Pokud hledáte prostorné SUV s vynikajícím designem a extra nízkou spotřebou, máme pro vás hodně zajímavý tip. Tahle japonská krasavice má celou řadu zásadních kvalit.
Nové vozy si řidiči nevybírají jen podle objemu zavazadelníku, výkonu a výbavy. Pro řadu lidí je zvláště v současné době klíčovým faktorem pro koupi automobilu především spotřeba. Ceny paliv opět rostou, stejně jako ceny potravin a spotřebního zboží. Není vůbec divu, že tedy Češi hledají úsporu i v případě auta, do něhož právě hodlají zainvestovat své peníze. A jsou to logicky především ti, kteří jsou si vědomi vysokého ročního nájezdu, jejž s vozem předpokládají realizovat.
Schválně si zkuste spočítat, kolik to dělá ve vašem případě. Možná si myslíte, že právě vy najezdíte ročně „pár“ kilometrů, a tak nějaká ta vyšší spotřeba přece nehraje tak velkou roli. Ale pozor. Pokud denně najezdíte i jen 50 kilometrů do práce a zpět, pak to dělá ročně přibližně 12 000 kilometrů. A k tomu připočtěte jízdy na nákupy, víkendové výlety s rodinou, a navíc třeba cestu autem na dovolenou do Chorvatska a v zimě ještě do Rakouska na hory. A najednou tu máme více než 15 000 ročně ujetých kilometrů. Při takovém nájezdu už bude sakra znát, jestli má vaše auto spotřebu 10, nebo jen 5 litrů na 100 kilometrů.
Spotřeba jako ze snu
Přitom vůz, který jsme si v tomto článku vzali na mušku, dokáže za určitých okolností jezdit jen za neuvěřitelných 1,5 litru. No není to přímo óda pro řidičovo ucho? Tak se na toto SUV pojďme podívat více v detailu. Už jen pohled na něj totiž stojí za to. Jeho design je mimořádně povedený, a tak není divu, že se za ním leckdo na ulici ohlédne. Jeho designéři by si rozhodně zasloužili velké prémie ke svému běžnému platu.
Mazda již před dvěma lety vyrukovala s opravdu velkým SUV s názvem CX-60. Jedná se o největší Mazdu na trhu, která také nabízí velmi solidní dávku zavazadlového prostoru, a to konkrétně 570 litrů. Je to ještě o téměř 50 litrů více než objem zavazadelníku, jímž disponuje oblíbená Mazda CX-5. Z pohledu konkurenčních SUV většího formátu se pak CX-60 pohybuje s objemem „kufru“ na lepším průměru.
Dvě motorizace, dva tábory řidičů
Nicméně v rámci modelu CX-60 přinesla Mazda hned dvě klíčové motorizace. Jednak tu máme turbodiesel v podobě šestiválce s objemem 3,3 litru. A dále pak ještě čtyřválcový benzínový hybrid ve 2,5 litrech. A najednou se nám tu objevuje z pohledu běžného zákazníka rozhodovací problém. Který z těchto agregátů si do vysněného SUVéčka zvolit? Silnou dieslovou klasiku, nebo raději hybrid, jenž tlačí na spotřebu? Tak se na to pojďme spolu podívat. Třeba právě vám rozhodování během chvíle usnadníme.
Hybridní verze PHEV japonské Mazdy CX-60 kombinuje benzínovou jednotku 2,5 Skyactiv-G o výkonu 129 kW s elektromotorem, který překvapuje výrazným výkonem 129 kW. Díky baterii s kapacitou 17,8 kWh pak tento vůz umožňuje dojezd čistě na elektřinu na vzdálenost 63 km. A to je velmi pěkná hodnota. To je třeba pro mnohé řidiče dost na ujetí jejich běžného jednodenního nájezdu. Mohou to být cesty do práce a zpět a k tomu i vyzvednutí dětí ze školy, nebo sem tam nějaký ten nákup cestou z práce domů navrch.
