Jeden z hlavních povinných poplatků každého řidiče v Čechách skokově zdražil a překročil psychologickou hranici 4 000 korun. Policie však s jeho neplacením nemá slitování.
To, že většina věcí a služeb v Čechách opravdu nezlevňuje, mě osobně již nijak nepřekvapuje. Píšeme rok 2024 a za několik posledních let se ve světě událo nemálo věcí, které ovlivňují ceny kolem nás. Auta jsou dražší, benzín také nijak dramaticky nezlevňuje, a kdo chce opravdu kvalitní servis, bude muset zkrátka sáhnout hlouběji do peněženky – náklady servisům také neklesly. Co ještě se bude zdražovat, zeptá se oprávněně leckdo z nás. To, co musíme zaplatit všichni, kdož vyjedeme na ulici. Pojďme se na to podívat společně.
Bez zákonného pojištění nelze vyjet na silnici, policie je zcela nekompromisní
Jedním z poplatků, který se váže ke každému motorovému vozidlu a bez nějž není vůbec možné vyjet na silnici, patří zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, neboli nesprávné, přesto často užívané „povinné ručení“. Tedy pojištění, které kryje škody, kterých se dopustíte vy na dalších účastnících silničního provozu, infrastruktuře, zkrátka čemkoli, co souvisí v daný moment s provozem vašeho motorového vozidla. Netřeba zdůrazňovat, že v dnešní době není opravdu nijak složité způsobit opravdu vysoké škody.
Hlavní změny povinného ručení 2024
- Povinné ručení se rozšiřuje na více druhů vozidel – nově se bude týkat i elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků či golfových vozítek.
- Povinnost si toto pojištění sjednat se bude vztahovat na provozovatele vozu, nikoli na jeho vlastníka.
- Ruší se tzv. zelená karta (bude ale nadále nutná pro cesty do ciziny).
- Minimální limit pojistného plnění se zvyšuje na 50 milionů korun.
Proto s účinností od 1. dubna 2024 došlo ke zvýšení minimálních limitů pojistného plnění z dřívějších 35 mil. Kč na 50 mil. Kč. Takzvaných 35 na 35, které platily do roku 2024 a kdy se počítala ve stejném poměru částka na škody na zdraví i škody na majetku, totiž už při dnešních cenách zdaleka nedostačovaly. Týká se to zejména škody na zdraví a ušlém zisku. Není totiž vůbec nic neobvyklého, když někdo způsobí nehodu a následné vážné poškození zdraví někomu, kdo se bude léčit dlouhodobě, případně bude mít trvalé následky do konce života.
Platit někomu rozdíl mzdy může být opravdu drahá záležitost
A pokud někdo takový měl čistý měsíční příjem 100 000 korun, o nějž kvůli nehodě přišel a přišel o něj do konce života, bude nutno mu platit rozdíl z nového příjmu a příjmu před nehodou. Jednoduchou matematikou je již z tohoto prostého příkladu zřejmé, že na první pohled nepředstavitelných 35 milionů nemusí v takovém případě stačit. A je nasnadě, že některé pojištovny promítnou navýšení limitů pojistného plnění i do ceny pojištění – vcelku pochopitelně.
A zdražení na sebe nenechalo dlouho čekat. Již v únoru 2024 měsíc narostla průměrná výše nově sjednaného zákonného pojištění o rekordních 15 procent oproti únoru 2023, konkrétně z 4 266 na 4 896 Kč. A Přestože již na konci minulého roku docházelo k výraznějšímu zvýšení průměrných sazeb, teprve v roce 2024 se začíná naplno projevovat, jak moc se navýšení pojistných limitů promítne o cen zákonného pojištění.
Zdražení pojistného je u jednotlivých pojišťoven velmi rozdílné
Jednotlivé pojišťovny přitom zdražily poměrně rozdílně. Jak uvádí například web kurzy.cz, mezi únorem 2023 a únorem 2024 byl nejvyšší nárust u České podnikatelské pojišťovny, kde zdražení představovalo celých 36 procent. Neboli, z 4 530 korun v únoru 2024 došlo ke zdražení na 6 170 korun o rok později. Hned v těsném závěsu následována Kooperativa pojišťovnou s 34 % (4 453 Kč / 5 961 Kč) nebo pojišťovnou Slavia ( 3 896 Kč / 5 088 Kč), což činí podobně nemalých 31 procent.
