Pozor: Řidiči budou od března 2024 platit vrcholný poplatek. Kdo ho včas neuhradí, ten bude mít co do činění s policií

Jak ušetřit a bezpečně? Ten, kdo nechá nákup dálniční známky na poslední chvíli, může přijít o dost peněz.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Wikimedia Commons / CC BY-SA
                   

Cena dálniční známky je pro řidiče velmi citlivá věc. Zejména po ty, kteří jezdí roky hlavně po dálnici D1. Buď mají pocit, že jedou po staveništi, nebo po něm skutečně jedou. Popřípadě se táhnou v nekonečných kolonách. Anebo doslova stojí hodiny na místě, pokud dojde k totálnímu ucpání. Pro motoristy v tu chvíli je jakákoli cena za dálniční poplatek absurdně vysoká, protože dálnice v u chvíli neplní svou funkci.

Kdo by platil za něco, co nefunguje? U dálnic není vyhnutí

A platit 1 500 Kč za jedno dlouhé parkoviště, s trochou nadsázky, to nedává smysl. Platit se ale bude víc. A to už za pár dnů. S blížícím se březnem přichází pro řidiče v Česku zásadní změna. Zvýšení cen dálničních známek. Češi si pomalu zvykli, že už nic nelepí na přední sklo a pouze platí. Teď si budou muset zvyknout, že sáhnou do peněženek ještě hlouběji. Od 1. března 2024 dochází ke zvýšení ceny ročních dálničních známek z 1 500 Kč na 2 300 Kč. To je víc než padesátiprocentní nárůst. Jestli máme o polovinu víc dálnic než vloni, se radši neptejte.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Změny jsou u krátkodobých poplatků, jsou tady výjimky a také zrušení výjimek již poměrně známých. Od 1. 3. 2024 bude možné zakoupit i jednodenní dálniční známku. Ta bude platná vždy do půlnoci daného dne, na který byla zakoupena. Dříve řidiči vyplňovali data ručně, nově bude systém napojen na Registr silničních vozidel. To znamená, že při koupi dálniční známky u vozidla registrovaného v České republice bude automaticky doplněn pohon vozidla uvedený v Registru.

A je to tady, majitelé elektromobilů mají smůlu. Budou platit za každý ujetý kilometr, zatím to vychází na poplatek 1 330 Kč

Jinak řečeno ten, kdo by chtěl jezdit třeba Dodgem RAM a tvrdit, že má pod kapotou malý plug-in hybrid nebo elektromotor, má smůlu. Prvně jmenovaný totiž má slevu, je to takzvaná Eko cena 25 %, určená výhradně pro vozidla s plug-in hybridním pohonem. Taková, která mají hodnotu emisí CO2 max. 50 g/km. Eko cena 50 % je určena vozidlům poháněným zemním plynem nebo biometanem. A to i v kombinaci s jiným palivem, netýká se ale LPG. Vozidla jezdící výhradně na elektrickou energii nebo vodík budou automaticky osvobozena od placení dálničního poplatku, odpadne jim tedy povinnost podávat oznámení.  

Kdo dřív neplatil, má smůlu. Platit musí hybridy a auta na plyn

Vozidla s přidělenou speciální SPZ začínající písmeny EL mají smůlu. Nadále už nebudou osvobozena automaticky od placení dálničního poplatku. Co bude rozhodovat? Ne „e-elková“ registrační značka, ale hodnota emisí CO2, které vozidlo produkuje. A teď k tomu, jak by se mohlo stát, že člověk neušetří, ale „prodělá“. Jde o to, že leckde na webech radí, jak zaplatit za známku starou cenu a odsunout její začátek platnosti.

Jinak řečeno jde o to, že zaplatíte v únoru, a známka začne platit v březnu. Má to ale háček. Do konce února je možné zakoupit dálniční známku ještě za starou cenu a nastavit začátek platnosti až za 30 dní dopředu. Tím lze ušetřit značnou částku. V pořádku. Skutečně platí, že zakoupení známky 29. února a nastavení začátku platnosti co nejpozději umožní prodloužit platnost za starou cenu až konce března. Je tady ale možná riziko, že toto se rozhodne udělat tolik lidí, že systém zkolabuje.

iZdroj fotografie: ŘSD

Pokud teď kupují řidiči dálniční známky průběžně přes rok, je pravděpodobnost, že ten, kdo mohl, to nechá na poslední chvíli. Při objednání známky online se pak může stát, že bude systém přetížený. Ještě nikdy asi nebyl na online systém takový nápor, takže se nedá říct, co se stane. A pokud systém zkolabuje, tak se může stát, že ten, kdo to nechá opravdu „za minutu dvanáct“, nákup nestihne. A s první minutou dalšího dne bude muset zaplatit plnou částku 2 300 Kč.

Kolik byste za dálnice platili vy?

Zdroj: eDalnice
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články