Majitelé aut starších 8 let mají smůlu, musí platit denní poplatek 330 Kč. Kdo zapomněl a už rok dluží státu?

Kdo má auto, má i na poplatky, a ty je možné libovolně zvyšovat. Běžný občan to unese a veřejná kasa se alespoň trochu naplní.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tohle vždy zamrzí. Poplatek, který je nejenom nehorázně vysoký, ale svou podstatou absurdní. Ideálně zabalený do výmluvy „značka ekologie“. A cílený na řidiče a majitele osobních aut. O tomhle bizáru jsme psali v loňském roce. O zavedení nového denního poplatku ve výši 330 Kč pro majitele vozidel starších osmi let. Myšlenka vyvolala velkou nevoli mezi motoristy a širokou veřejností. Záměrem opatření bylo údajně snížit znečištění ovzduší (a zvýšit příjmy do obecní kasy). Nicméně mnoho lidí pochopilo, že se jedná spíše o nástroj, jak zruinovat řidiče starších automobilů a vybrat co nejvíce peněz. Dobrá zpráva je, že se to netýká nás, nejde o ČR.

Máte auto? Tak budete platit a platit, a to za všechno

Kontroverzní návrh na rozšíření zóny ultra nízkých emisí (ULEZ) se týká Londýna. Londýnský starosta Sadiq Khan navrhl rozšíření stávajících hranic ULEZ tak, aby zahrnovaly celou oblast Greater London Authority. To znamená, že každý, kdo řídí vozidlo, které nesplňuje emisní normy ULEZ, bude muset platit denní poplatek v přepočtu 330 Kč. A teď si vezměte, kolik lidí na to zapomnělo a nevědomky dluží státu? Tento krok se setkal s velkou nevolí nejen mezi řidiči, ale i mezi představiteli městských částí. Je třeba asi říct, co to je ULEZ. Jde o zkratku Ultra Low Emission Zone (ULEZ).

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Systém podle vlastního prohlášení zlepšuje kvalitu ovzduší v Londýně, prospívá veřejnému zdraví a pomáhá v boji proti změně klimatu. ULEZ je „největší zóna čistého vzduchu na světě. Pokrývá všechny čtvrti Londýna a pomáhá devíti milionům obyvatel hlavního města dýchat čistší vzduch.“ Krom toho, a to už jdeme k jádru věci, „řidiči vozidel, která nesplňují určité emisní normy, musí za jízdu v zóně platit denní poplatek.“ A je to. Kdy se platí?

Emise aut stále stoupají. Elektromobily současnému stavu nijak nepomáhají

No, takže „ULEZ“ funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, každý den v roce, kromě Štědrého dne. Ten mají v Británii 25. prosince. Jeden den, kdy se jezdí zadarmo. Nejvyšší soud přijal stížnosti obcí Hillingdon, Bexley, Bromley a Harrow, spolu s radou okresu Surrey. Tyto stížnosti se opíraly o argumenty, že navrhované změny jsou natolik rozsáhlé, že představují nový systém a že nebylo provedeno dostatečné množství konzultací, které by pomohly Londýňanům. Kancelář starosty Khana však nadále prosazuje tento program s tvrzením, že ročně zemře několik tisíc obyvatel Londýna kvůli znečištění ovzduší, a proto je nutné podniknout rázná opatření.

Politici se zaklínají ekologií, jde ale o to naplnit prázdnou kasu

A jak je tomu dnes, když se rok pomyslně sešel s rokem? V polovině loňského roku byl ULEZ rozšířen tak, aby pokrýval všechny londýnské čtvrti. Všechny! Takže nejenom část, ale celý Londýn. A to není všechno, na Brity dopadla další rána znovu, letos. V dubnu letošního roku došlo k zásadním změnám v zákoně o řízení motorových vozidel. Ty se dotkly mnoha tamních řidičů. Nejvýznamnější změnou je zvýšení sazeb daně z vozidel.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Poplatky se zvýší v souladu s inflací indexu maloobchodních cen. To ovlivní téměř všechny majitele benzínových a naftových vozidel. Největší nárůst se týká majitelů nových modelů s vysokými emisemi, kde sazby za první rok vzrostou o v přepočtu 4 200 Kč na 82 350 Kč. Standardní sazba pro vozy vyrobené po roce 2017 se zvýší o 300 Kč na 5 700 Kč. Kdo má peníze na drahé auto, má i na daně! To je jistě motto britských politiků. Protože je tam příplatek za drahá auta v hodnotě nad 1,2 milionu Kč. Ten také vzroste, a to na 12 300 Kč.

Starší auta jsou zatížena poplatkem za emise, ten se letos zvýšil

U aut registrovaných v letech 2001 až 2017 se poplatky budou lišit podle toho, kolik emisí auto produkuje. Nejvyšší nárůst bude 1 200 Kč. Starší vozy vyrobené před rokem 2001 zaznamenají zvýšení ročních poplatků až o 600 Kč. Elektromobily a vozy s nízkým znečištěním jsou stále vyňaty. Ale není důvod k radosti, platit budou všichni. I majitelé těchto aut, ti budou poprvé zpoplatněni od dubna 2025.

iZdroj fotografie: mobile.de

Další změnou je aktualizace pravidel pro parkování. Pravidel? Tedy poplatků za parkování. Sazby za parkování v mnoha oblastech vzrostou. To je důsledkem snahy místních samospráv zvýšit příjmy a zároveň regulovat parkování v centrech měst. Tato změna se dotkne zejména řidičů, kteří pravidelně parkují v městských centrech nebo v oblastech s vysokou návštěvností. Další změnou je úprava pravidel testování STK. Nové předpisy zahrnují přísnější kontroly emisí a bezpečnosti vozidel. Mnoho řidičů tak přijde o svá auta.

Poslední změnou je zavedení nových poplatků za parkování v městských centrech a turistických oblastech. Tyto poplatky mají za cíl regulovat počet vozidel v těchto oblastech a podpořit využívání veřejné dopravy. Zvýšení poplatků by mělo také přinést více finančních prostředků na údržbu a rozvoj infrastruktury. Podtrženo a sečteno, Britové budou platit a platit. V České republice by podobné opatření v rámci zpoplatnění starších aut mělo drastický dopad. Průměrný věk vozového parku je zde kolem 16 let.

U nás jsou auta stará, poplatky by nás odsoudily pouze k MHD

Takové nařízení by tedy postihlo většinu tuzemských majitelů aut. Ekologické argumenty slouží jako záminka pro zvýšení finanční zátěže na běžné občany. Lidé nemají finanční prostředky na pořízení novějších, ekologičtějších vozidel. Politici často využívají ekologii k ospravedlnění zvyšování daní a poplatků. Já to tak vidím. Majitel osobního auta je tím nejjednodušším cílem. Z něj se nejlépe a nejsnadněji dostanou peníze. U nás tak brutální zdanění snad nikdy zavedeno nebude.

Chcete takové poplatky i u nás?

Zdroj: BBC
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články