Některé spalovací motory vydrží pár set tisíc kilometrů, jiné i několik milionů. Tyto raritní výjimky si vysloužily úctu i těch největších odborníků na auta. Máte je ve voze?
Kvantum aut bylo historicky vybaveno agregáty, které se z dlouhodobého hlediska moc dobře nepředvedly. A navzdory kvalitnímu chodu vyděsily řidiče tím, že již po pár letech začaly vykazovat poruchy. Následují nákladné opravy, výměny celých motorů nebo prodej auta, pokud byla oprava či výměna motoru z hlediska ceny auta nerentabilní. A to je přesně to, co si nikdo z nás nepřeje.
Motory, které si zaslouží chvalořečit
Proto je dobré vědět o spalovacích motorech, jež jsou pravým protipólem spotřebních motorů s nízkou životností. Staly se z nich především mezi odborníky na automobily postupem let doslova ikony. A zasloužily by si vynést do nebe. Měly by mít vlastní „bibli“, která by tyto motory oslavovala. Kéž by se těmito motory všechny automobilky inspirovaly a přinášely nám jejich nesmrtelné ekvivalenty v dalších a dalších nových modelech.
Ale tak to bohužel není. Dnes se šetří všude. I na materiálech a jednotlivých komponentech motorů, což je smutné. Ale ono to není jen o materiálech. Technologie vývoje spalovacích motorů sklouzává stále níže, co se týče počtu válců i celkového objemu motorů ruku v ruce s částečnou elektrifikací agregátů. A i to se podepisuje na nízké životnosti těchto moderních motorů.
Děsivý stav vozu? S daným motorem vůbec nevadí
Ale konec láteření. Stále je možné poukázat na fenomény mezi benzínovými motory, které nad všemi ostatními svojí spolehlivostí v dlouhodobém kontextu absolutně vyčnívají. Tito titáni se zapsali zlatou křídou do historie automobilismu a zaslouží si i vaši pozornost. Někteří jste se měli možnost s nimi osobně seznámit v rámci konkrétních vozů, a tak věřím, že jen potvrdíte jejich kvality.
Vzpomínáte, jak se vám podařilo vozy s danými agregáty prodat za skvělou cenu, i když bylo auto jinak z pohledu interiéru, rzi a dalších neduhů prakticky na odpis? Samotný motor coby srdce auta je prostě naprosto zásadní v rámci volby mnoha řidičů napříč desítkami let zpátky. Tak se pojďme na ty mimořádné šampiony podívat.
Absolutní legenda? Mercedes OM 615/616/617
Začít musíme samotným svatým grálem mezi motory. A není jím žádný jiný motor než pětiválec v podobě OM 615/616/617 (mimochodem motor bez koncového označení 617 byl pouze čtyřválec, aby vás to nezmátlo). Tento motor je celosvětově právem opěvovaný a nastavil vysoko laťku prakticky všem svým konkurentům. Možná si vzpomínáte, že byl součástí Mercedesů řady W123, kterým se říkalo „piano“. Vozy, jěž jezdily kdysi po Praze jako taxíky, se přesto výborně následně prodávaly i s neskutečně vysokým nájezdem. A kolikrát přímo v děsivém stavu. A to právě kvůli motoru, který drtil miliony kilometrů a stále šlapal jako švýcarské hodinky.
Ale také se instalovaly do dalšího klasického šviháka mezi Mercedesy. Konkrétně do modelu W460, což byla původní verze modelu třídy G. A sami dobře víte, jak vysoko je Géčko ceněné. A nejen to původní. Tento vůz je mezigeneračně obecně vnímaný nejen jako prestižní, ale také výborně užitný a spolehlivý vůz, který se nebojí ani drsného terénu. Každopádně motor Mercedes OM 615/616/617 byste měli uchovat v paměti, pokud přemýšlíte o pořízení „youngetimera“. Protože s vozem vybaveným daným motorem patrně neuděláte chybu.
„A“ série motoru od Toyoty
Druhý motor, který si vysloužil chválu, má název, jenž vyznívá poněkud archaicky. Ale nenechte se touto formou názvu zmást. Do vozů Toyota se instaloval ještě relativně nedávno. Když budeme přesnější, pak se velmi četně objevoval v Toyotách v osmdesátých až devadesátých letech. A co se týče jeho spolehlivosti, byl to rozhodně přímý konkurent výše zmíněného motoru od Mercedesu. Opět velký držák, jenž držel vozy při životě s nájezdem stovek tisíc až milionu najetých kilometrů.
Tento motor, který měl výrazně precizní zpracování a samozřejmě byl postavený na kvalitních materiálech, byl u nás k mání hned ve dvou modelech Toyoty. Jednak to bylo několik generací oblíbené, a tedy masově prodávané Corolly, ale také jste se s ním mohli setkat u Toyoty Carina. I ta byla a vlastně stále je na silnicích k vidění.
Motor série A byl prvním japonským agregátem, jenž disponoval dvěma vačkovými hřídelemi v rámci hlavy, a navíc 4/5 ventily na každém válci. Lze předpokládat, že právě s tímto motorem mělo v Čechách reálnou zkušenost ještě podstatně více šoférů než v případě slavného motoru od Mercedesu. Toyoty se u nás vždycky prodávaly výborně. A rozhodně si to zasloužily a stále zaslouží. Celkový kompromis mezi jejich kvalitou a cenou je v průběh let neutuchající.
Motor Honda série K – výjimečný držák i ve sportovních modelech
Třetí ikonický agregát pochází opět z japonské produkce. A vlastně mě to ani nepřekvapuje. Preciznost japonských automobilek je v dlouhodobém horizontu pověstná. A to i v případě motorů. V našem případě se tedy jedná o přímého konkurenta Toyoty. Ikonické motory série K, které se vyráběly od roku 2001, disponují variabilním časováním vačkové hřídele. Tyto motory mají výrazně sportovní zvuk a není problém je vytáčet až do 8 000 otáček k omezovači. Řada majitelů Hond si vozy kupovala právě z tohoto důvodu.
Pokud vás zajímá, ve kterých modelech byly motory série K k mání, pak vězte, že se jedná o celou paletu modelů vozů Honda. A to od Accordu přes Acuru až po legendární Integru a Civic Type R. Ale motor se objevuje také v Hondě CR-V, tedy ve větším formátu oblíbeného SUV. Tato řada motorů Honda je prostě fenomenální. A především fanoušci a sběratelé Hond jsou si toho dobře vědomi.
Motor, který pracoval i v lodích a tancích: Volvo B18/B20
No a jako poslední ikonický motor tu máme ještě jednoho seveřana, jenž pochází konkrétně ze Švédska. Motor Volvo B18/B20 je dobře známý jako tzv. „pětimilionář“. Vysvětlení pojmenování vás asi nepřekvapí. Ano, tohle je motor, který v modelu Volvo P1800 prokazatelně najezdil více než pět milionů kilometrů bez závažnějších zásahů automechaniků. To je přímo fantazie. Tento konkrétní vůz se společně se svým majitelem Irvingem Gordonem dokonce svým nájezdovým triumfem zapsal do Guinessovy knihy rekordů. A zasloužil si to.
Co je ale pikantní, tak skutečnost, že daný motor se neobjevoval pouze v klasických švédských automobilech, ale také v tancích (konkrétně 240/242), v lodích a houfnicích. Jejich vývojáři si byli dobře vědomi odolnosti těchto jedinečných motorů. Prostě jejich nesmrtelnost byla a stále je pověstná.