Koupit jen rok starý model může někdy znamenat opravdový jackpot. Ty hlavní a opravdu velké peníze už za vás totiž zaplatil někdo jiný. A vy tak můžete neuvěřitelně ušetřit.
Jedním z nejlákavějších momentů pro koupi zánovní ojetiny bývá ten fakt, že za první rok může (v podstatě pořád ještě nové) auto ztratit poměrně zásadní část svojí ceny a stane se tak výrazně dostupnějším i pro ty, kdo by si koupi nového vozu nemohli dovolit. Nebo mohli, ale zkrátka se jim nechce platit plnou cenu a čekají, až to někdo udělá za ně. A během roku přijde o opravdu zásadní „balík“ peněz, o nějž je pak takové auto levnější. Přinášíme několik příkladů vozů, na kterých se dá opravdu vydělat. Pojďme se na ně podívat společně.
Každý by měl mít alespoň jednou možnost řídit nové auto
A rovnou dodávám: vydělat, stejně jako prodělat. Záleží pochopitelně, „na které straně barikády“ se právě nacházíte. Pokud opravdu nutně chcete zcela nové auto s pár desítkami kilometrů na tachometru a jste za úsměvy hostesek v showroomu, sliby prodejce, podpis smlouvy značkovým perem a (někdy) nějaký ten bonus v podobě zimních pneumatik nebo krabici značkového merchandisingu ochotni platit desetitisíce, nebo dokonce statisíce korun navíc. Anebo máte zkrátka rádi novotu, vůni nového auta a ten pocit, když je poprvé řídíte VY.
Rozumím vám. A v zásadě to i chápu. Myslím, že každý jen trochu zapálený milovník aut by si měl alespoň jednou za život užít vůně, jakou vám nabídne jen nové auto. Jak už to ale bývá, každá mince má dvě strany. A pokud si koupíte opravdu drahé auto, které navíc z jakéhokoli důvodu začne drasticky „padat“ na ceně, bude vás ta vůně stát opravdu, ale opravdu zásadní peníze. Klidně půl milionu za rok. To je opravdu drahý „parfém“. Kam se na něj hrabe nejdražší Dior.
Modely Tesly v čele „slevových šlágrů“
O zhruba půl milionu, tolik klesla cena za rok například Audi e-tron, které jste koupili v přepočtu za 1 711 450 korun, aby za rok stálo již jen 1 315 100 korun. Podobně na tom je třeba i Tesla Model Y. Ano, oba jsou to elektromobily, jejich bateriím by ale po ročním provoze nemělo v zásadě nic být. Pro německý magazín Focus Online zpracovala podrobnou statistiku největších „propadáků“ společnost Autoscout24. A současně našla pět modelů, jejichž první majitelé na nich za rok ztratili opravdu balík peněz:
Značka / Model | Březen 2023 | Březen 2024 | Ztráta hodnoty |
Tesla Model Y | 1 903 625 Kč | 1 315 100 Kč | 588 525 Kč |
Audi e-tron | 1 711 450 Kč | 1 176 425 Kč | 535 025 Kč |
Porsche Taycan | 2 883 250 Kč | 2 404 400 Kč | 478 850 Kč |
Tesla Model S | 1 448 600 Kč | 1 008 600 Kč | 440 000 Kč |
BMW iX | 2 199 375 Kč | 1 770 375 Kč | 429 000 Kč |
Nelichotivé tabulce pěti největších propadáků „vévodí“ Tesla Model Y. Sedmimístné Muskovo SUV je méně vhodné pro české parkovací domy a se svými křídlovými dveřmi celkem náchylnými k poruchám není popravdě zrovna nejlepším modelem Tesly. Jenže ojetý vůz nyní seženete v průměru za cenu o téměř 600 tisíc nižší než nový model. Za jeden jediný rok! To je tak masivní ztráta, že to snad musí mrzet i nejzarytější zastánce Tesly. O nichž je jinak známo, že by prodali dům své invalidní matky, jen aby bylo na poslední model z Muskova impéria.
Německé „elektroprémiovky“ si v propadech cen mohou s Teslou podat ruce
Nicméně Evropa jim nemá co „závidět“. Hned na druhém místě je s neméně citelným propadem donedávna ještě chlouba a pýcha německého „elektroprůmyslu“. Pravda, i jen takto napsané to vypadá příšerně. Top elektromodel Audi e-tron dokázal za jediný rok ztratit v přepočtu přes půl milionu korun, a na rozdíl od Tesly je zrovna tohle auto mimořádně společensky ceněné (nejen kvůli čtyřem kruhům na masce) a velmi dobře také vypadá. Chcete si opravdu udělat radost? Půl milionu už za vás někdo zaplatil.
Speciálně u modelu z Ingolstadtu je takovým důvodem zřejmě nový model Q6 e-tron, který je objektivně lepší po všech stránkách. Otázkou je, jestli nutně potřebujete to nejlepší. Pokud se smíříte s funkcemi dosavadního lídra elektronabídky se čtyřmi kruhy, bude pro vás dost možná citelná úspora peněz důležitější. Jak dlouho totiž budete „projíždět“ více než půl milionu? Odpověď je jasná. Hodně dlouho. A podobně je to i v jiných kategoriích. Stačí si vybrat model, jemuž má třeba přijít nástupce v příštím roce, a hned je prostor na jednání o ceně.
Jak to vidíte vy? Preferujete nový vůz, nebo si chvíli počkáte a koupíte výhodněji ojetý? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!