Nikdo nevěřil, že tak levné auto může existovat. A ouha, čínský Dongfeng ho přinesl na český trh. Cena je z říše snů

Úspěšná cesta čínského Dongfengu v Čechách se nyní zaměřuje na spodní patra automobilové nabídky. Nečekaně praktický Box je nabízen za mimořádně příznivou cenu.

i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Nedávná prezentace importéra druhé čínské největší automobilky Dongfeng‚ společnosti Plastonic, byla sice zaměřena na luxusní divizi Voyah, ale přesto se mezi několikamilionovými cenovkami a interiéry plnými luxusu našlo místo na krátké představení Boxu (v Číně pod původním jménem Nammi). A samotný šéf Dongfengu pro Evropu zdůraznil, jak moc je toto auto pro výrobce důležité a jak moc si dal záležet, aby bylo Evropany příznivě přijato. Malé, levné, praktické. Nové. Pojďme se na nový Box podívat společně.

Inspirace čokoládou a jejím reklamním sloganem

Když jsem si připravoval podklady pro tento článek, napadla mne ona čtvercová, nám všem tuším dobře známá čokoláda. Která pro mne z dosud nepochopitelného důvodu má ve svém označení kromě výrobce Ritter ještě slůvko „Sport“. Ne že bych si ji tedy nějak velmi kupoval, člověk se při sedavé práci u počítače musí trochu hlídat, ale pokaždé ve mně vyvolala úsměv otázka, proč a jak je zrovna tahle čokoláda „Sport“. Ale ještě více mne vždy zaujme jejich dle mého soudu dokonalý slogan: „Praktisch. Quadratisch. Gut.“

„Přivezeme Čechům moderní auta z Číny za české ceny,“ říká importér DongFeng. A čísla mu dávají za pravdu

Ano, je v němčině, neb i výrobce pochází z Německa, ale překladu myslím netřeba. Kdyby se v Číně chtěli domluvit, mohli by bez problémů balit ke každému vozu balíček čokolády. Protože slogan a vlastnosti mají velmi podobné. I Box je „praktický, kvadratický a dobrý“. Nikdo nečeká superlativy, nikdo nemluví o malém Ferrari za cenu Dacie. Nikolivěk. Tady jde o volbu rozumu, o velmi přesně spočítanou hodnotu, kterou za své peníze dostanete. Navíc, pohybujeme se na „magické hranici“.

Magická hranice půl milionu a bitva o první místo

Půl milionu korun, neboli zhruba 20 000 euro, je totiž tak trochu magická cenová hranice, které se u dostupných elektromobilů snaží dosáhnout všichni výrobci (naši Škodu z toho nevyjímaje) a která by měla znamenat průlom, co se dostupnosti a rozšíření elektromobilů týče. Všichni už zřejmě vidí ony nabídky „od 499 900“ a přiznám se, že něco na tom může být. Jakkoli i půl milionu je dost peněz, na druhou stranu je to za nový automobil s novou technologií, s daňovými a (někde zatím) parkovacími výhodami a s nulovými lokálními emisemi.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Což pro někoho může být dost pádných důvodů, aby se naučil žít s dojezdem několika stovek kilometrů (v případě Boxu podle volby velikosti baterie – 31 nebo 42 kWh – je dojezd podle čínského cyklu CLTC 330 km a 430 km, v obou případech se přitom jedná o lithium-železofosfátové baterie), nutností plánovat cestu a dobíjet delší dobu, než je tankování do nádrže. V číslech? Výrobce udává, že z 30 % na 80 % dobijete za 30 minut, případně opravdu v rychlorežimu na 200 km za 8 minut.

Mikro MPV s možností lůžkové úpravy

S ohledem na to, že Dongfeng Box bude primárně určen jako městské vozítko, případně kompaktní/druhé vozidlo do rodiny, to nejsou nijak nereálné hodnoty, se kterými by se nedalo žít. Denní příjemné soužití s Boxem naopak usnadní to, že i při délce 4 metry je rozvor zajímavých 2,67 m. A zajímavě sklopitelné sedačky. Když se totiž podíváte na níže přiloženou fotografii (a odmyslíte si, že modelka v autě je asijského, a tedy menšího vzrůstu), dojde vám, že Box je tak trochu mikro MPV.

iZdroj fotografie: Dongfeng

Zvenku moderní design podtrhují skryté kliky dveří a bezrámová okna dveří. Relativně skromných 70 kW vpředu umístěného elektromotoru se na druhou stranu nemusí trápit s přehnaně vysokou hmotností, neb Box váží (na elektromobil) relativně snesitelných 1 240 kilogramů. Je postaven na nové, moderní podvozkové plošině Dongfeng Quantum Architecture S3, kterou při prezentaci Dongfengu v Praze 9. dubna tohoto roku neopomněli zástupci firmy zdůraznit coby výsledek dlouhého vývoje.

A na závěr to nejzajímavější: s cenou kolem 500 000 korun bude Box přímo konkurovat například novému Citroënu e-C3, Dacii Spring nebo MG3. A během jednoho roku či dvou let i prvním modelům koncernu VW. Něco mi říká, že do budoucna půjde o velmi ostře sledovaný a mimořádně konkurenční segment trhu. Jsme zvědavi, zdali bude úspěšná „šňůra“ vozů Dongfeng v Čechách pokračovat i nejmenším, plně elektrickým modelem. S ohledem na parametry vozu a stanovenou cenu vypadá, že by úspěchu nemělo nic stát v cestě.

Jak to vidíte vy? Dával by vám malý elektromobil těchto parametrů smysl za cenu do půl milionu korun? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Je pro vás přijatelná cena 500 tisíc korun za malý elektromobil?

Zdroj: DF Motor
Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články