Testujeme: Nový japonský hatchback Suzuki stojí pouze 134 980 Kč. Přes svou cenu má vše, co řidič potřebuje

Místy se nemůžeme ubránit dojmu, že jsme se vývojem nových vozů dostali tam, kam jsme se snad ani dostat nechtěli. Ještě víc to vynikne při srovnání s tímto hatchbackem.

i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Úvodem jedno malé zamyšlení: Někdy si u pročítání technických údajů nejnovějších modelů (zejména elektromobilů) připadám, jako kdyby všichni výrobci do jednoho zapomněli, co je vlastně podstatou osobní mobility. Jinými slovy, jaké automobily opravdu potřebujeme, jaké nám opravdu stačí a co je naopak všechno navíc a v zásadě zbytečné. Tedy alespoň pro mnohé z nás. Neumím si totiž jinak vysvětlit záplavu velkých, těžkých, drahých modelů, které ale svým majitelům zas tak moc navíc nepřinášejí. Měl bych navíc úplně jinou alternativu. Pojďme se na ni podívat společně.

Malá spotřeba, malý výkon – a malá hmotnost. Lepší cesta?

Co byste řekli třeba na malý, čtyřdveřový hatchback s moderním, ale přesto jednoduchým atmosférickým motorem plnícím normu EURO 6? Že nemá EURO 7? Nemá, ale ani ji nebude potřebovat, vyrábí se nyní a omezení nových motorů se na něj nebude vztahovat. Se spotřebou kolem 4–5 litrů a v lepší výbavě s klimatizaci a multimediálním systémem se 7“ obrazovkou? Že to stačí? Já si to popravdě taky myslím. Co tam máme dál?

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: Suzuki

Dál tu máme výkony: motor tohoto hatchbacku má pouhých 67 koní a 89 Nm, jenže: auto neváží ani 900 kilogramů. Výsledná dynamika? Dostačující. Není to náhodou cesta, jakou by se měl ubírat automobilový průmysl místo čím dál těžších a čím dál (nesmyslně) dražších elektromobilů? Není náhodou důležitější, abychom se (s minimálními emisemi díky malé spotřebě benzínu) dostali z bodu A do bodu B? A především s cenovkou, ke které se dnešní automobily nemají šanci ani přiblížit.

Směšná cena za zcela dostačující (a nové) auto

Japonský hatchback je totiž v základu zaokrouhleně za 135 tisíc korun, v nejvyšší výbavě pak v přepočtu za 180 tisíc korun. To nepotřebuje komentáře. Co se to vlastně s dnešními auty stalo, že jsou tak nesmyslně drahá/velká/těžká/složitá? Co potřebuje obyčejný smrtelník k tomu, aby se občas (když prší a nechce se mu na kole, nejezdí vlaky, případně potřebuje převézt babičku/psa/televizi) dostal z bodu A do bodu B? Potřebuje elektromobil za téměř milion s dojezdem 400 km v létě? A 300 km v zimě? Ne. Potřebuje přesně tohle auto. Suzuki Alto K10.

iZdroj fotografie: Suzuki

Malé, ale dostačující. Moderní, ale ne přehnaně digitální a plné asistentů, které v podstatě nikdo nikdy nechtěl, přesto jsme je všichni dostali. Respektive přesněji: dostali a zaplatili. Docela draze. Funkční ve všech směrech, přesto natolik jednoduché, aby si s ním poradili i ve vesnickém servisu a na jeho diagnostiku nemusel mít opravář 3 přístroje, vysokou školu a taxu 3 000 korun na hodinu. A konečně natolik levné, aby i s průměrným platem na něj bylo možné našetřit, nebo si na něj vzít půjčku a tu bez problémů splácet.

Podobnost s první Dacií Sandero (čistě) náhodná?

To přesně splňuje Maruti Suzuki Alto K10, vyráběné licenčně v indické továrně Maruti. Pro Indii má také motor dokonce možnost LPG instalace, pro Japonsko a Evropu naopak mild-hybrid. A plní EURO 6, můžete s ním zcela kamkoli. Když jsme u toho LPG – tady mi Suzuki Alto připomíná rumunskou Dacii. Nebylo náhodou první Sandero vlastně to stejné, jako je toto Suzuki? Bylo. S jedním rozdílem: první Sandero nikdy nestálo 150 tisíc, a dnešní Sandero je už úplně někde jinde.

Jak by dnes vypadala Škoda, kdyby byla jako Dacia: Přenechali jsme lidově dostupná auta definitivně Rumunům?

Alto je přitom postavené na moderní plošině Heartec sdílené s ostatními novými Suzuki a na délku měří 3 530 mm, široké je 1 490 mm a vysoké 1 520 mm. To je mimochodem jen o málo méně, než měřil náš Favorit (3 815 x 1 620 x 1 412 mm). Vyloženě malé to auto tedy není, byť na 13“ standardních kolech vypadá karoserie poněkud komicky. Nicméně čtyři lidi odveze a nákup taky. Nestačí to náhodou na 90 % toho, co vlastně od auta čekáte a potřebujete na denní bázi?

A navíc – to hlavní. Celé to je totiž za směšné peníze na pořízení i provoz. Jsem si jist, že kdyby bylo u nás v prodeji za podobné peníze, objednávky zboří střechu. Jsme totiž, podobně jako jinde v Evropě, neustále nuceni akceptovat zdražování automobilů v zájmu údajné ekologie a bezpečnosti. Obávám se však, že míra akceptovatelnosti tohoto zdražování již dávno překročila míru tolerance většiny z nás. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět právě váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Nebylo by podobné auto za podobné peníze náhodou lepší než všechny elektromobily?

Zdroj: Suzuki
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články