Turecké SUV zboří evropský trh, našlápnuto má k tomu více než dobře. Za 18 hodin se vyprodalo na celý rok

O svoje místo na evropském trhu si nejnověji říká automobilka, která je Evropě vysloveně na dohled: turecký Togg. A jeho první počin má k tomu našlápnuto velmi dobře.

i Zdroj fotografie: President.az / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Togg
i Zdroj fotografie: Pixabay
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Není žádným tajemstvím, že Evropa pomalu, ale jistě ztrácí svoji těžce (a dlouhá desetiletí) budovanou pozici výsostného hegemona, co se automotivu a výroby automobilů týče. Čína a její výrobci a automobily nejsou již jenom „před branami Evropy“, ale jsou již dávno za nimi. A ke „staré evropské gardě“ nechovají opravdu žádný sentiment a nemilosrdně jí konkurují. A nejnověji nejen Čína, ale i výrobce ze země, kterou máme ponejvíce spojenou s oblíbeným streetfoodem. Kebaby v autě? Tohle vás zaujme, nenechte se prosit.

Turecko nejsou zdaleka jen kebaby nebo falafel

Co si budeme povídat – nejvíc člověka ovlivňují předsudky. Ovšem jestli si myslíte, že Turci a Turecko jsou opravdu jenom prima pláže na letní dovolené, případně do noci svítící prodejničky kebabu a jeho vegetariánské alternativy falafelu na každém rohu ve vašem městě, tak tomu tak opravdu není. A jakkoli Turci svoji vlastní produkci zatím příliš nepropagovali, v automotivu nejsou žádnými začátečníky. A možná byste užasli, kolik prémiových značek a modelů se v Turecku vyrábí.

Nejenom Čína. Dalším konkurentem současných automobilek může být Turecko

Turci zkrátka auta vyrábí dlouho a vyrostli co do objemu i co do kvality. Celkem pochopitelný a logický krok je tedy ten směřující ke své vlastní produkci. První vlaštovkou na tomto poli je nové SUV, pojmenované poněkud nemastně/neslaně Tugg T10X. „Do parády“ si ho už vzali novináři z německého Automobilwoche a nepochybují, že celkem slušně zahanbí starou gardu klasických a tradičních SUV dostupných momentálně na trhu. V čem je vlastně tak výjimečné a odlišné proti Tiguanu a spol.?

Dva motory, dvě verze baterií, dva pohony

Nejprve trocha té klasiky: Dvoutunové turecké SUV se dodává ve dvou verzích, s pohonem zadních nebo všech kol a z toho analogicky s pohonem jedním nebo dvěma motory Bosch (každý o výkonu 160 kW a 350 Nm). Silnější verze zrychlí na 100 km/h za 4,8 s a umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 185 km/h, slabší zrychlí na 100 km/h za stále dostatečných 7,4 sekundy. A tím výčet konkurenceschopných parametrů zdaleka nekončí.

iZdroj fotografie: Togg

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

O dodávání energie pro elektromotory se starají baterie s možností dobíjení 22 kW u střídavé a 180 kW u stejnosměrné nabíječky. To jsou hodnoty, které stále nemá kupříkladu VW u všech svých modelů. Proces nabití z 20 na 80 % baterie pomocí stejnosměrné nabíjecí zásuvky 180 kW trvá něco málo přes (velmi přijatelných) 20 minut. Zákazníci si přitom mohou vybrat z 52,4 nebo 88,5 kWh v konfiguraci T10X. Silnější verze stačí na ujetí až 523 kilometrů.

iZdroj fotografie: Togg

Co ale výrobce zdůrazňuje možná nejvíce, je fakt, že T10X není jen auto, ale „digitální zařízení na kolech“. Na palubě se nabízí celý ekosystém Paybacku, dosud jedinečný v automobilovém světě. Turecký Togg dokonce vydal vlastní digitální měnu a přivedl do systému mnoho partnerů. Patří mezi ně Turkish Airlines, energetické firmy, pojišťovny, a dokonce i daňové úřady. Umělá inteligence pomocí standardních 2 000 nástrojů skládá nové písně ve velmi odlišných žánrech pokaždé, když řidič řídí auto.

Podle vzoru Tesly, jen s kvalitnějším hardwarem

A pokračujeme: Togg objednal 1 000 rychlonabíječek s výkonem přes 180 kW. Společnost tak chce po vzoru Tesly vytvořit v Turecku vlastní dobíjecí síť. Němci nepochybují, že turecké SUV si (nejen v Německu) najde mnoho kupců. Na vlastním trhu přitom prodal výrobce za pouhých osm hodin tolik vozů jako všechny značky dohromady za celý předchozí rok. Po 18 hodinách se prodala roční produkce 20 000 vozů. Na začátečníka na poli elektrických SUV je to bezpochyby skvělý výsledek.

iZdroj fotografie: Togg

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Přesto turecké SUV působí ve srovnání s čínskými novinkami méně futuristicky. Jak poznamenali novináři z magazínu Automobilwoche, SUV má příjemně dlouhý rozvor 2,98 metru, což se promítá do pohodlí vzadu. A i přesto, že zavazadlový prostor je průměrný, nabízí od 441 do 1 515 litrů kapacity. Na designu pracoval bývalý šéfdesignér VW, v čele firmy pak stojí bývalý manažer Bosch Gürcan Karakas. Jinými slovy: tohle je možná víc evropské SUV, než jsme si dle původu schopni připustit.

Cenově bez nějakého velkého podbízení

Tureckého výrobce financují velké průmyslové podniky z oblasti obchodu, telekomunikací, elektroniky a strojírenství. Nejde tedy o startup s kapitálem půjčeným z banky na lichvářský úrok. Tahle firma přesně ví, čeho chce dosáhnout, a také si za tím nekompromisně jde. Sympatická je na tom celém digitální nadstavba, kterou se chce odlišit od konkurence z Číny. A kterou dokazuje, že Turecko je nám přece jen o kus bližší než dálněvýchodní produkce. A to nejen tím kebabem.

To nejdůležitější: Základní verze V1 RWD stojí v tureckém ceníku v přepočtu 1 056 000 korun, nejdražší je pak za 1 344 000 korun v přepočtu. Cenově se tedy vůz nijak nepodbízí, dokáže za to ale také mnohé nabídnout. Celkem chce Togg letos vyrobit asi 20 000 vozů a do roku 2030 se má roční produkce zvýšit na milion vozů. Jak to vidíte vy, mělo by u vás turecké SUV na baterie šanci? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Co říkáte na turecké SUV?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články