Všichni řidiči v ČR si kontrolují řidičské průkazy: Jsou na nich tajné kódy. Máte nějaký z nich? Kompletní seznam a vysvětlení

Stačí jeden kód a člověk nesmí sednout za volant. Pokud nevíte, co máte v řidičáku, riskujete tučnou pokutu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Řidičské průkazy obvykle lidé moc neřeší. V tom smyslu, že jen málokdo tuší, co na řidičském průkazu je vlastně uvedeno. Ruku na srdce, kdo má představu o tom, kdy končí jeho řidičskému průkazu platnost? Přiznávám, že já nemám ani potuchy. A to je jen základ. Řidičský průkaz toho má na sobě mnohem víc, než by se mohlo zdát, s ohledem na informace. Základem jsou pro většinu lidí skupiny.

Průkaz o řidiči prozrazuje hodně, třeba i jeho zdravotní stav

Podle toho, kterou skupinu má řidič platnou, může řídit dané vozidlo v této skupině. Kostrbatě řečeno, nicméně realita je jednoduchá. Člověk může řídit vozidlo pouze té skupiny, na kterou absolvoval autoškolu. Jakkoli „umí“ řídit motorku. Nemohu jezdit na plnokrevné mašině, pokud je mi sedmnáct let a mám řidičák pouze skupiny A1. Jaké tedy skupiny u nás jsou? V České republice existuje několik různých skupin řidičských oprávnění, jež umožňují řízení různých druhů vozidel.

Všechny řidiče čeká znovu autoškola a cesta na úřad. EU jim znemožní jezdit vlastními auty, do zakázané kategorie patří i Škoda

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Základní skupina je AM, od 15 let. Řidičský průkaz skupiny AM umožňuje řízení dvoukolových, tříkolových a čtyřkolových vozidel s maximální rychlostí 25 až 45 km/h. Tato vozidla mohou mít spalovací motor do objemu 50 ccm nebo elektromotor do výkonu 4 kW. Platnost řidičského průkazu je 10 let. Jinak řečeno, s tímto řidičským oprávněním mohou jezdit ti nejmladší řidiči a řídit ta nejslabší vozidla.

Auta „pro děti“ mají omezenou hmotnost a výkon

Skupina A1 je od 16 let, takový průkaz je určen pro lehké motocykly s objemem motoru do 125 ccm a výkonem do 11 kW nebo tříkolky s výkonem do 15 kW. Platnost je 10 let. I další skupiny se týkají de facto motorek. Dříve byly dvě skupiny, jedna pro „fichtly“ a druhá pro „velké mašiny“. Dnes se více rozlišuje, zejména podle věku řidiče. Následující skupina je tedy A2, od 18 let. Ta umožňuje řízení motocyklů s maximálním výkonem 35 kW a poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg.

Helma položená na silnici je mezinárodní komunikační signál motorkářů. Nově ho musí znát i řidiči aut

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Skupina A platí od 20 let a opravňuje k řízení motocyklů bez omezení výkonu a rychlosti a tříkolek s výkonem nad 15 kW. Lze získat ve věku 20 let, pokud má řidič 2 roky oprávnění skupiny A2. Nebo ve věku 21 let, pokud je oprávnění omezeno na tříkolová vozidla. Respektive ve věku 24 let bez omezení. Řidičský průkaz skupiny B1 umožňuje řízení čtyřkolových vozidel s výkonem do 15 kW a hmotností do 400 kg (550 kg u užitkových verzí).

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Skupina B, to je „plnotučný“ řidičák na auto, od 18 let. Dovoluje řízení automobilů do 3 500 kg a přípojných vozidel do 750 kg. A další skupiny jsou spíše „speciální“. Skupina C1 od 18 let pro řízení motorových vozidel o hmotnosti 3 500 až 7 500 kg. Platnost je 5 let. Respektive skupina C od 21 let pro řízení motorových vozidel nad 3 500 kg. Platnost je 5 let. Pozor na to, když máte B a rozšíříte si na C, třeba z pracovních důvodu, zkrátí se platnost všeho řidičáku. Skupina D1 je od 21 let a umožňuje řízení motorových vozidel do délky 8 metrů určených pro přepravu 8 až 17 osob. Přičemž D je od 24 let pro řízení motorových vozidel pro přepravu více než 8 osob.

