Naše ministerstvo dopravy mívá občas zvláštní nápady. Nyní platí, že pokud budete v květnu jezdit ekologicky, nemusíte s sebou vozit ani registrační značku. A jedna láhev je povolena.
Snaha evropských vlád i příslušných ministerstev k zlepšení životního prostředí kolem nás mívá někdy netušené dopady. Nejenže nás nutí do nových elektromobilů a zaštiťují se přitom ekologií (přitom energetický mix ČR je z větší části postaven na uhlí). Nebo dokonce v evropském rámci hrozí, že po roce 2035 už nový spalovací motor nekoupíme. Resp. jedině tehdy, pokud si ho vyrobíte v garáži. Nejnověji pak bude policie dokonce tolerovat jízdu bez značky. Pokud to tedy bude ekologická jízda. Pojďme se na to podívat společně.
Není lepší energii a paliva vůbec nespotřebovat?
Přičemž myšlenka na to, abychom řešili raději příčiny než důsledky, je speciálně v ekologii možná na místě více než kde jinde. Potřebujeme opravdu tolik recyklovat plasty a další odpady namísto toho, abychom ty plasty a odpady neprodukovali vůbec? Musíme obměňovat neustále šatník levnými, rychloobrátkovými věcmi z Asie, jejichž výroba zatěžuje životní prostředí vysloveně enormně, namísto několika kvalitních kousků, které nám vydrží podstatně déle?
A konečně, musíme pořád chrlit nové a nové typy automobilů se stále „ekologičtějšími“ parametry (rozumějte ekologické elektromobily s vyloženě neekologickými bateriemi), namísto toho, abychom se zamysleli nad jinými způsoby dopravy? Ne nadarmo se říká, že nejlépe ušetřená koruna je ta, co se vůbec neutratí, stejně jako kilowatthodina, která se vůbec nemusí vyrobit. Možná bychom nákupní a spotřební šílenství, jež naši současnou dobu provází, mohli opravdu trochu začít krotit.
Západní Evropa je ve vztahu k cyklistům citelně dále než my
Stačí se podívat do některých měst Německa, Dánska nebo Holandska. Ne, nechci vás hned oblékat do přiléhavých dresů a nutit šlapat stovky kilometrů měsíčně. Ale pokud žijete ve městě, kde jsou alespoň někde vyznačené pruhy pro cyklisty, není vám vyloženě osmdesát a chcete navíc něco udělat pro svoje zdraví, je kolo (stejně jako elektrokolo) celkem příjemný a rychlý způsob, jak se ve městě dostat z bodu A do bodu B. Pochopitelně, s určitými omezením, všechno má ostatně své „ale“.
Skřín z IKEA na kole odstěhujete špatně, psa velmi podobně, a pokud jsou 4 stupně nad nulou, je listopad a prší, je kolo jen pro opravdu drsné bikery. Všichni ostatní nechť jedou autem. Ale s globálním oteplování a pomalým přesunem teplého pásma směrem na sever bude možná klima na kolo vhodné po většinu roku. A z lyžařských vleků se stanou lanovky na horská kola. Na každý pád teď, v květnu, je na kolo téměř ideální počasí. A naše Ministerstvo dopravy si to myslí také.
Ministerstvo podporuje již 14. ročník akce „Do práce na kole“
Neb jak se uvádí na jeho stránkách, zaměstnanci Ministerstva dopravy a ministr dopravy Martin Kupka se v úterý 7. května 2024 zúčastní zahájení Květnové výzvy Do práce na kole 2024. V Praze proběhne od 8.00 před Ministerstvem dopravy. V hlavní roli letos bude téma cyklo bezpečnosti a chování v provozu. To je rozhodně chvályhodné téma, neb speciálně v této oblasti je prostor ke zlepšení na všech stranách – u cyklistů, u policie i u samosprávy měst a obcí.
Ve středu 1. května tak vypukla letošní letní část akce Do práce na kole, celorepublikové aktivity na podporu cyklodopravy a výzvy, ve které překonávají samy sebe i přemýšlí o svém způsobu cestování do práce tisícovky zájemců a zájemkyň z celé ČR. Jako již tradičně nebude chybět Ministerstvo dopravy a BESIP.
Jak to vidíte vy? Nezkusíte to a neuděláte něco pro své zdraví (a potažmo peněženku)? A třeba nejen v květnu, ale po většinu roku? Dejte nám vědět váš postoj do diskuse pod článkem, děkujeme! Policie vám na oplátku může slíbit, že po vás nebude chtít ani „papíry“, ani značku. A to ani v květnu, ani kdykoli jindy.