Konec botiček za parkování: Revoluce v pokutách je tu. Policie vám přisaje žlutou desku na čelní sklo

Bylo jen otázkou času, kdy poněkud archaické plechové „botičky“ na kola skončí. Jejich nástupce je moderní, má GPS a jednu specifickou výhodu. Tedy jak pro koho.

i Zdroj fotografie: Městská policie Praha / koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Souboj mezi strážci městského (nejen městského) pořádku a řidiči, kteří si s místem pro parkování svého automobilu věru hlavu nelámou, má již odnepaměti všechny znaky ságy o nekonečném příběhu. Nebo spíše nikdy nekončícím boji. Vždy budou na jedné straně stát neukáznění řidiči a na straně druhé ti, již se je snaží přimět k alespoň nějakému respektování zákonů a pravidel. A pokud to už nejde botičkou, půjde to žlutou „plackou“. Pojďme se na tu inovaci podívat společně.

Centra českých měst jsou „botiček“ občas plná

Kdo by neznal typické obrázky z center našich měst, kdy klečící strážník či policista s trubkovým klíčem (a místy za solidního hlomozu) nasazuje „botičky“ neboli „technické zábrany“ na kola těch automobilů, které stojí na zakázaných místech, případně jim delší čas vypršel limit na parkování. Bývám často v našich největších českých lázních, s téměř celý centrem coby zónou, proto je mi tento obrázek důvěrně známý. Upřímně, když ony muže zákona při té práci pozoruju, dojem mívám jediný: nebaví je to.

iZdroj fotografie: iStock

Špatné parkování v roce 2023 přijde draho. Stát nemá peníze, každá koruna se počítá

Často v horku (nebo naopak v dešti) klečí u nějakého „hříšníka“ a pokouší se mu zamknout kolo tak, aby při návratu patřičně zaklel, vztekle vytrhnul lístek za stěračem (případně přilepený na boční okénko u řidiče, aby opravdu nešel přehlédnout) a zavolal na nám „domácím“ již důvěrně známé číslo, na němž ho operátor ujistí, že „tam posílá hlídku“. Rekordní čas dojezdu hlídky? Tuším hodina a deset minut. Střed města má přitom asi 2 km na délku, pochopitelně.

Nebyl by už čas na změnu k něčemu modernějšímu?

A jsem si zcela jist, že podobně „vřelé“ vztahy mezi řidiči a těmi, kdož dohlíží na správnost parkování, panují ve všech městech, čím turisticky zajímavějších a čím více regulovaných ve smyslu volných ploch pro parkování, tím pochopitelně vyhrocenějších. A navíc: jak zamknete nákladní auto? Případně auto, kde není ke kolům tak dobrý přístup? Dnes se již málokde vidí hydraulický Citröen sedící „na břiše“, pravdou je, že to byla mimořádně účinná obrana proti zamknutí.

iZdroj fotografie: Adrian Kot / Creative Commons / CC-BY-SA

Vzácný Citroen Xantia se 4 tisíci kilometry, zřejmě jediný v Evropě. Poslední šance na hydrauliku za skvělou cenu

A chce se všem strážníkům pořád někam klekat a tahat se s desítkami kilogramů železa? Nechce, pochopitelně. Není tedy divu, že si nejeden policejní sbor lámal hlavu nad tím, jak elegantně zabezepečit chybně parkující auto proti odjetí, aby to bylo současně

  • a) levné,
  • b) rychlé,
  • c) použitelné na libovolný typ automobilu, včetně nákladních.

Řešení, které již používá třeba policejní sbor New Yorku (NYPD), se nazývá se Barnacle. Na první pohled působí možná nezvykle, ale když se nad tím zamyslíte, tak splňuje všechny tři body, které jsem vyjmenoval výše. A jakkoli to vypadá, že jde o „plastovou žlutou krabičku“, jež zakrývá čelní sklo vozidla, tento Barnacle ze skla jen tak nedostanete. A hrubé násilí? Pochopitelně, můžete vzít dlažební kostku a kompletně si vysklít celé čelní okno, obávám se však, že ani tak si moc nepomůžete.

Vestavěný motor, přísavky a GPS. Tohle je technika MY 2024

„Je tam vestavěný motor a má dvě extra silné přísavky s automatickou regulací. Čili pokud se teplota ochladí nebo zvýší, bude se regulovat i tlak přisátí,“ řekl v rozhovoru pro televizní stanici NBC inspektor dopravního vymáhání Brian O’Sullivan, jenž tvrdil, že je pro policisty bezpečnější a lépe se hodí ke sledování vozidla, k němuž je připojen. „Nasazení trvá jen asi 20 až 30 sekund, na rozdíl od dvou až tří minut, kdy si policista musí kleknout na ulici.“

Parkujete tam, kde nemáte? Nově si dejte pozor, existuje horší trest než pokuta nebo botička

„Nejen, že je bezpečnější a rychlejší, a díky sledovací technologii, kterou má zabudovanou, je i efektivnější,“ řekl O’Sullivan. „Získáváme díky tomu polohu GPS v reálném čase. Takže pokud se s tím někdo pokusí ujet, dostáváme upozornění. A pokud se s tím někdo snaží manipulovat, dostáváme také upozornění.“ Pravdou je, že nic z tohoto „plechová botička“ neumí. GPS lokalizace je asi opravdu dobrý nápad a možná již nějakého „chytrého“ řidiče překvapily modré majáky za pár minut po odjetí z místa činu.

Možná namítnete, že stačí mít „šíbr“ a s trochou šikovnosti byste odjeli. Možná, nicméně pokud pominu onu GPS, tak byste zřejmě velmi zaujali první policejní hlídku – se žlutou deskou na čelním skle a s hlavou ve střešním okně. Jsme každopádně zvědavi, jestli se podobné zařízení dostane i k nám a rozšíří se mezi sbory městské policie. Vypadá to, že by se jejich práce opět o kus zefektivnila. Jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Neměli by se strážníci MP věnovat něčemu užitečnějšímu, než je dávání botiček?

Zdroj: NBC
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články