Ceny zejména větších EV často atakují pozice, vyhrazené kdysi jen opravdu luxusním vozům. Navíc bez dotací bývají velmi těžko prodejné, což se Ford aktuálně pokouší změnit.
Není to tak dávno, co se můj kolega Jirka Louthan rozplýval v testu nad celkovou dotažeností a funkčností nového Mustangu Mach-E od Fordu. A jakkoli by takřka kultovní jméno mohlo svádět k domněnce, že Jiří seděl za velkým osmiválcem a užíval si burácejících výfuků a vůně spáleného benzínu, nakonec bylo všechno jinak. Což je patrné i na onom „Mach-E”, kdy „E” znamená pochopitelně – elektro. Nyní ovšem výrazně dostupnější. Že by se blýskalo na lepší časy? Pojďme se na to podívat společně.
Za stávající ceny jsou dražší EV (bez dotací) velmi špatně prodejné
A když už jsme u těch tradičních českých přirovnání, jak se „blýská na lepší časy”: ona nejen „Dalibora naučila nouze housti”. Ale pomalu se zdá, že i ostatní výrobce elektromobilů. Kterým začíná docházet, že jejich stávající nabídka, se stávajícími parametry je v dnešní době (a především za stávající ceny) v podstatě neprodejná. Neboli, stále existuje výrazně jednodušší (a citelně levnější) způsob osobní mobility, než je poměrně drahý elektromobil. Navíc s omezeným dojezdem, problémy s nabíjením a dalšími komplikacemi.
A tak od té doby, co Ford v únoru snížil ceny až o 8 100 dolarů (zhruba 180 tisíc korun), společnost pro analýzu dat říká, že pohyb Mach-E se téměř ztrojnásobil, zatímco zásoby klesly o 9 procent. Jak totiž uvádí společnost Cloud Theory pro analýzu dat, jde o nejnovější příklad velké překážky, které automobilky čelí při přechodu na elektrická vozidla. Údaje o prodeji ukazují, že zákazníci jsou ochotni přejít na EV, jenže za správnou cenu. Což je jasná výzva pro výrobce automobilů.
Snížení cen jako možnost k reálným prodejům
„Celkově je potřeba směřovat ke snížení cen v době, kdy to pro trh nedává velký finanční smysl,“ řekl v rozhovoru pro automagazín Automotive News Rick Wainschel, viceprezident pro data a analytiku v Cloud Theory. „Myslím, že Ford udělal to, co udělat musel. Jsou opravdu trochu v tísni, aby vyklidili zásoby Fordu Mach-E. Svým způsobem to bylo nutné zlo. Ale zafungovalo.“ K tomu nemáme, co dodat. Podobně zřejmě uvažoval i Elon Musk, když se jako první v segmentu elektromobilů pustil do slev Modelu 3 a Modelu Y.
Prodeje Mustangu Mach-E totiž klesly v lednu o více než polovinu, a to z důvodu, že crossover ztratil nárok na federální daňový kredit 3 750 dolarů (zhruba 85 tisíc korun). Bidenova administrativa totiž zpřísnila pravidla pro získávání dotací. Ale od té doby, co Ford koncem února oznámil slevy, řekl Cloud Theory, skladové zásoby se daly do pohybu. A prodej Machu-E se téměř ztrojnásobil, na základě denního sledování údajů o prodejcích. Theory uvedl, že zásoby klesly o 9 procent.
Snížení ceny mělo okamžitý efekt. Celkem pochopitelně
„Okamžitě jsme viděli reakci,“ řekl Wainschel. „Zejména v několika posledních týdnech to začalo opravdu fungovat.“ Ford, který by měl ohlásit březnové prodeje ve středu 3. dubna, zaznamenal v únoru nárůst Mach-E o celkem neuvěřitelných 64 procent. To je malý (velký) šok. Automobilka proto už začala dodávat modely pro rok 2024, přičemž aktualizace zahrnují novou terénní variantu Rally a paket s „bronzovým vzhledem”, který bude k dispozici pro Mach-E GT.
Jinými slovy: zlevněte to, a pro mnoho lidí začne dávat elektromobil smysl. Jinak je, bez masivních dotací, neprodejný. Své o tom ví třeba už i koncern Volkswagen, pro nějž byl náhlý konec dotací v prosinci 2023 čímsi jako ledovou sprchou. A ve finále bude zřejmě i velmi drahým vystřízlivěním. ID.3 se stalo náhle neprodejným, následovalo omezování výroby, vedoucí až k jeho ukončení v továrně VW Drážďanech. Budou ostatní následovat příkladu Fordu? Možná by to nebylo od věci.
Jak to vidíte vy? Jsou elektromobily za dnešní ceny opravdu bez dotací neprodejné? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!