Žili jsme ve lži: Vypočetli, že dobíjení elektromobilu je dražší než tankování benzínu/nafty. O tolik?!

Když se pedantští a přesní Němci pustí do exaktního průzkumu, vyjdou jim většinou exaktní a přesná čísla. Ta, která jim vyšla při srovnání benzínového Golfu a elektrického ID.3, však koncern nepotěší.

i Zdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Naděje Volkswagenu, jak se nový ID.3 (resp. kdysi nový) stane „novým Golfem“ a absolutním bestsellerem v nabídce elektromobilů, jak přenese hladce a plynule Volkswagen do nové, skvělé, elektrické éry a vše bude jen a pouze zalité sluncem, vzaly velmi rychle za své. Stal se totiž naprostý opak, z ID.3 je tak trochu noční můra Volkswagenu a ukázkový příklad toho, jak byla (a stále je) celá ta problematika absolutně nepochopena. A teď ještě něco dalšího „vyšťourali“ ti otravní novináři. Pojďme se na to podívat společně.

Neexistuje jediný důvod, proč dát přednost ID.3 před Golfem

Jak totiž uvádí německý Auto Bild ve svém článku, výhodnost nákupu ID.3 proti srovnatelnému Golfu 1,5 TSI nejen, že je mizivá, ona totiž není žádná. Neexistuje. Pokud se totiž alespoň na chvíli vcítíte do situace těch, kdož stojí před nákupem nového kompaktu, rádi by (z jakýchkoli) důvodů zůstali věrni koncernu a rozhodují se mezi „klasikou“ na benzín v podobě Golfu VIII s motorem 1,5 TSI a „budoucností“ v podobě ID.3, pravděpodobně neobjevíte jediný důvod, proč zvolit auto s bateriemi a elektromotorem.

VW přiznává, že se mu elektromobily moc nepovedly a ukončuje výrobu. Kdo to má jako první spočítané?

Což je popravdě zvláštní. Jakkoli tomu plně věřím, a níže uvedená „tvrdá data“ v tabulce to jen dokládají, stejně bych předpokládal, že někdo u VW bude takto uvažovat také. A pokud mu vyjde, že Golf dnes (červen 2024) vychází ve všech směrech jako lepší obchod, tak bych se nad tím minimálně zamyslel. Pokud tedy opravdu neustále opakuji jako gramofonová deska, že budoucnost je pouze elektrická. V tom případě ale zřejmě existují dvě budoucnosti.

Dvě verze budoucnosti dle Volkswagenu?

Ta první, kterou žije každý z nás, kde jsou v každém účtování dvě strany má dáti – dal a kde se počítají náklady a výnosy, zisky a ztráty. V této budoucnosti neumí (s nejlepší podporou jedné z největších automobilek světa!) uspět její „vymodlené dítě“ natolik, aby porazilo (v posledních generacích stále a stále chudší) klasický hatchback střední třídy. Osazený obyčejným, zážehovým motorem o objemu 1,5 litru, postaveným již v milionech kopií. Není to k zamyšlení?

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

iZdroj fotografie: Volkswagen

Protože v té druhé budoucnosti musíte toto všechno překonat a zkrátka položit na oltář ekologického smýšlení, Green Dealu a budoucnosti našich dětí. Jinak si to neumím vysvětlit. Jenže, i to má své „ale“. Pokud současně míníte nabíjet na veřejných nabíječkách připojených do standardní sítě a energetický mix vaší země je z větší části postaven na uhlí a dalších fosilních palivech (ČR stejně jako Německo), pak „tankujete“ fosilní paliva. A v množství, které umí velmi citelně „smáznout“ veškeré výhody vašeho elektromobilu.

Co se stane s baterií po 8 letech záruky?

