Neutěšený stav na našich silnicích má kromě novely silničního zákona pomoci změnit i povinnost docházet na terapie. Bude to ale platit i na ty opravdu problémové řidiče?
Nekonečná debata o nutnosti zpřísnění postihu opravdových silničních pirátů se v roce 2024 dočkala, zdá se, mírného naplnění ve prospěch těch, kdož volali po přísných, až exemplárních trestech těchto jedinců. Nejprve od 1. ledna vstoupila v platnost novela silničního zákona, která sama od sebe poměrně razantním způsobem zpřísňuje postihy, zejména co se výše pokut týče. A od 1. dubna k této novele přibude v Čechách naprosto nevídaná praxe: povinné terapie. Pojďme se tedy na chvíli na to lehátko u terapeuta položit společně.
Čtvrtinu nehod spáchá úzké procento recidivistů
Jak totiž uvádí Ministerstvo dopravy, 25 % vážných dopravních nehod je způsobeno 8 % nejrizikovějších řidičů. Na ně přitom většinou nezabírají tresty ani zákazy a je vysoká pravděpodobnost, že budou své nebezpečné chování za volantem opakovat. Je to ona kategorie řidičů, kteří jsou schopni opakovaně ujíždět policistům od kontrol, překračovat maximální rychlost znovu a znovu poté, co za to před chvílí dostali pokutu, nebo se vůbec nezamýšlejí nad tím, že dvě promile už jsou na bezpečnou jízdu poněkud příliš.
„Především tedy na tyto řidiče-recidivisty cílí terapeutické programy. Na rozdíl od autoškol se nezaměřují na ovládání vozidla a opakování pravidel silničního provozu, ale na oblast uvědomování si důsledků vlastního chování a motivaci k dodržování pravidel. Právě tímto hodnotovým přístupem se vydaly vyspělé země Evropy, jako je například Švédsko,“ říká k novému způsobu boje proti silničním pirátům ministr dopravy Martin Kupka.
Tři hlavní skupiny pro výkon terapie
V platnost povinnost účastnit se terapeutického programu pro řidiče vstoupí (díky novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích) od 1. dubna 2024. Bude se tedy vztahovat na tyto skupiny řidičů:
Skupiny, na které se bude od 1. dubna 2024 vztahovat povinnost absolvovat terapii
- Řidiči, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců.
- Řidiči, kteří se odmítnou podrobit dechové zkoušce či zkoušce na detekci přítomnosti omamné či psychotropní látky.
- Řidiči, jimž soud program přímo nařídí (mimo výše uvedené skupiny).
20 hodin skupinové terapie a certifikát úspěšnosti
Účastník kurzu se nejprve zaregistruje ve veřejném portálu Metodického centra. Zde si zvolí z nabízených otevřených programů a uhradí účastnický poplatek. Následně čeká účastníky 20 hodin skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Mají možnost získat hlubší vhled do svého chování a lépe si uvědomit jeho následky. Dotknou se také citlivých témat alkoholu a drog za volantem. Každý z účastníků získá možnost promyslet si vlastní strategii, jak své chování za volantem změnit. Po úspěšném absolvování kurzu si klient stáhne certifikát o absolvování.
Tolik metodické pokyny z ministerstva. Nelze asi pochybovat o tom, že v mnoha případech bude takovýto „povinný očistec“ účinnější než stávající psychotesty. Které, jakkoli jsou také poměrně průkazné, však nijak nezahrnují sebereflexi žadatele o řidičský průkaz. Jinými slovy, s trochou inteligence, šikovnosti a štěstí může psychotesty projít i jedinec, jenž se po usednutí za volant změní opět v agresivního řidiče, dokazujícího si dnes a denně jakousi pomýlenou převahu a vyvolávajícího neustálé souboje.
„Kovaní“ piráti silnic se budou možná vysmívat navždy
To by terapie v kruhu s dalšími „postiženými“ měla právě změnit. S jednou podmínkou: že se jich opravdu zúčastní. Dovedu si totiž představit opravdu „kované“ piráty, jezdící s třetím zákazem „na sobě“, co si z těchto zákazů nebo skupinových terapií opravdu nic dělat nebudou. Není síla, která by je k tomu donutila násilím, když není síla, jež by je donutila neřídit, pokud nemají řidičské oprávnění. Co s nimi? Budou se policii a nám všem vysmívat, terapie neterapie? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!