3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Evropa slepě tlačí elektrická auta lidem, kteří je nechtějí. Japonští výrobci jdou jinou cestou a vyvíjejí dál spalovací motory.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Budoucnost automobilismu je nejistá. Padlo rozhodnutí, že do roku 2035 zmizí auta, která vypouštějí emise. Showroomy mají být plné pouze elektromobilů, nicméně není tady technologie, která by spalovací motory plně nahrazoval. Vidím, že tady není infrastruktura, která by plně pokrývala potřebu nabíjení pro všechny současné majitelé konvenčních aut. Jsou zde hlasy, i ze strany automobilek, které říkají, že elektromobilita není cesta. Jistě, některé značky se sebevražedně pyšní, že budou elektrické daleko před rokem 2035.

Rok 2035 má být rokem, kdy skončí defacto spalovací motory

Jiné ale opatrně přiznávají, že to s elektromobily byl možná neuvážený a zbrklý krok. Například japonská Toyota dokonce v rámci vlastní interní komunikace pracuje s takzvaným pravidlem 1:6:90. Už jsem o něm psal a je to šokující. Jde o poměr mezi klasickými hybridy, dobíjecími hybridy a elektromobily. O poměr, který ukazuje, kolik aut se dá vyrobit za jedny náklady. Buď jeden elektromobil, nebo devadesát klasických hybridů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Představte si energetickou a ekologickou náročnost na jedno elektrické auto. Strašné. Já to chápu tak, že Toyota říká, že elektromobily klidně, ale pouze pro ty lidí, kteří je potřebují. A že ekologického cíle se dá dosáhnout kombinací různých typů pohonu. Takže zatímco dříve se zdálo, že elektromobily vytlačí spalovací motory z trhu a není jiná cesta, nyní to vypadá méně pravděpodobně. Mimo Toyoty jsou tady další značky, které to vidí jinak než pomýlená EU. A podobně jako Toyota.

2035: Konec aut s naftovými a benzínovými motory v Česku. Kompletní přehled všeho, co potřebujete vědět

Tři velcí japonští výrobci se zaměřují na vývoj motorů využívajících syntetická paliva a hybridní technologie. Tak chtějí dosáhnout skutečného snížení emisí, nikoli pouze papírového. Pokud uspějí, jejich motory mohou být ekologičtější než elektrická vozidla. Je to vlastně to, co odprezentovala Toyota a ano, právě tato značka je mezi trojicí zmiňovaných výrobců. Toyota, Mazda a Subaru vyvíjejí novou generaci spalovacích motorů. Auta s nimi budou čistší než elektromobily. Je to dobře, že ne všichni výrobci jsou na straně elektromobilů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ani v zemích, které považujeme za bašty elektromobility, nejsou řidiči příliš ochotni přesedlat na elektromobily. Auta s elektromotory pod kapotou mají stále mnoho problémů, od vysoké pořizovací ceny až po nízký dojezd a nabíjení baterie. To je prostě ve srovnání s tankováním obtížné, náročné a hlavně zdlouhavé. Já nechci stát půl hodiny u nabíječky, a zjevně ani řada dalších motoristů tohle nechce akceptovat. A nabíječky ani v dostatečném počtu nejsou, to už jsem jednou zmínil. Politici ale nejsou příliš ochotní předpisy měnit.

Elektromobilita není spása, maximálně jen jedna z cest

Zde jsou velmi důležité nedávné volby do Evropského parlamentu, uvidíme, jestli nové tváře přinesou nový vítr změn. Řada automobilek tedy k elektromobilitě přistupuje najednou opatrněji. I těch evropských. BMW pokračuje ve vývoji svých současných spalovacích motorů a hodlá je prodávat co nejdéle. Bugatti mluví o budování vlastních čerpacích stanic pro majitele. A Japonci tedy vyvíjejí nový spalovací motor.

Toyota byla mimochodem od začátku k elektromobilům skeptická. Největší výrobce automobilů byl k elektrické revoluci od samého počátku odtažitý. Toyota je dokonce ochotná platit pokuty za nesplnění emisních cílů, místo aby lidem nabízela auta, která nechtějí. Odhodlání Toyoty prodávat spalovací motory co nejdéle, je zjevné. A za mne i záslužné. Společné tiskové prohlášení tří japonských výrobců říká, že nepůjde o jeden typ motoru, který bude pro všechny tři. Každý z nich přijde s vlastním, specifickým konceptem pohonného systému, který však bude vycházet ze stejných základů.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

To je dobrá věc. Zákazníci budou mít na výběr. Automobilky přijdou se společným základem chytrého řešení, ale dodají své vlastní know-how, své svůj vlastní charakter. Tady je pro mne osobně fajn, že jsem subarista a tak nebudu muset do budoucna měnit značku. Jasně, trochu nadsázka, ale zase ne tolik. Jaký bude nový spalovací motor? Jednotky budou vyvíjeny jako hybridní. Budou kompatibilní s různými typy uhlíkově neutrálních paliv. Japonci je také chtějí co nejvíce zeštíhlit a zmenšit. V době extrémně těžkých elektromobilů to všechno zní až příliš dobře, aby se to stalo.

Nebo ne? Doufá, že ne. Myšlenka nestojí na hliněných nohách, má racionální základ. Všichni tři výrobci si budou i nadále konkurovat, ale společně se domnívají, že zaměření na čisté a efektivní spalovací vozy je účinnější metodou než elektromobilita. Klimatické neutrality podle nich bude snazší dosáhnout odklonem od fosilních paliv a zaměřením na syntetická paliva, biopaliva nebo kapalný vodík. A ne elektřinou. Já jsem bych se nerad začal předčasně radovat, ale budoucnost najednou nevypadá zase tak černě.

Jsou lepší elektromobily nebo spalovací motory?

Zdroj: Toyota
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články