Traktor dostanete k jedné skupině zadarmo, i když nepožádáte

Přeskočím na konec, k T, k řízení traktorů a samojízdných pracovních strojů. Řidičák na traktor dostanete, i když si uděláte „papíry“ na náklaďák, je to dnes automatické. Jakkoli odborníci proti tomu remcají. A pak už následují kombinace skupin pro jízdy se soupravou. Chcete-li tahat za osobákem vozík, potřebujete skupinu B+E, pro řízení jízdních souprav s motorovým vozidlem do 3 500 kg a přípojným vozidlem do 3 500 kg. U skupin C1+E, C+E, D1+E  a D+E je podobná analogie. Rozšiřuje skupiny o jízdu se soupravou. Na kamion třeba musíte mít C+E. To je to, co veřejnost obvykle zná, skupiny.

Policie potrestala řidiče Golfu. Namontoval na něj kola z traktoru a vyjel si na pivko do vedlejší vesnice

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pak je tady ale ještě další, velký soubor určitých kódů. A ty jsou možná ještě důležitější. To, že má někdo řidičák jen na osobák, většinou ví a nehrne se za volant autobusu nebo kamionu. Ale to, co jsou harmonizované kódy, tuší jen málokdo. Oficiálně řečeno, „vyznačením harmonizovaného kódu se v řidičském průkazu provádí podmínění nebo omezení řidičského oprávnění a dále vyjadřují profesní způsobilosti řidiče.“

Traktor z vedlejší nouzově zahamptnul brzdy tak, že šel na přední kola. Řidič s palubní kamerou mohl být o hlavu kratší

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tyto harmonizované kódy jsou definovány v příloze číslo 5 vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů. Kódy v řidičských průkazech mají formát čísla v analytickém formátu. Jejich základní rozdělení je na Harmonizované kódy a Národní kódy. Harmonizované kódy se dělí na další podmínky pro řidiče (kódy 01–05), přizpůsobení vozidla (kódy 10–51), administrativní záležitosti (kódy 70–97). Co kódy znamenají?

Kódy říkají, že musí mít řidič brýle nebo že má třeba protézu

Například popisují, jaká má řidič zdravotní omezení. Tradičně jde o korekce zraku (brýle – 01.01, kontaktní čočky – 01.02, brýle nebo kontaktní čočky 01.06). Existuje lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel vystavený praktickým lékařem a podle toho má řidič v dokladech „omezující“ harmonizovaný kód. A podle něj policista při kontrole pozná, jaké má řidič omezení a jak musí být k tomuto vybaven. Níže je přehledná tabulka všech kódů. Pro základní představu je třeba vědět, že ten, kdo má nějaký Harmonizovaný kód v řidičáku uvedený, musí ho respektovat. Zejména řídit s brýlemi a podobně.

Skoro 870 000 řidičů může v roce 2023 přijít o řidičák. V roce 2025 to postihne všechny ostatní

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je třeba s tímto pracovat. Pro představu, řidič s vadou zraku nosí od mládí brýle s dioptriemi na dálku. V řidičáku má patřičný Harmonizovaný kód. Podstoupí posléze laserovou operaci očí a pak už nemusí nosit brýle. Nemůže, se svými starými brýlemi by nic neviděl. Přesto kód v jeho dokladech říká, že brýle při řízení mít musí. Správnou cestou je pak dostavit se na úřad a toto si oficiálně změnit. A naopak, pokud dojde ke zhoršení zdravotního stavu, bude toto zapsáno do řidičského průkazu a odrazí se to i v patřičném kódu.

Harmonizované kódy (dešifrace)

01. Ochrana nebo korekce zraku

  • 01.01 – Brýle
  • 01.02 – Kontaktní čočky
  • 01.05 – Oční kryt
  • 01.06 – Brýle nebo kontaktní čočky
  • 01.07 – Specifické optické pomůcky

02. Sluchové pomůcky / komunikační pomůcky

03. Protézy / ortézy pro končetiny

  • 03.01 – Protéza/ortéza horní končetiny
  • 03.02 – Protéza/ortéza dolní končetiny

03b. Přizpůsobení vozidla

10. Upravené ústrojí k ovládání řazení rychlostních stupňů

  • 10.02 – Automatická převodovka
  • 10.04 – Přizpůsobené ústrojí ovládání převodovky

