Sedmdesát dokonale vybavených a neméně výkonných (245 kW / 333 koní) policejních BMW už brázdí české silnice a dálnice. Jak ale poznat ta neoznačená? Podle našeho návodu.
Že se vozový park naší policie zřejmě definitivně dostal z „pionýrských“ let, kdy jste se měli šanci svézt na zadním sedadle maximálně tak Favorita, v lepším případě Fabie, je už nějaký ten rok zřejmé. Popravdě, bylo na čase. Současné Octavie třetí generace, spolu s Kodiaqy, Scalami a tu a tam SUV od Hyundai nebo Toyoty si ničím nezadají s běžným vozovým parkem policie v okolních západních státech, ostatně třeba v Rakousku jezdí policie v Octaviích běžně. Dnes tady máme ale něco trošku speciálnějšího. Pojďme se na ty slavné bavorské stíhače podívat společně.
Policejní extrémy: „olítané“ Octavie vs. Ferrari
A nemůžeme se ještě nevrátit k i u nás několikrát propírané kauze „policejního sporťáku“, a sice toho úplně nejsportovnějšího. Z těch nejlepších stájí. Italských. Plnokrevných. Se vzpínajícím se ořem ve znaku. Ano, máme pochopitelně na mysli „policejní Ferrari“, kauzu, která velmi solidně zahýbala českými médii. Přišla totiž právě v době, kdy již byly domluveny dodávky níže popisovaných policejních BMW 540, a možná i v jejich světle se ukázalo, jak je celé policejní Ferrari nesmyslné.
Sami jsme tenkrát ministerstvo vnitra vcelku slušně „tepali“, jakkoli to většinou nemáme ve zvyku, spíše se našeho policejního (hasičského, poštovního apod.) sboru zastáváme, velmi přesně si totiž uvědomujeme, jak je jejich služba nelehká, navíc v mnoha případech nijak slavně honorovaná. Tady ale policejní sbor pochopitelně za nic nemohl, pořídit si italskou, uřvanou V8 placku za peníze daňových poplatníků byl nápad někoho z vedení, nikoli od žen a mužů v hlídkových vozech.
Ferrari šlo zpeněžit, nebo jej používat na přepravu orgánů
A všechny námitky „jak to daňového poplatníka nestálo ani korunu“ mnoho našich kolegů novinářů rozmetalo definitivně na prach: jakkoli Ferrari zůstalo MV coby zabavené z trestné činnosti, ministerstvo jej mohlo samozřejmě prodat, vydražit, mohlo s ním udělat cokoli a výtěžek opět použít na cokoli. Místo toho jsme se dočkali možná toho nejhoršího řešení: na střechu Ferrari přibyly majáky, na dveře „POMÁHAT A CHRÁNIT“ a Ferrari bylo s velkou pompou představeno veřejnosti. Zbytek všichni známe.
Přitom již v původním, zcela prvním komentáři jsme psali, že speciálně v kontextu objednaných 70 kusů BMW 540i Touring toto Ferrari tak trochu ztrácí smysl. Ještě snad kdyby bylo určené na superrychlé převozy orgánů, jak to mají třeba v Itálii s Lamborghini. Byť italské dálniční spojení a vzdálenosti a české dálniční spojení a vzdálenosti se k sobě mají zhruba jako kocour Tom a myšák Jerry, případně komici Laurel a Hardy. I tak by se to dalo pochopit, to auto (s dobrým pilotem za volantem) skutečně ohýbá časoprostor.
Ale v čem je v českém měřítku lepší než silné (245 kW / 333 koní) kombi s pohonem všech kol? Prostorné, výrazně jistější v nepříznivých podmínkách a s odstraněným omezovačem bez problému jedoucí 270 km/h? Kolik zásahů v Čechách vyžaduje auto schopné překonat 300 km/h? Odpověď je celkem jasná. Mimo jiné tedy i proto jsme se (a zdaleka nejen my) tak „pustili“ do MV, když tehdy s velkou parádou přišlo s onou úžasnou zprávou. A myslíme si o tomtéž dodnes zcela to samé.
