Pokud máte auto na benzín nebo na naftu, možná bychom se zamysleli nad jeho prodejem. To, co se totiž chystá na majitele elektromobilů vás totiž nepotěší.
Jednou z těch méně viditelných vlastností elektromobilů, o které se sice méně mluví, o to více však přidělává vrásky zejména ekonomům a rozpočtářům na ministerstvech, je minimální finanční výtěžnost každého jednoho elektromobilu. Celkem pochopitelně, u aut se spalovacími motory se dá vcelku stabilně počítat s příjmy ze spotřební daně a DPH z každého litru paliva, pokud si ale někdo „tankuje“ z vlastní fotovoltaiky, zdaníme ho těžko. Co s tím? Zajímavá otázka. Na první odpověď Evropy se nyní podíváme společně.
Řidiči elektromobilů státní kasu opravdu nenaplní
Když jsem si dělal přípravu na jeden článek a procházel se svými texty k danému tématu, narazil jsem na jeden zajímavý článek pojednávající o tomtéž tématu v Norsku. Stejný problém, jen hodinky posunuté o dva roky dozadu. A tedy ještě před velkým nástupem čínských automobilek do Evropy. Přesto již tehdy v Oslu tušili, že pokud se nestane něco opravdu nečekaného (což se většinou neděje a nestává), budou příjmy do městské, potažmo státní kasy neustále vysychat.
A s nimi bude vysychat i kasa samotná. Nic, co by jakéhokoli ministra financí těšilo. Přitom nemáte moc možností, jak ty řidiče ovlivnit. Budete za nimi chodit a prosit je, aby vám něco přispěli daněmi do státní kasy, když si tedy přestali kupovat benzín a naftu? A dobíjejí doma z FVE? Vlastní FVE? Jsou to svobodní občané a je to jejich svobodná volba, platí daně na všech jiných frontách, nemusí nutně na té spotřební z pohonných hmot. Cyklisté také neplatí daně z nafty.
Jezdíte po silnicích? Pak byste se měli podílet i na nákladech
Cyklisté ale zdaleka tolik nejezdí po silnicích, nezatěžují vozovku a nepodílí se takovou měrou na využívání silniční infrastruktury, jako je tomu u motoristů. V tomto směru je jasné, že pokud budou chtít majitelé jezdit po společných vozovkách s těmi, kteří na ně (mimo jiné) přispívají s každým natankováním na čerpací stanici, bude se muset něco změnit. A to pomíjím ten fakt, že mnoho elektromobilů je těžších nežli jejich spalovací protějšky. A mají tedy i větší vliv na opotřebení vozovky.
Jednou z cest, kterou se nyní vydal například Island, je zdanění majitelů elektromobilů tím, že se jim budou počítat kilometry. Jinými slovy, kdo jste byli zvyklí dokládat kilometry prostřednictvím knihy jízd pro „berňák“, tady budete jako doma. Jen s tím rozdílem, že peníze si vezme rovnou stát. Tedy vlastně také „berňák“. Neboli finanční úřad. Jak to celé funguje? Poměrně jednoduše:
Mildhybridy jsou z poplatků osvobozeny. Toyota/Lexus děkují
Platí se za jízdu elektromobily, vodíkovými auty a plug-in hybridy (vozy na elektřinu i benzín). Poplatek se nevztahuje na hybridní vozidla, která se nepřipojují do elektrické zásuvky, tedy na mildhybridy. Nerozlišuje se přitom také mezi osobními vozy a dodávkami. Což může být nepříjemné pro zasilatelské firmy, které svůj vozový park modernizovaly právě elektrickými verzemi dodávek. A jak se to celé účtuje? Jako elektřina a plyn. Tedy jednoduše:
Pravidelně zaznamenáváte stav počítadla kilometrů, na základě kterého se vytvoří plán vaší průměrné jízdy, a podle něj se účtuje, dokud se znovu nepřihlásíte. S každým přihlášením se vytvoří nový odhad průměrné jízdy a zároveň se vám vyrovná účet za poslední období.
Rozdělení výše poplatků:
- 6 ISK (zhruba 1 Kč) za kilometr pro elektromobily a auta na vodík.
- 2 ISK (zhruba 30 haléřů) za kilometr u plug-in hybridů.
Protokolování stavu počítadla kilometrů
Poplatek za kilometr se platí měsíčně. Na profil internetového bankovnictví plátce je vždy zasláno upozornění. Majitel vozidla je tak plně odpovědný za zaplacení poplatku, s výjimkou případů, kdy je vlastníkem banka nebo finanční leasing a plátcem nájemce. Údaje lze přitom zaznamenávat několika způsoby:
- v aplikaci Ísland.is,
- na www stránkách na Ísland.is,
- na certifikovaných kontrolních místech při pravidelných kontrolách.
Jak vidno, na Islandu došla vládním ekonomům a rozpočtářům na tamním ministerstvu financí trpělivost a rozhodli se výpadky ve státní kase nahradit. Systémem jednoduchým, přehledným, umožňujícím online účtování hodné roku 2024. Mnoho z majitelů si platby ve finále ani nevšimne, nastaví si limit a trvalý příkaz a jednou za měsíc mu zkrátka odejde „poplatek za auto“. Jinými slovy, takto nějak mohl vypadat systém „plateb za vlastnictví a užívání elektromobilu“.
Byli byste ochotni něco podobného akceptovat? Nebo si raději necháte benzín/diesel, co nejdéle to půjde? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!