Zajímavé však je, že některé pojišťovny se naopak spokojily s poměrně malým zdražením, nebo dokonce svoje produkty ještě v roce 2024 ještě zlevnily. Například ČSOB Pojišťovna zdražila o vcelku přijatelných 5 procentních bodů (4 688 Kč / 4 939 Kč), pojišťovna Pillow ale dokonce ještě zlevnila o podobných 6 % (4 117 Kč / 3 885 Kč), podobně jako pojišťovna UNIQA, kde došlo ke zlevnění o jedno procento proti roku 2023 (4 194 Kč / 4 171 Kč). Jak vidno, ne nutně musely všechna zákonná pojištění zdražit.
Třetí místo v počtu klientů v ČR
Jak navíc uvádí Česká kancelář pojistitelů ve své tabulce, zmíněná Česká podnikatelská pojišťovna s nárůstem zdražení o 36 % registrovala na konci roku 2023 celých 1 114 906 pojistných smluv, což ji v celkovém počtu 13 pojišťoven a 9 295 217 pojistných smluv řadí na třetí místo. A značí, že její celkem zásadní zdražení o více než třetinu se dotkne nemalého počtu řidičů u nás. Ti přitom mají na výběr a mohou přejít k jinému pojistiteli, rozhodně však nemohou bez povinného ručení vyjet na silnici.
Počet vozidel ke dni | 30.6.2023 | 31.12.2023 |
zpracováno: | 1.7.2023 | 2.1.2024 |
Allianz pojišťovna | 1 126 769 | 1 144 906 |
Česká podnik. pojišťovna | 1 440 786 | 1 426 508 |
ČSOB pojišťovna | 763 762 | 777 497 |
Direct pojišťovna | 492 880 | 500 819 |
Generali Česká pojišťovna (do 21.12.2019 Česká pojišťovna) | 2 215 216 | 2 194 646 |
Hasičská vzáj. pojišťovna | 79 710 | 85 996 |
Kooperativa pojišťovna | 1 648 457 | 1 651 988 |
Pillow pojišťovna | 150 845 | 172 027 |
Slavia pojišťovna | 229 917 | 253 616 |
Uniqa pojišťovna | 983 235 | 1 020 585 |
Uniqa (ex AXA) | 30 | 30 |
Pojišťovna VZP | 66 366 | 66 432 |
LeasePlan Insurance | 156 | 167 |
CELKEM | 9 198 129 | 9 295 217 |
Poprvé v historii je povinné ručení dražší než 4 000 korun
Jak dále uvádí web srovnejto.cz, v roce 2024 došlo poprvé ke zvýšení průměrné ceny povinného ručení nad 4 000 korun, přesněji 4 202 Kč. Pokud se ale bude zdražování ubírat podobným tempem a některé pojišťovny budou zdražovat nejen nad 4 000 korun, ale i nad 5 000 korun ( Kooperativa pojišťovna 5 961 Kč), nebo dokonce nad 6 000 korun (zmíněná Česká podnikatelská pojišťovna a jejich opravdu citelných 6 170 korun), bude titulek dalšího článku obsahovat číslovku 5 000 Kč, namísto 4 000 Kč, jak je tomu nyní.
Policie ČR je přitom v diskusích kolem nezaplaceného zákonného pojištění zcela nekompromisní a vůbec o něm nediskutuje, nehledě na to, že moderní radary dokáží ze značky vozu propojit s údaji v databázích a policie již při naskenování RZ vidí, zda je auto pojištěné, či nikoli. Na místě pak řeší přestupek blokovou pokutou do výše 1 500 korun, případně ve správním řízení až do výše 3 000 korun. A pochopitelně, zakáže vám s takovým vozidlem na místě jízdu.
Ale především, pokud s nepojištěným vozidlem způsobíte nehodu, můžete se dočkat opravdu vysokého účtu. Nemá tedy smysl jakkoli pokoušet štěstěnu, tady by se to opravdu nemuselo vyplatit.