Tajemství nálepky ryby na autě: Co můžete očekávat od řidiče s touto samolepkou? A co vlastně značí? Výhody i nevýhody

Co o sobě říká člověk, který má na autě samolepku s rybou? V jednom určitém případě dává najevo svou mírumilovnost a toleranci.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Řidiči si na auta lepí nejrůznější samolepky. Proč? Někdy má jít o zvýšení atraktivity automobilu. Bez ohledu na to, jestli k tomu skutečně dojde a jestli má samolepka takovou moc. Jindy se jedná o vyjádření osobního názoru. Typicky může jít například o různé chlapečky močící na logo nějaké automobilové značky. Samozřejmě odlišné od té, na které je samolepka nalepena. A je obvyklé, že řidiči pomocí samolepek vyjadřují svou příslušnost k nějaké skupině lidí. Zájmové, třeba k různým sportovním oddílům. Nebo k příznivcům některé jiné komerční značky.

Nová modrá nálepka na auto, kterou (ne)musí řidiči mít v pravém rohu zadního okna

Ryba je symbolem víry. A někdy také sportovního rybolovu

Tady lze jako příklad uvést samolepku s logem nakousnutého jablka. Velmi často je na některých automobilech vidět samolepka se symbolem ryby. Co to znamená a má to pro ostatní řidiče nějaký význam? Ano, určitě má. I když nejde o dogma. Stylizovaná rybka je často umístěna na zadní části vozu, velmi zřídka někde jinde na autě. Symbol má hluboké historické a náboženské kořeny a může nám napovědět o charakteru a jízdním stylu řidiče. Historický význam symbolu ryby pochází z raných dob křesťanství. Je známý také jako Ichthys.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Křesťané byli zpočátku za vyznávání své víry pronásledováni, mučeni a popravováni. Křesťanství bylo v dané době něco nevídaného. Do příchodu Ježíše Krista bylo obvyklé, že náboženství měla více bohů. Nebo že bylo božství připisováno nejvyššímu vládci. To se „hodilo do krámu“ tyranům a vládcům pro upevňování své moci. Teorie o synu Boha a člověka, který zemřel za ostatní a pak vstal z mrtvých, to bylo něco, co do tehdejšího světa nezapadalo. Žádné bezhlavé uctívání spojené s poslušností, navíc ne s vidinou ráje poté, co člověk věřící v Krista zemře.

Ministerstvo dopravy k označení seniorů za volantem: Nálepka „S“ by pomohla především samotným řidičům

Tajné znamení spojovalo lidi, kteří byli jinak potlačováni

V době, kdy byli křesťané pronásledováni, používali symbol ryby jako tajný znak, jímž se navzájem identifikovali. Co je třeba o symbolu ryby vědět? Slovo Ichthys je akronymem pro řecká slova „Iēsous Christos, Theou Yios, Sōtēr“, tedy pro Ježíš Kristus, Boží Syn, Spasitel. Křesťané takto mohli bezpečně mezi sebou komunikovat a sdílet svou víru bez rizika odhalení. Symbol ryby se tak stal tradičním označením křesťanů a dodnes zůstává populární, přestože již není nutné víru skrývat. A i přes „zprofanovanou“ symboliku kříže. Pozor, jiné ryby, například žraloci (viz fotka), s křesťanstvím nesouvisí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Samolepka na laku nebo skle auta dokáže držet jak přibitá. Jak se jí zbavit v mžiku vteřiny?

Není ryba jako ryba. Ne každá samolepka ryby na autě směřuje ke křesťanství. Člověk, který má na autě macatého kapra, bude spíš rybář než věřící. Jednoduchý tvar rybky je vytvořený dvěma prostými, mírně konkávními tahy. Odkazuje na starodávnou praxi, kdy jeden křesťan nakreslil do písku jednu křivku a druhý ji doplnil do podoby ryby. Tím potvrdil svou příslušnost ke křesťanské komunitě. Říkám si, co se dá asi čekat od řidiče, jenž má na autě tento křesťanský symbol. Můžeme vycházet z teorie a základního stavebního pilíře křesťanství, jakým je Desatero božích přikázání. Dá se hledat v jednotlivých evangeliích.

Neplatí to vždy, problém je s auty z druhé ruky nebo půjčenými

Odhlédnu-li od historického zneužívání (jakéhokoli) náboženství k rabování, vraždění a dobývání nových světů, pak je křesťanství mírumilovné. A k tomu i nabádá a vede. Praktikující křesťané vyznávají hodnoty, jako je respekt k druhým, pokora a klidný přístup k životu. Je pravděpodobné, že to se může pozitivně odrazit i na jejich chování na silnici. Dá se předpokládat, že řidiči, kteří se hlásí ke křesťanství a vyznávají Desatero, bývají obvykle méně náchylní k agresivnímu chování na silnici.

Samolepka s vykřičníkem na skle je prevencí proti silniční kontrole. Kdo ji má na autě, nemusí se bát policie

Nejsou pravděpodobně ti, kteří budou riskovat, předjíždět bez rozmyslu nebo se chovat arogantně. Říkám si, že tomu tak může být i proto, že křesťané mají obvykle více dětí. A tak zřejmě pojedou spíše v Renaultu Espace než za volantem Diabla. Pokus o dvojmyslný vtip, ale je to tak. Křesťanské hodnoty zahrnují respektování a ohleduplnost vůči druhým. Řidiči s nálepkou rybky pravděpodobně dbají na bezpečnost svou i ostatních řidičů a chodců.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Vyhýbají se stresovým a napjatým situacím. A když už se do nich dostanou, řeší je smírně. Opět je tady řada výroků, které to potvrzují. O hozeném kameni, kameni a chlebu a tak podobně. Problém může nastat ve dvou situacích a nelze spoléhat na to, že samolepka ryby na autě rovná se mírumilovný člověk za volantem. Já bych se obával dvou věcí, jež by výše uvedenému předpokladu mohly odporovat.

Samolepka READY na zadním skle auta: Jaké výhody řidiči přináší a proč se teď lepí?

Symbol křesťana může být na autě jen módním doplňkem

Za prvé, když si auto s rybou někdo půjčí. Tolerantní a mírumilovný křesťan půjčí své auto třeba sousedovi. Militantnímu agresivnímu psychopatovi. A tam pak „ryba-neryba“ žádnou toleranci čekat nelze. A druhá možnost, že si auto s rybou někdo koupí z druhé ruky a samolepku tam nechá. Třeba protože se mu líbí anebo ani netuší, co znamená. Tam pak sázet na to, že za volantem sedí prototyp mírumilovného člověka, nelze.

Máte na autě nějakou samolepku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články