Volkswagen končí s elektromobily, nikdo je nechce: Má své vlastní řešení. Řidiči jásají, EU jen valí oči

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Ne, opravdu nechci být ironický, nechci ani sklouzávat k lacinému sarkasmu. Jakkoli by se to teď opravdu nabízelo a bylo by to navíc neuvěřitelně jednoduché. Nikolivěk. Mám Volkswagen rád coby pilíř evropského automotivu, oceňuji, co všechno nám za ty desítky let koncern přinesl a kolik opravdu záslužných inovací a konstrukčních řešení pochází z jeho dílen. Přesto se nemohu zbavit dojmu, jako by poslední roky nevěděl, kudy kam. Pojďme se tedy na tápání pánů z Wolfsburgu podívat společně.

Psát články o Volkswagenu byla radost

A věřte mi, že se mi následující slova nepíšou nijak lehce. A že bych podstatně raději psal o novém špičkovém motoru, novém Golfu GTI nebo časoprostor ohýbající RS6 od Audi. To všechno jsou témata, na která jsme u VW byli dlouhá desetiletí zvyklí a která nám při psaní dělala radost. A bez problémů jsme rozebírali a fandili i malému Polu nebo Up! s motorem 1,0 TSI, chápu, že ne každý má na GTI a ne každý potřebuje RS6. V tom problém vůbec nebyl. Vždy to byl ale Volkswagen. Das Auto.

iZdroj fotografie: VW

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

Čitelný, jednoznačný, vždy se skvělým poměrem výkon/cena a s často brilantně vybalancovaným pocitem toho, že jste za své peníze dostali ještě o kus navíc, než jste si zaplatili. Zcela rozhodně jste však dostali to, co jste čekali (a platili), v těch autech ty peníze zkrátka byly vidět. Zhruba před 15 lety VW používal reklamní slogan „Da weiss man, was Mann hat“. Překladu myslím netřeba, přesně to odpovídá výše napsanému. Zkrátka tady víte, co máte a co jste zaplatili.

2x prokleté „D“ pro Volkswagen: Dieselgate a Dotace

Škoda, že mnohé z tohoto se v průběhu posledních let vytratilo, nikdo vlastně neví kam. Co zůstalo, je pachuť a mnohými nechápaná úporná snaha „být papežštější, než papež“ a po aféře Dieselgate se co nejrychleji zbavit dědictví spalovacích motorů. Jak však ukázalo několik posledních měsíců, nebude to zdaleka tak jednoduché, běžní motoristé totiž elektromobily (a nejen Volkswageny) nechtějí. Nebo je alespoň nechtějí v té míře, v jakou výrobci doufali.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

Vše se v plné nahotě ukázalo v prosinci 2023, kdy v podstatě ze dne na den skončily dotace na elektromobily v Německu. Aby následně došlo k takovým propadům prodejů, jaké asi nikdo nečekal. Bez dotací (a ne malých) jsou zkrátka EV velmi špatně prodejné. Proti spalovacím motorům totiž nenabízí zdaleka o tolik víc, o co jsou dražší. Respektive je to přesně naopak – vyžadují od svých majitelů mnohá omezení a přizpůsobení se. Za víc peněz? Proč by to někdo dělal?

Namísto elektromobilů plug-in hybridy

A jak uvádí magazín Automotive News, Volkswagen plánuje posílit svou nabídku plug-in hybridních vozů právě v reakci na zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech. Rozšíření portfolia vozů PHEV je jednou z hlavních priorit VW, řekl ve středu CEO Volkswagenu Thomas Schäfer. Tento krok je posunem od předchozí strategie zaměřování se hlavně na „čisté“ elektromobily řady ID. „Zákazníci chtějí plug-in hybridy nyní, a to i v Číně a USA,“ řekl Schäfer v rozhovoru na okraj konference automobilového průmyslu v Londýně.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Hybridy jsou nejlepším pohonem aut. Proč si to myslím? Jasné jako facka. Po přečtení přesvědčím i vás

Prodeje plug-in hybridů v Evropě rostly na začátku tohoto roku rychleji než prodeje elektromobilů. Volkswagen ladí svou strategii elektromobilů po zpoždění modelů a zaostávání v Číně, kde dominují místní značky. V loňském roce výrobce zrušil plány na vybudování továrny na elektromobily za 2 miliardy eur (2,2 miliardy dolarů) v Německu. Což se dá pochopit, pokud jen trochu vnímal propady prodejů EV po zrušení dotací.

Mercedes, Toyota a VW ve vzácné shodě. A nejen oni

Se zpomalujícím se růstem elektromobilů se výrobci automobilů obracejí na „staré dobré pohony“, aby uhájili prodeje a podíl na trhu. Toyota těží z nárůstu celosvětové poptávky po hybridech. Mercedes-Benz Group dříve uvedl, že bude prodávat vozy se spalovacím motorem déle, než se očekávalo, a to kvůli neuspokojivým prodejům EV. Nejnovější plug-in hybridní technologie VW, používaná v modelech jako Passat a Tiguan (anebo v našem novém Superbu), již nabízí elektrický dojezd přes 100 kilometrů, řekl Schäfer.

Vypadá to tedy, že nejen Volkswagen pomalu, ale jistě procitá do reality. Která zřejmě nebude až tak zaslíbena elektromobilům, jak se nám jejich výrobci snaží úporně namluvit. A plug-in hybridy poslouží minimálně do té doby, než bude na obzoru nějaká nová, pro majitele vozů přijatelnější technologie. A než klesnou ceny. To možná především. Jak to vidíte vy, dávají vám v této situaci plug-in hybridy smysl? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky!

Dávají vám plug-in hybridy smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články