Nová povinná výbava 2024: EU už o všem rozhodla. Kdo nezareaguje do 6 sekund, schytá to s plnou parádou

Nový prvek povinné výbavy, který bude muset být na palubě vozů od června 2024, začne kontrolovat, kam se během řízení díváme. A také nás za případné „pohledy bokem“ začne trestat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Některé prvky povinné výbavy vyvolávají maně otázky, jestli toto je skutečně to‚ co v autech nezbytně nutně potřebujeme a bez čeho nebudeme moci další měsíce a roky existovat. Speciálně pokud tato povinná výbava přichází „povinně“ z EU a speciálně pokud se jedná o další systémy, které sice budeme muset vozit na palubě (a současně zaplatit, to dá rozum), ale bez kterých bychom se pravděpodobně dokázali obejít. Pojďme se na dalšího „drába“ nad naším řízením podívat společně.

Evropská unie jako hlídač vašich očí a pohledů

Systém ADDW, tedy Advanced Driver Distraction Warning, v delegovaném nařízení Evropské komise k nařízení Evropského parlamentu 2019/2144 je definován následovně. „Jedná se o systém, který pomáhá řidiči soustředit se na situaci na silnici a varuje, když je jeho pozornost rozptýlena. Tuto funkci může provádět například systém, jenž je schopen rozpoznat úroveň vizuální pozornosti, kterou řidič kontroluje situaci na silnici, a varuje řidiče, když je rozptylován.“

Píšete někomu za jízdy? Pak si píšete s policií. Nové kamery detekují držení telefonu v ruce

Tolik definice a suchá teorie. V praxi je ADDW systém, který sleduje řidičovu pozornost. Pokud při rychlosti 20 až 50 km/h odtrhnete oči od vozovky na dobu delší než 6 sekund (nebo při rychlosti vyšší než 50 km/h na dobu delší než 3,5 sekundy), zasáhneupozorní vás na toto konání alarmem. A jak ADDW pozná, kdy se řidič nedívá na silnici? Ve voze jsou instalovány kamery, analýza jejich výstupů pak s matematickou přesností určí, kam přesně (a na jak dlouho) se díváte.

Nařízení EU přesně vymezuje, kam by se řidič za jízdy neměl dívat, a definuje toto do tří zón. Takzvaná zóna 3 se nachází pod pomyslnou půlící osou interiéru. A zhruba 30 stupňů dolů od vodorovné čáry, kterou by označily oči hledící přímo před sebe. Jak si dokážete zřejmě představit, takováto lokalizace má zajistit, že se zobrazí varování, pokud chce řidič své zraky upřít na mobilní telefon. Jenže ve stejné zóně bývají umístěné i středové obrazovky palubního počítače, stejně jako například ovládání klimatizace. Měřil tohle někdo u všech dostupných vozidel? Těžko.

Nestačí se pohledem vrátit na vteřinu zpátky

Pokud tedy řidičovy oči „bloudí“ v oblasti 3 příliš dlouho, vůz zareaguje. Alarm musí být podle předpisů slyšitelný a zároveň mít grafický nebo haptický projev (např. cítit jako třesení volantu). Předpisy EU přesně neurčují, jak dlouho mají dříve zmíněné signály trvat. Víme jen, že hlasitost zvukového alarmu by se měla pohybovat mezi 50 a 90 dB. Zejména ta druhá limitní hodnota je vpravdě docela slyšet.

Pozor na ovládání dotykového displeje za jízdy, nemusí se vyplatit

Systém se navíc nenechá tak snadno oklamat tím, že na zlomek vteřiny přesunete oči k vozovce. Předpisy EU stanoví, že ADDW musí být odolné vůči tomuto typu zkoušek. Minimální dobu přesunutí očí k vozovce, která zastaví výpočet doby pohledu v oblasti 3, určí výrobce automobilu. Nebude tedy stačit „hodit oko“ na vteřinu zpátky do „legální zóny“. Popravdě, nejsem asi sám, kdo nabývá dojmu, že takhle přísný „velký bratr“ nebude ve vozidlech příliš populárním doplňkem.

Jaký to má celé smysl?

Cílem zavedení systému ADDW orgány Evropské unie je samozřejmě zlepšení bezpečnosti silničního provozu. Alarm, který se spustí pokaždé, když se na trochu déle podíváte mimo silnici, jistě popudí nejednoho řidiče. Ale na druhou stranu se to (alespoň podle úvahy EP 2019/2144) promítne do menšího počtu dopravních nehod. Jak velký dopad to bude ale v reálu mít? To je něco, co dosud není schopen nikdo s jistotou určit. Čas a praxe zřejmě ukáže.

Podle údajů zveřejněných v roce 2022 Evropskou komisí hraje rozptýlení roli v 5–25 % nehod v Evropě. Složitost tohoto stavu výrazně ztěžuje posouzení jeho dopadu na dopravní nehodu a sestavení statistik. Skutečností však zůstává, že tento systém bude muset být povinně instalován ve všech nových vozech vyrobených po červnu 2024. Navíc je nutno dodat, že sledování telefonu (nebo okolí auta) je jen část problému. Rozptýlení může být také důsledkem přemýšlení řidiče, poslechu hlasité hudby nebo ovládání vnitřního vybavení vozu.

iZdroj: ADDIS

Co kdyby Evropská unie raději nařídila, aby se složité dotykové displeje, ve kterých jsou řidiči nuceni listovat za jízdy, nahradily jednodušším rozhraním, nebo se rovnou výrobci začali pomalu vracet k oblíbeným a funkčním tlačítkům, alespoň pro ovládání základních funkcí vozu (klimatizace, rádio, vyhřívání sedadel)? Nebylo by to nakonec v důsledku bezpečnější? Dejte nám vědět váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Snesli byste takto přísného „Velkého bratra” ve vašem voze?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články