Hektická snaha výrobců o baterii, která od základu změní trh, musela jednou dojít do finále. A zdá se, že ten okamžik právě nastal. A benzínu a naftě pomalu, ale jistě zvoní umíráček.
Úvodem prosím dovolte jedno malé osobní zamyšlení. Jsem totiž bytostně přesvědčen, že všem výrobcům elektromobilů byla a je zřejmá jedna zásadní skutečnost. Jakkoli ji třeba denně nekomunikují zákazníkům ani v médiích. Ta skutečnost spočívá v tom, že stávající technické řešení elektromobility není rozhodně finální, a v podstatě ani nijak zásadně uspokojivé pro zákazníky. Jinými slovy, všichni vědí, že jsme teprve „v poločase“. A čekáme na finále. A je možné, že to finále právě přichází. Pojďme se na něj podívat společně.
Současné elektromobily mají jednu zásadní vadu. Vlastně dvě
Na potvrzení výše napsaného se stačí jen letmo podívat na „dostihy“, které momentálně běží všichni velcí hráči v oboru. Všichni o překot vyvíjejí a hledají baterie, jež by vyřešily dva nejzásadnější nedostatky stávajících Li-Ion (a z nich vycházejících) technologií: delší dobu nabíjení a krátký dojezd. Záměrně nepíšu „dlouhou dobu nabíjení“, neb ta se z raných dob elektromobility již opravdu zkrátila a posunula. A dlouhá není. Co je však stále nepřekonatelným limitem, je dojezd.
I drahé a po všech stránkách jinak vydařené vozy se totiž často „chlubí“ dojezdem mezi 400–500 kilometry, nicméně už nedodávají „v optimálních podmínkách“. A všichni věci znalí vědí, co umí s dojezdem udělat zima. A jak dokáže být elektromobil v mrazech nekomfortní, když vám jde o dojezd i topení současně. Na displeji svítí „50 km“ a vy jste někde v horách. Tohle je zkrátka tak nekomfortní, tak zásadní omezení pro bezproblémové fungování, že změna musí přijít.
Čína je v elektromobilních technologiích citelně dál než zbytek světa
A dá se čekat, že přijde ze země, která je v elektromobilních technologiích „o světelný rok dále“, než je zbytek světa. Tedy z Číny. Náskok zdejších firem totiž pramení mimo jiné z toho, že dokázaly ovládnout celý řetězec výroby elektromobilů i baterií současně, jinými slovy od těžby surovin po finální produkt. Ukázkovým příkladem je kupříkladu společnost BYD, která původně vznikla „jen“ coby továrna na baterie, aby dnes vyráběla prvotřídní vozy a exportovala je do celého světa.
Dalším renomovaným výrobcem baterií je CATL. Ta na veletrhu Auto China 2024 představila baterii – Shenxing PLUS. Pokročilá technologie NCM je založena na vysokém obsahu niklu, doplněném lithiem s příměsí křemíku a originální technologií vysoce účinného seskupování CTP. Tím se dosáhlo průlomu v hustotě energie bateriového systému 265 Wh/kg, čímž dosáhly ultra dlouhé životnosti baterie elektrických vozidel a eliminovaly obavy z dojezdu.
Dobití z 10 na 80 procent za 5 minut? Dnes již realita
Tato první lithium-železo-fosfátová baterie na světě umožňuje dojezd přes 1 000 km a nabíjení rychlostí až jeden kilometr za vteřinu. Baterie má revoluční architekturu a využívá technologie jako granulární gradace katody a patentovaný 3D materiál voštinového plástve v anodě, což zvyšuje hustotu energie a reguluje objemovou roztažnost. Jednodílné pouzdro se stará o optimalizaci využití vnitřního prostoru a napomáhá tak použitým článkům dosáhnout maximální hustoty energie.
Vysokorychlostní technologie rychlého nabíjení v kombinaci se strategií inteligentního systému správy baterie (BMS) dokáže nabít baterii na 80 % za pouhých 5 minut, což už je hodnota velmi blízká tankování na klasických benzínových stanicích. A hodnota, s níž by dle mého soudu dokázala bez problému žít drtivá většina řidičů včetně dosavadních „odpíračů“ elektromobility. 5 minut u nabíječky je totiž tak na malé kafe z automatu a několik zpráv na WhatsAppu. To už jde.
Volitelný počet baterií podle plánovaného nájezdu
Jak navíc uvádí renomovaný web Automotive News, právě CATL, který je mj. dodavatelem baterií i pro Teslu, ohlásil uvedení nové baterie s názvem Shenxing Superfast Charging Battery. Ta je založena na stejném LFP základu a její největší předností je vysoká kapacita (a s tím související vysoký dojezd) při současně velmi krátké době dobíjení. V číslech: na 600 km dojezdu máte dobito za 10 minut, což už je opravdu akceptovatelná hodnota. Celkový dojezd má pak být až 1 000 km.
Další výhodou je větší odolnost k přehřívání, stejně jako k nízkým teplotám, které stávajícím Li-Ion bateriím obecně nedělají příliš dobře. CATL uvádí, že jeho technologie samozahřívání baterie dosahuje nárůstu teploty o 6 °C/min při nulových nákladech. Teplota baterie umí vzrůst z -30 °C na 0 °C za pouhých 5 minut a lze ji zahřát na dalších plus 15 stupňů, což vám umožní plynule a komfortně cestovat i za opravdu mrazivých podmínek.
A zajímavost na konec: CATL umožňuje volně nakombinovat výměnné bloky baterií tak, aby tyto flexibilně odpovídaly různým potřebám řidičů na ujeté kilometry. Jezdíte relativně málo? Stačí jeden blok, nižší cena i hmotnost. Potřebujete opravdu dlouhý dojezd? Je možné si (operativně a na požádání) pronajmout 1–3 baterie a dojezd tak adekvátně zvýšit. To usnadňuje cestování na dlouhé vzdálenosti bez starostí o hledání nabíječek a bez rizika případného úplného vybití vašeho vozu.
Stane se opravdu z baterií CATL „gamechanger“?
Hromadná výroba se očekává do konce roku, zatímco elektrická vozidla vybavená bateriemi Shenxing se dostanou na trh v prvním čtvrtletí roku 2024, řekl Gao Han, technologický ředitel oddělení E-Car Business ve společnosti CATL. „Doufáme, že díky neustálému úsilí o zlepšení technologie a snížení nákladů se Shenxing stane standardním produktem dostupným pro každé elektrické vozidlo,“ prohlásil Gao. Uvidíme, jestli tomu tak skutečně bude. Zatím to vypadá, že by CATL mohl být opravdu prvním výrobcem, který změní pravidla na trhu.