by to byl další výrazně neekologický krok, v tomto případě doslova směrem vzad.
Jak se na elektromobily díváte teď, po přečtení tohoto článku? Stále vám připadají tak úžasně ekologické? Opravdu díky nim pomáháte zachraňovat naši planetu? A to bychom se mohli začít bavit také o tom, jak ekologická je výroba lithiových baterií do aut, na jejímž začátku stojí těžba samotného lithia. Ale to je obsahově náročné téma zase na jiný, zcela samostatný článek.