Nové pravidlo na přechodech: Chodci budou sami zastavovat auta. Řidiči, kteří je neuposlechnou, zaplatí pokutu 10 000 Kč

Novinka v podobě dopravní značky s manuálním ovládáním má pomoci chodcům s bezpečnějším přechodem přes přechod. Její nasazení provází problémy.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem STOP CHAM
                   

První dopravní značení přišlo na naše území již koncem 19. století. Ovšem výstražné značení se na našich komunikacích začalo objevovat až v roce 1910. Od roku 1935 konečně přichází na scénu jednotné dopravní značení, které se opíralo o legislativní požadavky. Toto značení však odpovídalo značkám, jež rozmísťoval autoklub RČS již od roku 1928.

Barevné dopravní značky až od Protektorátu

Počet dopravních značek ani jejich významová variabilita ale stále nebyly zdaleka dostatečné. A tak v roce 1938 došlo k rozmístění velkého počtu dopravních značek, které již měly celou škálu významů. No a od 1. listopadu 1939 už se v naší vlasti (byť v daný moment v rámci Protektorátu Čechy a Morava) setkáváme s barevným provedením značek, jež v jisté formě přetrvalo až do dnešní doby.

V letech 1961, 1967, 1976 a 1990 dochází k nárustu významového počtu značek, ale také k výrazným úpravám podob značek stávajících. Standard, který skutečně známe i dnes v dané podobě, přišel v roce 2001. Od té doby se sice objevilo několik nových druhů dopravních značek, nicméně elementární skladba dopravního značení je od tohoto roku v zásadě nezměněná.

Autonomní vozy se značkami zahýbou

S blížícím se příchodem plně autonomních vozů se však rozhodně můžeme těšit na celou skladbu značek nových. Hovoří se o tom, že by tyto vozy mohly disponovat vlastními jízdními pruhy na dálnicích nebo třeba předností v průjezdu křižovatek atd. A všechny tyto inovace bude nutné nejen legislativně ošetřit, ale především definovat jejich značení. A to samozřejmě tak, aby bylo na silnicích přehledné a srozumitelné.

iZdroj: Depositphotos

Ale to se stále ještě bavíme o době, kdy budou na silnicích jezdit dva typy vozidel z titulu řidiče – tedy buď člověka, nebo zjednodušeně řečeno stroje. Anebo přesněji řečeno umělé inteligence, se kterou se v jisté formě setkáváme již nyní. V konečném důsledku budou v budoucnosti většinu aut tvořit právě ta s autonomním řízením, což určitě povede k dramatické změně v podobě dopravního značení. Ale to jsou samozřejmě zatím ještě čisté spekulace. Do budoucnosti zatím nikdo z nás nevidí. Takže se pojďme vrátit o pár kroků zpět, a to do současnosti.      

Otočný maják na přechodech pro chodce

Na internetu už nějaký ten pátek kolují informace o tom, že se má konkrétně na polských silnicích objevit zcela nová podoba dopravní značky. Za jejím vývojem stojí Polák jménem Rafał Skrzetuski. Ten přišel s nápadem na realizaci značky, která by podstatně výrazněji upozorňovala řidiče aut na blížící se chodce k přechodu.

Tato značka by byla ovladatelná mechanicky a v zásadě by fungovala jako jakýsi otočný maják. V praxi by to vypadalo následovně. Chodci přicházejí k přechodu pro chodce, zatáhnou za speciální šňůru umístěnou na značce a ta je tím pádem aktivována do patřičné polohy. Tedy do takové, která řidičům blížícím se k přechodu jasně sděluje „Pozor, máte před sebou chodce na přechodu.“ Podle svého „vynálezce“ by taková značka dramaticky zvýšila bezpečnost chodců. A měla by být podle něj umístěna především na pozicích, kde jsou chodci nejvíce ohrožení potenciální nehodou s automobily.   

Vysoké ambice, ale…

Autor nové značky si nechal svůj systém v Polsku patentovat, ale pouze ve své zemi s otočnou značkou skončit nehodlá. Proto také svůj nápad začal prezentovat v dalších zemích – konkrétně v USA, Kanadě, Austrálii a také v Číně. Je vidět, že pan Skrzetuski má skutečně velké ambice.

iZdroj: Depositphotos

Odborníci ovšem na jeho nápad reagují spíše pesimisticky. A pokud by mělo dojít k jeho realizaci, navrhují, aby tato forma dopravní značky nebyla povinná na všech přechodech. Ale skutečně jen na místech, kde je riziko srážky auta s chodcem výjimečně vysoké. Čímž vlastně neodporují představě našeho polského inovátora.     

Přechody by si lepší značení zasloužily. Někteří řidiči jsou ignoranti

Ono se to může zdát na první pohled jako bláznivý nápad – otočná značka s táhlem nebo šňůrou. Ale základní princip myšlenky je vlastně velmi chvályhodný. Vždyť ke srážkám chodců s vozidly skutečně často dochází. A to především na přechodech, které nejsou osazené semafory. Typický příklad nehody vychází ze situace, kdy jeden řidič zastavuje před přechodem, protože dává přednost chodcům. Druhý klidně projede vedle něj (stejný směr, jen druhý jízdní pruh), a přitom přehlíží blížícího se chodce. A neštěstí je na světě.

Zavedení otočných značek, nebo řekněme majáků na přechodech, je ovšem poměrně nepravděpodobné. Zařízení by bylo patrně nákladné a zároveň legislativně nesystémové. Pan Skrzetuski v očích mnoha lidí působí jako typický lidový vynálezce. Také vás v tomto kontextu napadá příměr k našemu známému vynálezci Járovi Cimrmanovi? Ale nebuďme zlí. Faktem je, že nápad otočné značky je minimálně zajímavý. Stejně jako to, že myšlenka na zvýšení bezpečnosti na přechodech pro chodce si vlastně zaslouží náš potlesk, nebo alespoň palec nahoru.  

Jaký je váš názor na novinku v podobě otočné značky na přechodech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články