15. Upravené ústrojí ovládání spojky

  • 15.01 – Přizpůsobený pedál spojky
  • 15.02 – Ručně ovládaná spojka
  • 15.03 – Automatická spojka
  • 15.04 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci pedálu spojky

20. Upravené brzdové systémy

  • 20.01 – Přizpůsobený brzdový pedál
  • 20.03 – Brzdový pedál upravený na levou nohu
  • 20.04 – Posuvný brzdový pedál
  • 20.05 – Sklopený brzdový pedál
  • 20.06 – Ručně ovládaná provozní brzda
  • 20.07 – Ovládání brzdy s použitím maximální síly … N [například: „20.07(300 N)“]
  • 20.09 – Přizpůsobená parkovací brzda
  • 20.12 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci brzdového pedálu
  • 20.13 – Ovládání brzdy kolenem
  • 20.14 – Ovládání brzdového systému s podporou vnější síly

25. Upravené ústrojí ovládání akcelerátoru

  • 25.01 – Přizpůsobený pedál akcelerátoru
  • 25.03 – Sklopený pedál akcelerátoru
  • 25.04 – Ručně ovládaný akcelerátor
  • 25.05 – Ovládání akcelerátoru kolenem
  • 25.06 – Ovládání akcelerátoru s podporou vnější síly
  • 25.08 – Pedál akcelerátoru nalevo
  • 25.09 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru

31. Úpravy a zabezpečení pedálů

  • 31.01 – Další sada paralelních pedálů
  • 31.02 – Pedály ve stejné (nebo téměř stejné) úrovni
  • 31.03 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru a brzdových pedálů pokud pedály nejsou ovládány nohou
  • 31.04 – Zvýšená podlaha

32. Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy a akcelerátoru

  • 32.01 – Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný jednou rukou
  • 32.02 – Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou

33. Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy, akcelerátoru a řízení

  • 33.01 – Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou jednou rukou
  • 33.02 – Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou oběma rukama

35. Upravené uspořádání ovladačů

(přepínače světel, stěrač/ostřikovač čelního skla, houkačka, směrová světla apod.)

  • 35.02 – Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.03 – Ovladače ovladatelné levou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.04 – Ovladače ovladatelné pravou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.05 – Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla a mechanismy akcelerátoru a brzd

40. Upravené řízení

  • 40.01 – Řízení s použitím maximální ovládací síly… N [například „40.01 (140 N)“]
  • 40.05 – Přizpůsobený volant (větší nebo silnější volant, zmenšený průměr volantu, apod.)
  • 40.06 – Přizpůsobená poloha volantu
  • 40.09 – Nožní ovládání řízení
  • 40.11 – Pomocná zařízení na volantu
  • 40.14 – Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný jednou rukou/paží
  • 40.15 – Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný dvěma rukama/pažemi

42. Upravené zařízení pro výhled dozadu/do stran

  • 42.01 – Přizpůsobené zařízení pro výhled dozadu
  • 42.03 – Přídavné vnitřní zařízení umožňující výhled do stran
  • 42.05 – Zařízení k eliminaci mrtvého úhlu

43. Poloha sedadla řidiče

  • 43.01 – Výška sedadla řidiče umožňující normální výhled a v normální vzdálenosti od volantu a pedálů
  • 43.02 – Anatomicky přizpůsobené sedadlo řidiče
  • 43.03 – Sedadlo řidiče s postranní opěrou pro dobrou stabilitu
  • 43.04 – Sedadlo řidiče s opěrkou ruky
  • 43.06 – Přizpůsobení bezpečnostního pásu
  • 43.07 – Typ bezpečnostního pásu s podporou pro dobrou stabilitu

44. Úpravy motocyklů (povinnost uvedení podkódu)

  • 44.01 – Samostatně ovládaná brzda
  • 44.02 – Přizpůsobená brzda na předním kole
  • 44.03 – Přizpůsobená brzda na zadním kole
  • 44.04 – Přizpůsobená rukojeť akcelerátoru
  • 44.08 – Výška sedadla umožňující řidiči v poloze vsedě mít současně obě nohy na zemi a udržovat motocykl v rovnováze při zastavení a stání.
  • 44.09 – Maximální ovládací síla brzdy předního kola… N [například „44.09 (140 N)“]
  • 44.10 – Maximální ovládací síla brzdy zadního kola… N [například „44.10 (240 N)“]
  • 44.11 – Přizpůsobená stupačka
  • 44.12 – Přizpůsobená řídítka

