Křižovatka bez značek a bez semaforů je paradoxně nejjednodušší. Svítí-li zelená, řidiči jedou, ale kdo má přednost?
Křižovatka vypadá na první pohled komplikovaně, zejména díky podélnému značení, pruhům, ale i značkám a semaforům. Na to, že jde o jednouché křížení dvou komunikací, je vlastně zbytečně „přecpaná“ značením. Řidiči pak nevědí, co mají dělat a kdo má či nemá přednost. Motoristé netuší, zda platí značky nebo světelné signály. To je samozřejmě špatně, ale realita je taková.
Křižovatka má značky a semafory, tak co tedy vlastně platí?
V redakci jsme provedli malý průzkum a ukázalo se, že přes čtyři pětiny respondentů by udělalo chybu. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly.
Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Křižovatka je složena ze dvou komunikací „přes sebe“ do tvaru kříže. Hlavní komunikace z pohledu řidiče v modrém autě zahýbá doleva. V opačném směru k modrému osobnímu autu jede automobil zelený. Otázka z autoškoly by pak zněla v tom smyslu, že řidič modrého vozidla hodlá pokračovat v jízdě vlevo. Jak se zachová?
První ze tří odpovědí by byla, že nemusí dát přednost protijedoucímu vozidlu, neboť pokračuje po hlavní komunikaci. Druhá alternativa, že musí dát přednost protijedoucímu vozidlu. A poslední, třetí možnost by byla, že nemusí dát signál protijedoucímu vozidlu, neboť jede na signál volno. Zákon je v tomto ohledu jednoznačný. A ten, kdo neví, jestli platí značky, nebo semafory, se musí poučit a vědět, že křižovatky řízené světelnými signály (semafory) jsou nadřazené křižovatkám s dopravními značkami a křižovatkám bez dopravních značek.
Jinak řečeno, pokud jsou na křižovatce značky a semafory nesvítí, pak platí značky. V tomto směru by řidič modrého auta měl přednost před zeleným vozidlem. To je druhý obrázek. Pokud by ani značky na místě nebyly, platí přednost zprava. V tom případě by dával řidič modrého auta přednost tomu zelenému. A pokud semafory svítí, pak laicky řečeno neplatí dopravní značky. Když svítí signál se zeleným plným kruhovým světlem „Volno“, tak má řidič možnost pokračovat v jízdě.
Dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Zpátky o pár řádek výše, když svítí semafor, neplatí dopravní značky. Čili neplatí ani ta, která určuje hlavní a vedlejší komunikace. Čili správnou odpovědí je varianta druhá, že musí dát přednost protijedoucímu (zelenému) vozidlu.