Tady rozhodně netankujte: Oficiální seznam čerpacích stanic s vadným benzínem a naftou v ČR

Čerpací stanice se špatným palivem stále jsou a ČOI je nejenom kontroluje, ale také zveřejnuje jejich jména a polohu. Tak pozor na ně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podle statistik je situace lepší a lepší. Provozovatelé čerpacích stanic, kteří úmyslně podvádějí spotřebitele, se prý stávají vzácnějšími. Trend poklesu nedostatků zjištěných při kontrolách posledních let naznačuje zlepšení situace. To je dobře. Špatně je, že zcela bez podvodů to evidentně nejde. Stále se objevují případy nekvalitního paliva nebo menších odchylek od normy. Dobrá zpráva je, že historicky se situace výrazně lepší. Současný pozitivní stav je odlišný od období na počátku minulé dekády.

Dnes je to lepší, přesto jsou stále pumpy se špatným palivem

Tehdy totiž výsledky kontrol České obchodní inspekce nebyly veřejné. Nyní tady máme přehled pokut, které nabyly právní moci za poslední rok, tj. od poloviny loňského března do poloviny letošního března. Některé kontroly mohly být provedeny dříve, ale firmy se odvolaly, což vedlo k prodlení s konečným rozhodnutím. Naopak, některé kontroly z letošního roku zatím nedošly právě ke konci, proto o nich ČOI zatím neposkytuje detailnější informace.

Seznam pokut a pokutovaných stanic či společností

TRAVIKO CZ a.s.-I-BA-JZ
PASOIL s.r.o.-I-II-NM-ÚL
SILMET Plus-I-II-NM-ÚL
Strážovská čerpací stanice s.r.o.-I-BA-PK
K5 CZ s.r.o.-I-BA-PK
OMAR oil s.r.o.-I-II-NM-SP
JT Invest Group s.r.o.-I-NM-SP
Š+H oil s.r.o.-I-NM-JV
Stanislav Šefl-MEDOS-I-II-NM-SP
VOTAVA CZ s.r.o.-I-II-NM-HP
MS-EKOFLORA s.r.o.-I-NM-SP
RoBiN OIL s.r.o.-I-II-NM-SP

*Vysvětlivky ke zkratkám v názvech rozhodnutí
rok-měsíc-den (datum zveřejnění dokumentu)-pokutovaný subjekt-I-II-ba( typ pohonné hmoty) -jv (inspektorát)

Zkratky inspektorátů ČOI:
HP pro kraje Královéhradecký a Pardubický
JV pro kraje Jihočeský a Vysočina
JZ pro kraje Jihomoravský a Zlínský
OM pro kraje  Olomoucký a Moravskoslezský  
PK pro kraje Plzeňský a Karlovarský
SP pro kraje Středočeský a Hlavní město Praha
ÚI Ústřední inspektorát
ÚL pro kraje Ústecký a Liberecký

Zkratky značení pohonných hmot:
BA(E5) značení benzínů
NM(B7) značení nafty
LPG značení LPG
CNG značení CNG
SMN značení směsného paliva
FAME značení metylesterů mastných kyselin
E85 značení etanolu

Spotřebitelé často nejsou o výsledcích kontrol informováni. Může se tedy stát, že by někdo natankoval nekvalitní palivo? Spíše ne, ČOI ihned po zjištění nedostatků zakazuje prodej nekvalitního benzínu či nafty. Může sám řidič nějak přímo na pumpě poznat nekvalitní palivo? Chemické složení paliva a jeho kvalitu nelze hodnotit bez laboratorních testů. Existuje několik jednoduchých způsobů, jak si řidič může udělat představu o kvalitě benzínu.

Jak se dá odhalit nekvalitní palivo přímo na čerpací stanici?

Teoreticky přímo na čerpací stanici, v reálu je ale zákaz s palivem na pumpě nějak manipulovat. Takže jde řekněme spíše o domácí testování, a i tam platí bezpečností pravidla. Riziko požáru a exploze je vysoké. Zde je několik tipů, jak poznat, že s palivem není něco v pořádku, a na co si dát pozor při tankování. Jedním ze základních ukazatelů kvality benzínu je jeho barva. Čistý benzín by měl být čirou kapalinou s lehkým žlutavým nádechem.

Jak poznat hned u stojanu na čerpací stanici nekvalitní palivo? Pumpař „zradil své lidi“ a prozradil snadný postup

Pokud je benzín zakalený nebo má odlišnou barvu, může to naznačovat přítomnost nečistot nebo příměsí. Známý je také test na papírovém kapesníku. Pro zjištění nečistot v benzínu lze použít jednoduchý test s papírovým ubrouskem. Stačí kápnout trochu benzínu na čistý bílý kapesník a po odpaření paliva by na povrchu neměly zůstat žádné skvrny. Přítomnost skvrn může naznačovat příměsi a nečistoty v palivu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To není všechno, jsou i další fígle, ale znovu, jde o riskantní pokusy. Nikdo by je neměl jen tak provádět. Rozhodně ne přímo na čerpací stanici. A i doma je to skutečně nebezpečné. Benzín je vysoce těkavá látka. Nebezpečné je už jen nesprávně ho převážet, třeba v PET lahvích. Navíc je důležité si uvědomit, že tyto metody jsou pouze orientační a nejsou náhradou laboratorních testů. Vyplatí se sledovat informace od ČOI a jezdit k prověřeným prodejcům.

Tankujete kvalitní palivo?

Zdroj: ČOI
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články