Majitelé elektromobilů zjistili, že krátký dojezd není ten hlavní problém. Budou solit jako mourovatí

Že mají stávající elektromobily poněkud více problémů, o kterých přitom jejich výrobci a prodejci taktně pomlčeli, začíná pomalu, ale jistě vyplouvat na povrch. Tento je jedním z nich – a bude drahý pro každého z majitelů.

i Zdroj fotografie: Steve Jurvetson / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že mezi deklarovaným dojezdem a tím zcela reálným (nebo ještě lépe: realistickým) může někde být mezera velikosti punkevní jeskyně na Macoše, si většina uživatelů nejnovějších výdobytků osobní mobility zvykla. Stejně jako že elektromobil není úplně ideálním dopravním prostředkem na zimní lyžovačku, pokud bude stát permanentně venku v mínusových teplotách. Bez dobíjení. Tím však patálie těchto splněných snů Elona Muska zdaleka nekončí. Pojďme se na jeden obzvlášť peprný podívat společně.

Elektromobily mívají poněkud odlišné pneumatiky

Jak totiž uvádí magazín Automotive News, majitelé elektrických vozidel si podle studie spokojenosti zákazníků pneumatik JD Power 2024 v USA všímají, že se pneumatiky vozidel opotřebovávají rychleji než pneumatiky u vozidel se spalovacími motory. Což s ohledem na to, že mnoho ve Státech oblíbených elektromobilů odvozených z velkých pickupů má opravdu značnou nadváhu, není popravdě nic překvapivého. Čekal snad někdo opak? Jenže ono to má víc souvislostí a dopadů.

iZdroj fotografie: Cenza

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

Pamatujete si ještě na BMW i3? Kdo by si nepamatoval. Co vás na něm (krom avantgardně řešené karoserie s protiběžně otvírajícími se dveřmi a interiérem z recyklovaných materiálů) zaujalo nejpozději na druhý pohled? Atypická kola o rozměru 21″, na tak malé auto nečekaně velká, a na nich úzké pneumatiky, podobné spíše motocyklovým než automobilovým. A měly (s ohledem na malé profilové číslo) zpevněné bočnice. Důvod byl jednoduchý: vysoká hmotnost.

Vysoká hmotnost elektromobilů jako jeden z hlavních problémů

Aby se našel kompromis mezi co možná nejefektivnějším přenosem výkonu na vozovku (a tedy ušetření každé Ah navíc), ovladatelností a výdrží, „odskáče“ to většinou ten poslední faktor v pořadí: komfort. Je totiž zřejmé, že nepoddajné pneumatiky s tuhou bočnicí na velkých alu kolech (a s ohledem na hmotnost baterií v podlaze i poměrně tvrdě nastaveném podvozku) nebudou nic, co by se dalo považovat za etalon pohodlí a poddajnosti. Ani to však není ta nejhorší zpráva.

iZdroj fotografie: Cadillac

Král mezi luxusními SUV představen. Nový Cadillac Escalade je 1 000krát lepší než jakékoliv jiné auto

Zvýšená hmotnost elektromobilů spolu s jejich výkony totiž vedou k většímu otěru a „drobení“ pryžové směsi. Problematika zvýšených emisí plastových pneumatik v elektromobilech bude brzy zohledněna i v normě EURO 7. A není žádným tajemstvím, že právě elektromobily byly jedním z důvodů, proč se vlastně ono tak často propírané měření emisí z brzd a pneumatik do emisní normy dostalo. Pochopitelně, dvouapůltunoví „mastodonti“ budou mít při akceleraci a brzdění zcela jiné hodnoty než vozy poloviční hmotnosti.

Máte „výjimečná auta“. Tak se podle toho chovejte

Studie poradenské firmy JD Power pak potvrzuje nákladnou zátěž elektromobilů a fakt, že automobilky tento problém dosud nevyřešily, přestože mají dostatek času. Kromě toho, že pneumatiky pro elektromobily rychleji ztrácejí vzduch, a tedy to, co se získá na dojezdu, je rychle kompenzováno větším opotřebením pneumatik. To navíc znamená problém pro majitele těchto vozidel, protože je to nutí vyměnit pneumatiky častěji a dříve.

Čínské elektromobily mají problém. Jejich baterie nebudou fungovat tak, jako novinka revolučně vymyšlená v Evropě

Ashley Edgar, vrchní ředitel benchmarkingu a alternativní mobility ve společnosti JD Power, zdůraznil, že je důležité, aby „výrobci ovlivňovali styl jízdy majitelů, protože to nejsou běžná auta, ale ‚výjimečná‘ auta,“ a dodal, že „výrobci pneumatik a automobilů musí pracovat a společně čelit výzvě bez úplného obětování výkonu pneumatik ve prospěch rychle se vyvíjejících elektrických vozidel.“ Aha. Jinými slovy na to, abychom vyrobili ekologické vozidlo, obětujeme další z běžných parametrů u spalovacích motorů.

Problémů kolem elektromobilů je poněkud více

Neb jinak zhoršíme ekologické parametry novinky. Bez jakékoli ironie: hmotnost EV je natolik zásadním problém pro jejich další fungování, že by se tuším měly raději řešit příčiny než důsledky. Opotřebení pneumatik je totiž jen jedním z nich. Navíc majitelé elektromobilů mají ohledně opotřebení pneumatik a všech dalších komponent podobná očekávání, jaká mají majitelé spalovacích vozů. Ostatně, tak jim to slibovali při nákupu: „EV má menší servisní nároky.“

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Šéf Renaultu už to nevydržel: „Ať nám EU laskavě pomůže prodávat ty zázračné elektromobily, když si je vydupala“

Jak že se to říká? Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají? Výrobci a prodejci totiž krom pneumatik neřekli ještě další věci. Třeba to, že pokud z nějakého důvodu „odejde“ baterie a záruka se na daný případ nebude vztahovat, tak to bude velmi drahé. Velmi. Stejně jako pojistka. Pojišťovny totiž nerady pojišťují něco, o čem dopředu tuší, že na tom mohou fatálně prodělat. A že už se to xkrát stalo. To jsou zkrátka taková „malá tajemství elektromobilů“. A pššt. Nikomu to neříkejte. Ale je možná dobré, abyste to věděli.

Co je podle vás největší problém elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články