Některé pruhy na silnicích první třídy a na dálnicích jsou vyhrazeny pro speciální auta. Je třeba vědět, kdo tam vjet může a kdo musí.
Tahle značka děsí řidiče. Skoro nikdo totiž neví, jestli se ho týká, nebo ne. Věc lze pojmenovat ještě jinak. Ženy a muži za volanty kamionů mají jasno, ale řidiči osobních aut jsou velmi znepokojení. Netuší, jestli se jich týká, nebo netýká. Značka má kód IP 18c a jmenuje se Jízdní pruh pro pomalá vozidla. Znám ji já a znáte ji i vy. Víte, jak vypadá. Dvě bílé šipky po levé straně modrého pole a vpravo třetí šipka rozložená na tři hroty.
Dopravní značka, kterou zná asi každý. Ne každý ji ale chápe
Je z kategorie informativních dopravních značek. Jedna věc je, jak se značka jmenuje, a druhá, co vyjadřuje. Značka definuje počet a uspořádání jízdních pruhů. To není samozřejmě všechno, 99,9 % motoristů pochopí, že vidí tři pruhy a že před autem jsou, světe div se, tři pruhy. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km/h.
A zde už začíná padat pomyslná mlha nad tím, co řidiči vědí, tuší, myslí si a (leckdy mylně) předpokládají. Kromě přímé definice ohledně osmdesátikilometrové rychlosti je třeba vědět, že i jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla, jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy. Jak to tedy je? Pruh je navržen pro pomalejší vozidla, jako jsou těžké nákladní vozy, autobusy, traktory nebo osobní automobily.
Ta, která z nějakého důvodu jedou pomaleji, se tak mohou bezpečně přesunout z hlavního dopravního proudu a umožnit rychlejším vozidlům je předjet. Jak jsem uvedl, některá vozidla mají povinnost tam vjet. Jednoduše řečeno, pokud řidič nemůže jet se svým dopravním prostředkem víc než 80 km/h, jet do tohoto pruhu musí. Není výjimky a pasivita vůči tomuto předpisu je optikou policie za radikální trest. Přesto mnoho řidičů pomalý pruh ignoruje, což vede k nebezpečným situacím a zbytečnému zdržování dopravy.
Pruh není pouze pro kamiony, ale pro všechna pomalá auta
Mnozí řidiči si neuvědomují, že pomalý pruh není určen jen pro kamiony a jiná těžká vozidla, ale i pro osobní auta jedoucí pomaleji. Modelový příklad? Osobní automobil, který běžně jede klidně hodně nad 130 km/h, ale má připojený vozík s maximální rychlostí 80 km/h. Nesmí jet více, nutně tedy musí tento pruh využít. Pokud jej nevyužije a pojede rychleji, pak porušuje zase jiná pravidla. Nicméně pokud jde o osobní auto, které běžně může jet rychle, ale „teď“ nemůže, třeba kvůli nákladu, pak do pruhu také musí.
Na mnoha úsecích dálnic a silnic první třídy jsou umístěny tyto informativní tabule, ty řidiče upozorňují na nutnost využívání pomalého pruhu. Pokud není pro zákonem určené řidiče povinností, je použití „pomalého pruhu“ projevem ohleduplnosti a zodpovědnosti. Ten, kdo jede výrazně pomaleji než ostatní, může tam vjet, i kdyby jel nad 80 km/h, a uvolnit tak místo ostatním. Těm ostatním, kteří jedou rychleji. Pomalý pruh není jako dřív oddělený souvislou čárou. To znamená, že řidič do něj může kdykoli vjet a také kdykoli vyjet.
Někdo má povinnost pruh použít, jiný řidič tam vjet jen může
Otázka tedy zní – musím do tohoto pruhu vjet, když jedu svým běžným osobním autem schopným jet více než 80 km/h? Ne, nemusím. Můžu vjet do pruhu, když jedu autem, které jede nad 80 km/h? Ano, mohu. A mohu vyjet zase zpět do regulérních pruhů? Jistěže. Musím vjet do pruhu, když jedu osobním autem, které nemůže z nějakého důvodu jet nad 80 km/h? Ano, musím. Pro kamiony to platí stejně, jakkoli většinou právě tato vozidla naplňují povinnost do zmíněného pruhu vjet.