Vláda definitivně rozhodla, všechna auta musí mít nulové emise. Kdy začne zabavování aut obyvatelům?

Přelomové rozhodnutí pro konec spalovacích motorů v roce 2035 nyní nabylo ještě konkrétnějších rozměrů. Otázkou je, zda se to dá vůbec stihnout.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Deset let a něco měsíců k tomu zbývá do úplného zákazu spalovacích motorů, jímž se tak „proslavila“ Evropská unie. Přičemž „proslavila“ vkládáme do uvozovek, vcelku pochopitelně. Neb krom GreenDealu, GreenPeace a Dětí země není asi nikdo, kdo by nad tímto rozhodnutím kdovíjak jásal. Vlastně ještě někdo. Elon Musk. Otázka je, co budou dělat ty desítky milionů dalších řidičů, jež nespadají ani do jedné z těchto „zájmových skupin“. A nemilují Teslu. Pojďme se na to podívat společně.

Bez pobídek budou EV těžko sklízet úspěch

Nicméně Evropa, resp. EU v tom zdaleka není sama. Takové Norsko si letopočet posunulo dokonce o 10 let, jinými slovy, od roku 2025 je zakázán prodej nových osobních vozů se spalovacími motory, a nedosti na tom, mluví se dokonce o zákazu nákladních spalovacích vozů od roku 2030. Možná, že do Norska se už teď cestovky chystají pořádat zájezdy jako do země, „kde zítra znamená už včera“. Na rozdíl od Sovětského svazu, který se tímto sloganem pyšnil celá desetiletí, to tady ale zřejmě dotáhnou opravdu do konce.

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

Ale dosti žertů. Jednou z posledních zemí, která se k zákazu přidala, je Kanada. Jak totiž uvádí mj. agentura Reuters, již v prosinci tamní vláda rozhodla o tom, že všechny osobní automobily, SUV, crossovery a lehké nákladní vozy prodávané do roku 2035 musí mít nulové emise (ZEV), což je součást vládního plánu v boji proti změně klimatu. ZEV pak musí tvořit alespoň 20 % všech prodaných automobilů do roku 2026 a alespoň 60 % do roku 2030. Představitelé průmyslu přitom říkají, že elektromobily tvořily ve 3Q/2023 pouhých 12,1 % prodejů nových vozidel.

Globální prodej EV nyní tvoří pouhých 13 procent

Ministr životního prostředí Steven Guilbeault uvedl, že výše uvedená „cestovní mapa“ poskytuje průmyslu jistotu, kterou potřebuje k řešení problému omezené dostupnosti EV. „Kanaďanům se tak zajistí přístup k spravedlivému podílu na globální dodávce těchto vozidel,“ řekl na televizní tiskové konferenci v Torontu. Doprava tvoří v Kanadě asi 22 % emisí skleníkových plynů. To je podobně jako v Evropě, kde podle údajů Eurostatu tvoří emise z dopravy 23,9 % emisí skleníkových plynů.

iZdroj fotografie: BYD

Pravidla jsou podobná těm, která přijala Kalifornie, jež říká, že 100 % nových aut prodaných v roce 2035 musí být plug-in hybridní elektrická vozidla (PHEV), EV nebo poháněná vodíkovými palivovými články. S přijetím nařízení souhlasilo celkem 17 států USA. Globální prodej elektromobilů přitom nyní tvoří asi 13 % všech prodejů vozidel a podle Mezinárodní energetické agentury se sídlem v Paříži do konce desetiletí pravděpodobně vzroste na 40 až 45 % trhu.

40 milionů obyvatel na ohromné ploše: problém pro výstavbu infastruktury

Podle datové platformy Statista představovala Tesla v roce 2022 36,7 % prodejů EV v Kanadě, přičemž Hyundai byl na druhém místě s 11,1 %. Kanadský automobilový průmysl tvrdí, že předpisy jsou příliš ambiciózní, a upozorňuje na vyšší cenu elektrických vozidel. Stěžuje si také, že nabíjecí síť je neúplná, zejména ve venkovských oblastech. Kanada, druhá největší země světa, má totiž pouhých 40 milionů obyvatel. Dostat tedy do všech míst adekvátní infrastrukturu je mimořádně náročné.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

„Dosažení vyšších úrovní prodeje ZEV závisí na mnoha faktorech: příznivých tržních podmínkách, silnějších nákupních pobídkách spotřebitelů a v neposlední řadě na rozšířené nabíjecí infrastruktuře,“ řekl Brian Kingston, prezident Kanadské asociace výrobců vozidel.

A u nás? V Čechách zatím platí zákaz stejný jako v celé Evropské unii, tedy od roku 2035. A jakkoli se snažíme dobrat nějakého smysluplného způsobu, jak se k běžnému provozu elektromobilů v Čechách dostat, narážíme na stejné překážky jako Kanaďané. Máme o mnoho menší rozlohu, na druhou stranu také o mnoho méně peněz. A zdravý konzervativismus zabudovaný v povaze. Je tedy otázkou, jak bude přechod na elektromobily v Čechách v reálu opravdu vypadat.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

A je také otázkou, jestli výsledný efekt bude skutečně takový, jaký si Evropská unie a další vlády slibují. Opravdu masivní protežování elektromobilů s sebou sice přinese lokálně nižší emise, ty však budou vykoupeny masivní těžbou mědi pro vedení k nabíječkám, stejně jako vzácných prvků pro baterie. A v neposlední řadě zvýšením emisí v zemích, jejichž energetický mix není postaven z větší části na obnovitelných zdrojích. Což je jak Česká republika, tak třeba Polsko nebo Německo.

Jak to vidíte vy? Povede se v Čechách zvládnout přechod na elektromobily včas a úspěšně? Kolik by měly EV stát, aby dle vás byly dostupné? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Zvítězí v Čechách elektromobily?

Zdroj: Drive
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články