A ještě něco. Pohonem vašeho nového elektromobilu je baterie, na kterou vám Volkswagen dá 8 let záruky. Jakkoli to zní jako výhodný obchod, přemýšlejte prosím o kus dále, než je horizont vašeho leasingu. Za 4 roky to auto například prodáte, k masivní ztrátě ceny se ještě dostanu. Koupí ho někdo jiný, s „plánem“ také na čtyři roky. A co pak? Odkoupí ho VW za „zůstatkovou cenu“? Obávám se, že nikoli. A to hlavní? Co bude s tou baterií? Kolik bude stát její recyklace/ekologická likvidace? Mnoho neznámých, žádné odpovědi.

Revoluce elektromobilů v EU zřejmě zpomalí. Celý proces je v ohrožení, naši sousedé chystají naprostý převrat

Nechme ale promluvit čísla. Máme vedle sebe dva vozy, Golf VIII s motorem 1,5 TSI 110 kW a ID.3 S. Srovnání vypadá následovně:

ModelVW Golf VIII 1,5 TSIVW ID.3 S
Pořizovací cena684 900 Kč1 270 900 Kč
Spotřeba6,5 litru benzínu na 100 km21,3 kWh na 100 km
Spotřeba cena275 Kč / 100 kmod 331 do 425 Kč / 100 km
dle energetické společnosti

Mnozí mohou namítnout, že budou dobíjet doma, zatímco „benzinku“ doma mít nemohou. Pochopitelně, i to je možné. Je možné mít doma fotovoltaiku a dobíjet přes wall box. Bude to však velmi pomalé, a pokud se rozhodnete pro delší trasu, placenému dobíjení se tak jako tak nevyhnete. A pokud nemáte vlastní fotovoltaiku, domek s garáží a wall boxem, celý tento konstrukt padá. Dobíjení z klasické zásuvky je totiž tak pomalé, že jej v praktickém životě nejde příliš použít.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tak masivní ztrátu ceny nic neospravedlní

Jinými slovy. Neexistuje jasná, komparativní výhoda, kterou by ID.3 mohlo použít proti svému obyčejnému, „plebejskému“ sourozenci. Masivní ztráta ceny hned první rok celé toto srovnání jen potvrzuje. Zatímco Golf přijde na své ceně maximálně o 15 % a bude klesat už jen pomaleji, ID.3 odepisuje po prvním roce hned 30 % ceny. Což je, čistě pro ilustraci, něco přes 400 tisíc korun. Za to je pomalu základní verze VW Polo v akční nabídce. Absurdní.

Finanční ředitel VW dá třetinu peněz na spalovací motory. Konečně

Možná i proto se poslední dny u VW „pohnuly ledy“. Třetinu ze 180 miliard euro, původně určených na rozvoj elektromobilů, totiž firma přesune na rozvoj spalovacích motorů. Tento podíl bude „stále přidělen na udržení konkurenceschopnosti našich spalovacích vozů,“ řekl minulý měsíc finanční ředitel a COO VW Group Arno Antlitz na akci agentury Reuters v Mnichově. „Budoucnost je elektrická, ale minulost nekončí,“ řekl Antlitz. „Je to třetina a zůstane to třetina.

VW Groups top-selling EVs in Europe

PořadíModelProdeje duben 2024 (ks)% změna 01/04 2023
1VW ID415,957−31 %
2Skoda Enyaq iV14,562−2.3 %
3Audi Q4 E-tron14,4960.6 %
4VW ID313,648−41 %
5Cupra Born9,552−12 %
Zdroj: Dataforce

Když se podíváme na čerstvá data o prodejích elektromobilů a vidíme ty dramatické poklesy (největší u ID.3, ano, vidíte dobře), dokážeme ta slova pochopit. Co bude dál? Nechme se překvapit. My vás budeme, ostatně jako vždy, obratem informovat o všem důležitém, co se v automobilovém průmyslu (nejen) Evropy odehrává. Zůstaňte s námi.

Taky byste zvolili Golf před elektromobilem? A proč vlastně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články