Po záplavě SUV přichází Renault s modelem, který by se mohl (nejen) Čechům líbit: prostorné auto s úsporným motorem, velkým kufrem a zajímavou technikou na palubě.
Že zrovna Renault je postupnou „SUVenizací“ zasažen celkem značně, musí být jasné i těm, co si už nepamatují, že například Espace bylo původně úplně jiné auto. Než se z něho stalo právě SUV. Nicméně čísla táhnou, Captur se prodává jako teplé housky na krámu a doba si žádá své. Chápeme. Tím spíš mi ale udělá radost, když absolutní novinka právě od Renaultu není tak úplně SUV, vypadá skvěle a opravdu se mi líbí. A jsem si skoro jist, že se bude líbit i vám. Pojďme se na ni podívat společně.
Renault má v průkopnickém designu dlouhou tradici
Ono mít celé portfolio složené jen ze samých SUV není asi ani pro automobilku nic skvělého, jakkoli se vám některé modely (zmíněný Captur, méně už Kadjar) opravdu povedly. Ne všichni klienti jsou nadšeni z velkých „krabic“ na kolech, s horším parkováním, vyšší spotřebou a často překvapivě menší nabídkou prostoru, než měla například klasicky řešená kombi. Ta však pomalu z nabídek mizí, jakkoli třeba u Škody jde o preferované karoserie, podobně to má i Opel u Astry nebo třeba Ford u Focusu.
Designéři tak namnoze stojí před rébusem, „jak to vlastně namalovat a co by z toho ve finále mělo být“, když nechtějí SUV a riskovat „čisté kombi“ nemohou. Zrovna Renault je ale mistrem v tom, jak nacházet netradiční tvary a ve finále i kategorie vozů. Ostatně celá MPV vlna pochází od Renaultu‚ včetně prvního Twinga, což bylo tehdy revoluční mikro-MPV. Scénic i Espace potom vytvořily vlastní (a u obou veleúspěšné) kategorie, mnoha konkurenty poté dále rozvíjené.
Avantime byl jako zjevení. Před 20 lety!
Pamatujete na „Espace kupé“ pojmenované Avantime? Ve své době působil jeho design jako zjevení, a i dnes je zárukou ohlédnutí se, jakkoli jich jezdí už jenom pár. Přes všechny nedostatky ve funkčnosti je to designem typický Renault – a důkaz toho, že experimenty na pomezí jednotlivých tříd (či přímo v jejich nitru) nejsou Renaultu cizí. A nikdy nebyly. Podobně na to jde i nový Symbioz, což není tak úplně typické kombi, ale není to ani SUV, jakkoli se tak na první pohled tváří.
S trochou fantazie bych v designu našel stopy po Joggeru od Dacie, což je také Renault. Vyšší kombi, prostorné, s opravdu velkým zavazadlovým prostorem. Jen s tím rozdílem, že Symbioz jde po technické stránce opravdu o notný kus dále. A bude také zřejmě citelně dražší než Jogger. Pod kapotou skrývá hybridní technologii, jež dle slov Renaultu umožní dojezd až 1 000 kilometrů, přičemž celkový výkon sestavy je 145 koní. A protože se jedná o mild hybrid, na nabíječky a dobíjení můžete zapomenout.
Podle údajů Renaultu tak můžete ve městě jezdit až 80 % času v elektrickém režimu a ušetřit až 40 % paliva. Symbioz nabídne až 624 litrů zavazadlového prostoru, přičemž zadní lavice je posuvná až o 16 cm. Že by návrat zpět ke starým časům a dovednému využití každého centimetru uvnitř? Skoro to tak vypadá. A něco mi říká, že při dobře nastavené cenovce by tohle auto mohlo mít úspěch. Praktické, úsporné, přitom nic zbytečného navíc. Zkrátka: citelně lepší Jogger.
Jak to vidíte vy? Za jakou cenu by byl pro vás Symbioz přijatelný? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!