Konec oblíbené modelové řady Škody Auto je zřejmě důsledkem ořezání okrajových variant a přípravy na výrobu elektromobilů. Otázkou je, jestli tohle zákazníci Škody opravdu chtějí.
Úspěch mladoboleslavské automobilky v minulých letech a série úspěšných modelových řad vedly k tomu, že si Škoda Auto mohla dovolit vyrábět i typy vozidel, které byly sice technicky i designově mimořádně povedené, přesto se nestaly masovou volbou. Mimo jiné i kvůli vyšší ceně, kterou ne všichni byli schopni akceptovat. Existuje ale levné řešení, jak originální řešení „obejít”, přitom se zlomkovými náklady a s velmi podobným výsledkem. Pojďme se na to podívat společně.
Spojit dva světy do jednoho auta nemusí být špatný nápad
Pro lepší pochopení všech souvislostí se ale nejdřív vrátíme na chvilku do minulosti. Píše se rok 1999, je to tedy celých 25 let, co inženýry u Audi napadlo si vzít z (tehdy zdaleka na tak rozšířené) kategorie SUV a vozů s karoserií kombi to nejlepší a dát to do jednoho jediného vozu současně. Dává to smysl a má to logiku: ne všichni chtějí nutně vysokou a „krabicovou” karoserii SUV, která je navíc zdrojem většího aerodynamického odporu. Naopak někomu mohou terénní schopnosti „obyčejného” kombi s pohonem všech kol v některých případech nedostačovat.
Co v takovém případě uděláte? Vezmete karoserii kombi, vybavíte ji dodatečně větší světlou výškou (a většími koly) a využijete přitom sofistikovaného způsobu čtyř kol, který máte opravdu dokonale zvládnutý. A „hybrid kombi/SUV” je na světě. Mám na mysli první Audi Allroad, pochopitelně. Se vzduchovým podvozkem, umožňujícím zvýšit světlou výšku až na 230 mm (a tedy víc, než mají mnohá dnešní městská „pseudo-SUV”) silnými motory a především pohonem všech kol Quattro jste měli auto, které bylo v terénu až nečekaně schopné.
Na dálnici pak stačilo snížit světlou výšku zpět na standardní úroveň a nechat pracovat optimálně aerodynamicky řešenou karoserii kombi (Cx 0,29) a náhle je z vašeho před chvílí ještě „off roadu” vůz, kterým můžete v noci „přeletět Evropu” a ráno budete v cíli vystupovat svěží a odpočatí. Nemluvě o tom, že designově jste se do vkusu strefili evidentně také a Allroad navíc velmi dobře vypadá. Budou vaši zákazníci ochotni si za něco podobného připlácet?
Úspěch u Audi mohutně inspiroval konkurenci
Evidentně budou a evidentně byli. Audi s Allroadem a Volvo s XC 70 Cross Country byly prvními průkopníky „oplastovaných” kombi, které v podání jiných automobilek občas skončily jen u oněch plastů a nenavázaly s dalšími technickými řešeními, jako právě u Allroadu. A zákazníci v zásadě všechny generace Allroadu milovali. Tu první poměrně pochopitelně, byla revoluční, a zejména v kombinaci s úsporným a spolehlivým motorem 2,5TDI/132 kW se navíc stala velmi populární pro každodenní provoz.
Tento úspěch pochopitelně nenechala konkurenci bez povšimnutí a svého času nebízel „oplastované a přizvedlé” kombi opravdu kde kdo, od Mercedesu přes Opel, Renault nebo Volkswagen. Jehož varianty „Cross” u Golfu Plus nebo Pola však nebyly ničím jiným, než jen standardem s několika plasty navíc a opravdu velmi decentně zvedlou světlou výškou. To u Škodovky se na celou věc šlo od podlahy. A první „Scout” u Octavie II byl v podstatě levnější Allroad, pochopitelně bez vzduchového podvozku a s Haldexem namísto diferenciálu Torsen.
Jedna z nejlepších variant Octavie kombi byl právě Scout
Třetí generace Octavie v tom pokračovala, a Scout z let (2014 – 2019) je navíc možná nejlépe jezdící Octavií Combi vůbec. O čtvrté generaci platí to samé, nicméně ta je stále cenově hodně vysoko. Motory pochopitelně 2.0 TDI, nejrozšířenější verze 110 kW je asi i ta nejvíc k doporučení. Pokud natrefíte na silnější 135 kW a bude v pořádku, získáte lepší zátah, podobnou spotřebu a jako bonus paradoxně menší hlučnost (kratší zpřevodování slabší verze a větší kultivovanost silnější).
Velmi povedeným „scoutíkem” je pak Superb Combi 2.0 TDI. V našem test o něm můj kolega Jirka Louthan prohlásil, že je to jeden z nejlepších vozů své kategorie, který splní 99% procent požadavků svých majitelů. A vzácným způsobem dovede propojit místo na palubě, obří zavazadlový prostor, průchodnost lehčím terénem a spotřebu, kterou uhlídáte kolem 7 litrů nafty. V oranžové, nebo například petrolejové modré navíc skvěle vypadají a mohou se měřit i s ingolstadskou konkurencí.
Stačí zvolit správnou konfiguraci a levný Scout je na světě
Jenže, s tím je do budoucna konec. Škoda řadu Scout potichu, zato definitivně stáhla z nabídky, jako okrajový model se zřejmě definitivně přestala vyplácet. Za masivní příplatky navíc nebylo divu. Přesto existuje řešení, jak si „Scouta” nakonfigurovat i u nového vozu: stačí zvolit paket pro špatné cesty, který přidá kryty na podvozku a u některých modelů dokonce i zvýší světlou o stejných 15 milimetrů, jako u Scouta. Přitom je ale výrazně levnější, připlácí se za něj 5500 Kč u menších vozů a 6500 Kč u větších.