BMW je od samého počátku určeno pro „vysokorychlostní pronásledování“. K čemu je pak Ferrari?
Nesmyslnost celého „projektu Ferrari“ (a proklamované využití při „potírání nelegálních závodů na území ČR“) vynikne ještě více, když se začtete do výňatku z textu týkajícího se výběrového řízení a dodání vysoutěžených vozů pro potřeby Policie ČR. Uvádíme jej v infoboxu:
„Rámcové dohody na dodávky automobilů pro dohled na dálnicích“, která byla uzavřena na pořízení 40 ks automobilů pro vysokorychlostní pronásledování v policejním provedení značky BMW 540i xDrive Touring a „Rámcové dohody na dodávky automobilů pro dohled na dálnicích“, která byla uzavřena na pořízení 30 ks automobilů pro vysokorychlostní pronásledování v komerčním provedení se skrytým výstražným zvukovým a rozhlasovým zařízením“.
Zaregistrovali jste onu formulaci „pro vysokorychlostní pronásledování“? Ano, zřejmě již při zadání byl požadavek na vysoký výkon a vysokou maximální rychlost, pravděpodobně v kombinaci s pohonem všech kol. Takových vozů není na trhu příliš, výběr se v podstatě zúží na prémiovou německou trojku Audi-BMW-Mercedes. A jak nemám rád zbytečné utrácení, tak v tomto případě mi téměř nejrychlejší kombi BMW dává naprostý smysl. Policejní vozy by měly vzbuzovat respekt. Což v tomto případě platí bezezbytku.
Policie tedy pořídila celkem 70 ks BMW 540i xDrive Touring, z čehož je 40 kusů v klasickém policejním zbarvení a 30 kusů „v komerčním provedení“ se skrytým výstražným zvukovým a rozhlasovým zařízením. A právě těchto 30 kusů nás bude nyní zajímat. Polepené a „omajákované“ policejní vozidlo pozná každý na první pohled, pochopitelně. Jak tedy poznat ty „šedé myši“? Zapomeňte na radar pod maskou. Ano, je tam, značky Soitron MOSY m*SpeedDetV, ale opravdu jej nezahlédnete.
Když se rychle přiblížíte zezadu, je většinou pozdě
Jakkoli umí měřit v obou směrech i za jízdy. Stačí tedy, abyste se k neoznačenému BMW přiblížili zezadu vyšší rychlostí, a „mají vás“. Co by vás však mohlo varovat, jsou skrytá modrá světla, která jsou speciálně zezadu k zahlédnutí pod horním okrajem pátých dveří. Pokud se na ta místa zaměříte a uvidíte tam cosi jako dodatečně dodělané „LED lampy“, zpozorněte. Mohlo by vám pomoci, že jsou v nich poměrně patrné bílé kulaté reflektory (je jich dohromady 6 v jednom tělese). Mezi nimi je pak objektiv kamery.
Zepředu jsou tatáž světla, pod horním okrajem čelního skla. Další světlo je pak na spodním okraji čelního skla, spolu s objektivem další kamery. Přídavná horizontální LED světla na nárazníku (modré a červené), jak je má běžná „přiznaná“ policejní verze, tady chybí, jsou však umístěna svisle vedle úplně krajní lamely masky, vždy jedno po obou stranách. Poznávacím znakem je také chybějící stříbrné lemování černých vzduchových kapes (novější facelift typu G31 bez M paketu a bez chromových prvků v náraznících).
A nepomůže ani barevnost, podle které šlo poznávat minulé Passaty a Superby (černé / tmavě modré). Nová BMW jsou tedy k vidění v těchto metalických barvách: Black Sapphire, Sophisto Grey, Mineral White, Phytonic Blue, Bluestone, Bernina Grey, Tanzanite Blue, Aventurine Red, Alvite Grey, Glacier Silver. Jinými slovy v celé škále. Jediné, na co se tedy zřejmě lze spolehnout, je krocení vlastních vášní a respektování předpisů. Pak by vám ani zřejmě nejlepší policejní BMW za celou historii PČR nemělo komplikovat život. Držíme palce!