45. Motocykl pouze s postranním vozíkem

46. Pouze pro tříkolová motorová vozidla

47. Pouze pro vozidla s více než dvěma koly, u kterých řidič nemusí pro rozjetí, zastavení a stání udržovat rovnováhu

50. Omezení na určité vozidlo/číslo podvozku (identifikační číslo vozidla, VIN)

Písmena pro použití v kombinaci s kódy 01 až 44 pro další specifikace:

  • a – levý
  • b – pravý
  • c – ruční
  • d – nožní
  • e – prostřední
  • f – paže
  • g – palec

c) kódy pro omezení užívání

  • 61. – Omezení jízdy podle denní doby (například: jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce)
  • 62. – Omezení jízdy v okruhu … km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu
  • 63. – Řízení vozidla bez cestujících
  • 64. – Jízda rychlostí nepřesahující … km/h
  • 65. – Řízení vozidla povoleno výhradně v doprovodu jiného držitele řidičského oprávnění minimálně stejné skupiny vozidel
  • 66. – Bez přívěsu
  • 67. – Zákaz jízdy na dálnici
  • 68. – Zákaz jízdy pod vlivem alkoholu
  • 69. – Omezení na vozidla vybavená alkoholovým imobilizérem v souladu s normou EN 50436. Stanovení data platnosti je nepovinné [například „69“ nebo „69(1.1.2016)“]

d) administrativní záležitosti

  • 70. – Výměna řidičského průkazu č … vydaného … (kým) (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „70.0123456789.NL“)
  • 71. – Druhopis řidičského průkazu č … (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „71.987654321.HR“)
  • 73. – Pouze pro čtyřkolová motorová vozidla skupiny B (B1)
  • 78. – Pouze pro vozidla s automatickou převodovkou
  • 79. – Pouze pro vozidla, která vyhovují specifikacím uvedeným v závorkách v souvislosti s použitím článku 13 směrnice 2006/126/ES
  • 79.01. – Pouze pro dvoukolová motorová vozidla s postranním vozíkem nebo bez něj
  • 79.02. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla nebo čtyřkolová motorová vozidla skupiny AM
  • 79.03. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla
  • 79.04. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla doplněná o přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
  • 79.05. – Lehký motocykl skupiny A1 s postranním vozíkem nebo bez něj s poměrem výkon/hmotnost převyšujícím 0,1 kW/kg
  • 79.06. – Jízdní souprava skupiny B+E, pokud největší povolená hmotnost přípojného vozidla převyšuje 3 500 kg
  • 80. – Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro tříkolová motorová vozidla, kteří nedosáhli věku 24 let
  • 81. – Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj, kteří nedosáhli věku 21 let
  • 95. – Řidič je profesně způsobilý do …… [ve formátu 95 (DD.MM.RR)]
  • 96. – Motorová vozidla skupiny B s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg
  • 97. – Není oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny C1, které spadá do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy

Poznámka: Jednotka síly „N“ uvedená u harmonizovaných kódů 20.07, 40.01, 44.09 a 44.10 udává schopnost řidiče ovládat systém.

II. Národní kódy

  • 105. – Jiná zdravotní omezení, která nejsou uvedena v části I této přílohy.
  • 111. – Nelze vykonávat činnost:
    • a) – řidiče, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě,
    • b) – řidiče, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle jiného právního předpisu,
    • c) – učitele výcviku v řízení motorových vozidel podle jiného právního předpisu.
  • 115. – Posilovač spojky.
  • 160. – Výjimka z věku u řidičského oprávnění skupiny vozidel A1, A2 nebo A osoby, která je držitelem licence motoristického sportovce, udělená pouze pro jízdu při sportovní soutěži.
  • 172. – Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel A pouze k řízení motorového vozíku pro invalidy.
  • 175. – Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel D pouze k řízení vozidla městské hromadné dopravy osob.
  • 185. – Pouze pro řízení motorových vozidel stanovených v § 83 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. do doby dosažení věku u skupiny vozidel C 21 let, u skupiny vozidel D 24 let.
  • 199. – Zkušební doba podmíněného upuštění od výkon

Co máte v řidičáku vy?

Zdroj: PČR, MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články