Stát elektromobily prosadí. Novým zákonem donutí 80 % čerpacích stanic umístit nabíječky místo stojanů na benzín a naftu

Když to nejde přirozenou cestou, tak to zařídí stát násilím. Zákonem přikáže přestavět pumpy na dobíjecí stanice elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Shell
                   

Jak vnutit lidem elektrická auta, i když je nechtějí? Pokud jim nelze sebrat přímo automobily se spalovacími motory, sebere jim stát možnosti tankovat. Mám obavu, že až zanedlouho pojedu do sousedního Německa, tak jako pravidelně jezdím, nebudu mít už kde pořádně natankovat. Co se tam chystá? Německo plánuje zásadní změnu v oblasti elektromobility. Ta by mohla znamenat revoluci v nabíjecí infrastruktuře.

Čerpací stanice majů smůlu, povinně zavedou nabíječky

Ovšem revoluci v nedobrém slova smyslu. Německý kancléř Olaf Scholz nedávno oznámil, že země zavede zákon, který bude vyžadovat, aby 80 % všech čerpacích stanic instalovalo nabíječky pro elektromobily s výkonem alespoň 150 kilowattů. Tento krok by měl být klíčovým nástrojem pro podporu zavádění elektrických vozidel. A pro zlepšení nabíjecí infrastruktury. To je stále jedním z hlavních problémů, kterým čelí elektromobilita v mnoha zemích.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jistě, je to problém, tak se vyřeší násilím, v tom jsou Němci dobří. V současné době má Německo k dispozici asi 90 000 veřejných nabíječek pro elektromobily. Ambiciózní plán počítá s nárůstem na 1 milion do konce desetiletí. Tato expanze je prý nezbytná pro dosažení cíle mít na silnicích 15 milionů elektrických vozidel do roku 2030. Je drastické navýšení oproti současným 1,2 milionu. Je to šílené. Klíčem k dosažení tohoto cíle je podle německé vlády robustní a snadno dostupná nabíjecí infrastruktura.

Tohle nemohou Němci myslet vážně, nedává to logiku

Taková, která odstraní obavy spotřebitelů z omezeného dojezdu a nedostatečného počtu nabíjecích stanic. Než se dostanu dál, tak se zamyslím. Co to znamená? Kde ta nová nabíjecí místa vzniknou? Lidé či firmy dají dobrovolně své pozemky k dispozici? To pochybuji. A stačí se zamyslet – kdyby jedno nabíjecí místo mělo odhadem 14 m2, krát 910 000 požadovaných nových míst. To je cca 1 270 hektarů plochy, která bude zastavěna nabíjecími systémy. A já si říkám, kde a komu stát tyto pozemky vezme? Nebo přinutí změnit původní smysl.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

To je také cesta, čerpací stanice budou muset sklonit hlavu a namísto čerpacích pistolí instalovat kabely a zásuvky. Navrhovaná legislativa přichází v době, kdy je věc s elektromobily brzděna několika faktory, včetně vysokých pořizovacích cen, omezeného dojezdu a nedostatečné nabíjecí infrastruktury, zejména ve venkovských oblastech. Kancléř Scholz si je vědom těchto skutečností. Zdůrazňuje, že legislativní tlak na provozovatele čerpacích stanic je nezbytný pro zajištění dostatečného počtu nabíječek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tento krok by měl také podpořit zájem spotřebitelů o přechod na elektromobily tím, že sníží jejich obavy z nedostatečné dostupnosti nabíjecích stanic. Jinak řečeno, lidi nechtějí elektrická auta, tak zmáčkneme pumpaře, aby přestavěli pumpy na dobíjecí stanice. Lidi pak budou muset chtít elektrická auta. Co se stane pak, až všem dojde, že elektromobilita je slepá cesta? Zákon bude vyžadovat, aby čerpací stanice poskytovaly možnosti rychlého nabíjení s výkonem nejméně 150 kilowattů.

Je to snaha zlikvidovat osobní auta se spalovacími motory

Rychlé nabíječky jsou klíčové pro zkrácení doby potřebné k dobití elektromobilů. To je jeden z hlavních faktorů, který může ovlivnit rozhodování spotřebitelů o přechodu na elektrická vozidla. A proto na to německá vláda tlačí. Scholz neuvedl přesný časový rámec pro zavedení tohoto zákona, ale jeho prohlášení jasně ukazuje, že německá vláda je odhodlána urychlit přechod na elektromobilitu. Při řezání větve pod sebou vyměnila ruční pilku za aku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Státní tajemník Steffen Hebestreit na tiskové konferenci uvedl, že nedostatek nabíjecích míst odrazuje zákazníky od nákupu elektromobilů. Ano, ale to není důvod k tomu, aby se spustila masová hysterie s přestavováním čerpacích stanic. Sdružení veřejných služeb BDEW návrh kritizovalo. Kontruje, že infrastruktura by se měla vyvíjet v souladu s poptávkou, nikoli regulacemi. Přesně, moje řeč!

Šéfka BDEW Kerstin Andreaeová a šéf Aralu Achim Bothe poukázali na to, že vláda by se měla zaměřit na cenově dostupné modely elektromobilů a efektivní umístění nabíječek. Podle nich je třeba umísťovat nabíječky tam, kde jsou potřeba. Logicky, nemusí být všude. Třeba na vesnici s deseti obyvateli a bez elektromobilu. Opatření se dotkne přibližně desítky společností. Výjimky budou, pokud je nabíjecí místo dostupné do 1 000 metrů od čerpací stanice.

Malá vesnice nepotřebuje nabíječku na elektrická auta

Vše se děje navíc v době, kdy Německo čelí právním sporům ohledně instalace nabíjecích stanic na klíčových dálničních trasách. Tesla, významný hráč na trhu s elektromobily, zažalovala největšího německého provozovatele čerpacích stanic, společnost Tank & Rest. A to kvůli právům na instalaci nabíječek. Tesla tvrdí, že by měla být povolena instalace jejich Superchargerů na místech, kde jsou nejvíce potřeba.

Další šílenci, kteří chtějí dostat svůj byznys na půdu někoho jiného?! To už hraničí s drzostí. Zákon by mohl mít širší dopad na evropský trh s elektromobily. Německo by se stalo první zemí v Evropě a jeho krok by mohl inspirovat další země k podobným postupům. Úplně vidím skandinávské země a další přisluhovače populizmu, kteří by to udělali, a rychle. Porovnejme s tím, jak to vidí v Japonsku, kde pracují na nových spalovacích motorech. Co Evropě uniká a proč se hrne slepě do slepé uličky? Otázka, na kterou já bohužel neznám odpověď.

Je tohle správná cesta?

Zdroj: carbuzz
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články