Nekončící příběh s podvodnými STK zřejmě spěje do finále. Ministerstvo dopravy se rozhoupalo a chystá akci, která by měla tyto podvody zmapovat a následně jim zamezit.
Tu situaci známe zřejmě všichni. Před námi na silnici jede automobil, pro nějž má část z nás možná přesnější označení „autovrak“ (případně jenom „vrak“, neb s autem už to leckdy nemá mnoho společného). Z jeho výfuku se pak při každém přidání plynu vyvalí mračna dýmu a sazí, neklamná to známka chybějícího filtru, případně tragicky fungujícího vstřikování. Případně obojího současně. A co je na tom všem nejlepší? Na značce se skví kulaťounká známka s čerstvou „technickou“. Pojďme se na tu anomálii podívat společně.
Novela v roce 2018 pomohla, ale podvody neodstranila
Úvodem však dlužno dodat, že podobně křiklavých případů, jaký jsem záměrně popsal v prvním odstavci, za posledních zhruba deset let citelně ubylo. Od roku 2018 je přitom v platnosti novela zákona, která fungování STK velmi citelně upravila a omezila, mj. změnila kontrolu kouřivosti aut s filtrem pevných částic. Odpadla tak dosavadní praxe, že se vycházelo z benevolentních údajů od výrobce vozidla, k nimž se ještě připočetla rezerva kvůli opotřebení agregátu v čase.
„Novela stanovuje limitní hodnotu kouřivosti u vozidel s filtrem pevných částic na 0,25 m-1,“ stojí v materiálu Ministerstva dopravy s tím, že jde o stejnou hodnotu, jaká platí například v sousedním Německu. To stejné mimochodem platí i na Slovensku, ale s mírnější normou 0,3 m-1. Platí přitom, že i když takové auto obecně splní emise, nedosažená hodnota kouřivosti maximálně 0,25 m-1 ukáže na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic.
A půjde tím pádem o závadu typu B. Ta musí být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí absolvovat opakovanou prohlídku. „Jinak ztratí technickou způsobilost,“ končí resort dopravy. Mění se také platnosti technické kontroly pro motocykly. Pro všechny stroje kategorie L, které podléhají povinné prohlídce na STK (tedy bez mopedů), se posunula povinnost první STK ze 4 na 6 let. A každé další pak z 2 na 4 roky. Platí to ale až pro všechny, kteří absolvují STK po 1. 10. 2018.
Skryté kamery jsou zřejmě skryté až moc
Změn však proběhlo daleko více, jednou z těch, která měla vést k větší transparentnosti při práci techniků STK, bylo i umístění skrytých kamer coby neuplatitelných „strážců“. V některých případech a u některých stanic se však zdá, že je všechno marné. A že jejich personál si vždy najde cestu, jak (většinou za patřičné „všimné“) dát potvrzení i na auto, které by za standardních podmínek neprošlo. Nebo prošlo, ale s nutnými opravami. Do kterých se ale mnoha řidičům nechce.
Nicméně, nemít to přímo „doma“, budu možná pochybovat. Můj otec má staršího Focuse, resp. „dvojkového“, a tedy spíše starého Focuse. Dovezli jsme ho před drahně lety z Německa, byl ve skvělém stavu se zajímavým motorem 1,6 pod kapotou (na hlavě válců se skví nápis Volvo, tehdy Volvo patřilo Fordu, tak se to zřejmě nějak dalo). Auto jezdí bez problémů, pro jeho seniorské cesty k lékaři a na nákupy ideální. Nedávno jsem s ním jel, není nový, pochopitelně, ale nijak zle nefunguje.
Jak má projít starý Focus? Zaplaťte
Načež se mi otec nedávno pochlubil, jak musel do obálky dát víc, aby to na „technické prošlo“. Nevěděl jsem nic o jeho technické kontrole, takže mu odpovědí byl jen můj nechápavý výraz. „Tys musel uplácet STK? A proč, prosím tě?“ „No, je to zrezlé, jinak by to neprošlo.“ Odpověď, jež vás dokonale odzbrojí. Co jsem mu na to měl říct? Že to nemá smysl spravovat a že se raději nějak složíme a koupíme novějšího Focuse, Fiestu, cokoli, co technickou projde bez „příplatku“? Zřejmě ano.
Také jsem mu něco v tom duchu řekl. Co už. A pozor, to je můj otec, 85 let, bez jakýchkoli kontaktů na „technické šíbry“ v STK. A přesto to dokázal. Co se pak asi musí dít u servisů, jež vozí na STK pět aut týdně, a nutně potřebují, aby všechna prošla? Domyslet si to může každý z vás. Nemusí to být zřejmě marný byznys, ani na jednu stranu. Tedy, až na stranu těch, kteří někdy v podobně „prošlém“ voze havarují. A až pak se zjistí, co všechno prošlo a nemělo projít.
Odborná analýza snad ukáže, co se obecně ví
Možná i s vědomím této skutečnosti zadalo Ministerstvo dopravy odbornou analýzu toho, jak české STK a měření emisí fungují doopravdy. Rovněž dojde ke srovnání v této oblasti s jinými zeměmi, konkrétně Německem, Rakouskem a Polskem. Výsledek analýzy ma reflektovat i „úspěšnost a efektivnost“ STK a SME, tedy počty kontrolovaných vozidel za daný čas, průchodnost technických kontrol, procento vozidel, jež pro nedostatky technického stavu technické kontrole nevyhoví apod.
Pokud výsledky analýzy ukážou nějaké mezery v systému (a není důvod, aby neukázaly, když o nich všichni vědí), bude to i o důvod víc ke zpřísnění kontrol ze strany policie, pokud se jim podobný čerstvě schválený vrak dostane takříkajíc „pod ruku“. To, že máte „technickou“, totiž někdy nemusí znamenat, že auto je opravdu v pořádku. Jako že opravdu někdy neznamená.
Uvidíme, jak to celé dopadne. Jsou tady mezi vámi již tací, co si tipnou výsledek dopředu? Případně jestli se něco do budoucna (i po proběhlé analýze) změní? Váš názor nás zajímá, dejte nám jej vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!