Rekuperace i dobíjení ze zásuvky
V rámci takovéto jízdy je možné dosáhnout spotřeby na úrovni jen 1,5 litru benzínu na 100 km. No není to krásné číslo? Vůz přitom dokáže velmi efektivně rekuperovat energii, a tak je možné dojezd dále a dále prodlužovat. Ale vy se navíc nespoléháte jen na rekuperaci. Tohle SUV je plug-in-hybrid, který vám umožňuje dobíjet elektrobaterii z domácí zásuvky. A na ni se snadno připojíte třeba ve své garáži u domu. Naučíte se prostě přijet večer domů, zapojit vůz do zásuvky a čekat, až se vám do rána baterie dobije, abyste mohli i další den jezdit za doslova minimální náklady.
Výborné zrychlení i maximální rychlost
Přitom je potřeba vzít v potaz, že Mazda CX-60 s touto motorizací má síly na rozdávání. S celkovým výkonem 327 koní dokáže toto SUV vystřelit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,8 sekundy. Tím pádem máme před sebou kombinaci úsporného automobilu, jenž dokáže v případě potřeby nejen svého řidiče bavit, ale také mu poskytnout určitou porci bezpečnosti. Bavíme se samozřejmě o efektivním předjíždění.
Maximální rychlost tohoto auta je 200 km/h, což je sice působivé číslo, ale v reálu ho využijete maximálně na německých dálnicích. Tedy pokud nepatříte mezi hazardéry, kteří jsou zvyklí na českých dálnicích překračovat povolenou rychlost. A to vám rozhodně nedoporučujeme. Život máte vy i vaše posádka jen jeden. A ani ostatní účastníky provozu přece nechcete svou zběsilou jízdou ohrožovat.
Hybrid levnější o více než 100 000 korun
Co je ale především zajímavé, tak cenová politika v případě obou variant motorizací CX-60. Hybrid je totiž aktuálně stále výrazně levnější než turbodiesel. Když budeme konkrétní, tak hybridní verze, jak nás informovala společnost AutoPalace, je k mání za cenu od 1 239 090 korun, zatímco diesel od 1 349 990 korun. Obě varianty v našem zaokrouhleném cenovém porovnání jsou samozřejmě s pohonem všech čtyř kol. Cenový rozdíl tu tedy máme v podobě 111 000 korun, a to není málo. Pro přesnost podotýkám, že se jedná o ceny zjištěné dne 25. března 2024.
Takže ruku na srdce. I když jste jinak příznivci klasických motorů a třeba dokonce i právě dieselů, nesáhli byste přece jen v tomto případě raději po hybridu? A to navzdory tomu, že jste jinak názorově proti elektrifikaci v rámci automobilových agregátů? Možná, že ani takové dobíjení auta z domácí zásuvky by nemusel být až takový problém. Co vy na to?
Volba by měla odpovídat možnostem majitele
Samozřejmě, záleží na každém řidiči, jak chce, a především jak může svůj vůz využívat. Ten, kdo má možnost hybridní verzi na denní bázi dobíjet (což je případ řidiče, který parkuje vůz u svého rodinného domu), patrně nemá o čem přemýšlet. Nájezd čistě na elektřinu až na vzdálenost 63 kilometrů je velmi dobrý. Ale především extrémně laciný ve smyslu spotřeby vozu.
Na druhou stranu, pokud si kupuje vůz člověk, jenž bydlí na sídlišti a dobíjení z elektrické sítě mu připadá komplikované, pak lze předpokládat, že právě ten bude spíše zvažovat diesel. Očekával bych navíc, že dieselový šestiválec bude spolehlivý. Takže je to opravdu o důkladném uvážení každého jedince. Já osobně bych však neváhal. Vozy jsem zvyklý dobíjet z domácí sítě a spotřeba 1,5 litru by pro mě byla nadmíru lákavá. V mém případě by tedy plug-in-hybrid rozhodně zvítězil.
Co vy? Víte, po které formě motorizace byste sáhli? Byla by to naftová klasika posílená turbem, nebo trendy hybrid, jenž dokáže za určitých podmínek výborně šetřit vaši peněženku? Těšíme se na váš názor v diskuzi pod článkem.