Podle veřejnosti není elektřina správným palivem. Automobilky to vnímají nízkou poptávkou po elektromobilech a problémy s produkcí.
Ať si kdo chce a co chce říká, přechod na elektromobilitu byl „ušitý“ horkou jehlou. V mnoha ohledech byly spuštěny programy, vývoje a produkce v takovém formátu, že nedošlo k souznění s realitou. Problémy na sebe pak nenechaly dlouho čekat. Běžní lidé obvykle elektromobily nechtějí. Není je kde nabíjet. Otázkou je jejich skutečná ekologická výhoda. Potíže jsou s dodávkami produkce. V neposlední řadě je problematická vysoká cena.
Elektřina sama o sobě není v autech špatná, problém je jinde
Do toho je zde fakt, že evropská výroba nestačí čínskému molochu. Těžkou hlavu pak má řada automobilek, včetně těch velkých, evropských. Neustávají problémy Volkswagenu s novou elektrickou jednotkou. První zprávy o těchto obtížích se objevily již v listopadu 2023. Nyní, v prvním čtvrtletí roku 2024, zprávy z německého automobilového gigantu stále nejsou příliš optimistické. Co je významným problémem, kterému čelí koncern Volkswagen?
Není to jen klesající poptávka po elektromobilech. Problémem je nedostatek elektromotorů. Továrny ve Zwickau, Emdenu a Mladé Boleslavi se od listopadu a prosince 2023 potýkaly s nedostatkem elektromotorů. To v návaznosti ovlivnilo výrobu modelů Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5, Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq a Cupra Tavascan. Nyní, podle německého deníku Handelsblatt, se problémy s nedostatkem elektromotorů nezastavily.
Továrna ve Zwickau, specializující se na výrobu elektromobilů, začala pracovat s omezeným produkčním tempem. Podobná situace se údajně nevyhnula Mladé Boleslavi, kde se vyrábí elektrický model Škoda Enyaq. To by pak mělo vliv na (české) řidiče, kteří si chtějí tento model koupit. Problém podle zdroje spočívá v novém elektromotoru s označením APP550. Má se jednat o jednotku s problematickým statorem.
Lidé elektrická auta prostě nechtějí, nevidí v nich budoucnost
To je hlavní stacionární prvek motoru, který vytváří magnetické pole. To uvádí do pohybu rotor. Problém měl způsobit, že se v listopadu výrobní linka v Kasselu dostala jen na jednu třetinu plánované kapacity. Jinak řečeno, mělo být vyrobeno mnohem více jednotek, a to se nestalo. A jednotky budou někde chybět. Je otázkou, jak takovou věc vlastně řešit. Jestli se nevrátit zpět na začátek, začít elektromobilitu brát skutečně vážně.
Učit lidi, kdy a kde se dá elektromobilem jezdit. Kdo ho využije a kdo ne. Pracovat na rozšíření sítě dobíjecích stanic. A podobně. A hlavně nechat lidi, ať se rozhodnou, jestli chtějí, nebo nechtějí elektromobily kupovat. Podle toho, jak neviditelná ruka trhu rozhodne, ukáže se cesta elektřiny jako správná, nebo třeba pouze jako alternativní. A i to může být v pořádku. Pak bude ale třeba hledat jiná řešení, například v alternativních syntetických palivech.