Tohle tady nebylo roky, totalitní praktika se ale vrátila. Řidiči mohou přijít na místě o svůj soukromý majetek.
Doba prázdnin a dovolených je tady. Řidiči vyjedou z domovů do atraktivních destinací, velmi část do těch zahraničních. Čeští motoristé netuší, že mohou za hranicemi našich nejbližších sousedů klidně přijít o své auto. Zabavení osobního automobilu tam není ničím výjimečným. Je ukotveno v zákoně a snadno se může stát, že turista vyjede autem, ale vrátí se vlakem. A ne, nemyslím to teď jako narážku na otřepané „Fordem tam a vlakem zpátky.“
Pravidla provozu jsou přísná, řidič může příjít i o své auto
Na to, jak přimět řidiče, aby dodržovali pravidla silničního provozu a vyhýbali se řízení pod vlivem alkoholu, přišli v sousedním Polsku. S rokem 2024 tam zavedli nové předpisy a významné změny. Ty mají za cíl právě výše uvedené, eliminovat opilce v autech. Nový zákon přináší drastické tresty pro řidiče, kteří ohrožují bezpečnost na silnicích svým nezodpovědným chováním. Jedním z hlavních opatření je možnost propadnutí automobilu nebo jeho ekvivalentu pro řidiče přistižené při řízení s 1,5 promile v krvi.
Podobně řidiči, kteří způsobí dopravní nehodu s 1 promile alkoholu v krvi, přijdou o své vozidlo. Tato přísná opatření se vztahují i na recidivisty. Ti ztratí své auto při opakovaném přistižení s 0,5 promile v krvi. Co je až neuvěřitelné, že o auto může přijít i člověk, který nic neudělá, nesedne za volant pod vlivem. Pokud totiž řidič spáchá přestupek s vozidlem, které mu nepatří, zákon zakročí. Říká totiž, že vozidlo použité k trestnému činu může být zabaveno.
To logicky může dostat do problémů i jeho majitele, který o prohřešku řidiče ani nemusí vědět. Nový zákon zvyšuje také trest odnětí svobody pro opilé řidiče, kteří způsobí nehodu, na 16 let ve vězení. Pokud dostane řidič pokutu, neujede, pokud nezaplatí. Myslet si, že motorista zmizí zpět v CŘ a hranicemi, je bláhové. Pokud policisté, celníci či strážníci zjistí, že řidič nebo provozovatel vozu nemá zaplacenou uloženou pokutu, mohou na místě požadovat její uhrazení. Pokud řidič pokutu nezaplatí, mohou mu být zadrženy registrační značky, může být nasazena botička.
Nezaplatíš? Tak už neodjedeš, SPZ sem nebo dostaneš botu
Tím se faktický zabrání odjet autem. To znamená, že ačkoli řidič nepřijde o auto doslova, nemůže z místa kontroly odjet, dokud pokutu nezaplatí. Ani nás další soused není právě milosrdný, pokud jde o to sáhnout někomu na soukromý majetek. Zabavení auta hrozí i v Rakousku. Od 1. března 2024 můžete v Rakousku přijít o své auto za překročení rychlosti výrazně nad povolený limit. Auto pak bude prodáno v dražbě. Opatření schválila rakouská vláda a nedávno ho odsouhlasila i dolní komora parlamentu.
Ministryně dopravy Leonore Gewesslerová uvedla, že jízda vysokou rychlostí na dálnici je vědomým ohrožením životů a bude trestána zabavením a dražbou auta. Jak je to tedy konkrétně s rychlostmi, za co už řidič přijde o své auto? Zabavení vozidla na místě hrozí řidičům, kteří překročí rychlost o 60 km/h ve městě nebo o 70 km/h mimo obec. Při prvním přestupku bude auto zabaveno na dva týdny. Při opakovaném prohřešku natrvalo. Pokud dojde k překročení rychlosti o 80 km/h v obci nebo o 90 km/h mimo ni, vozidlo bude zabaveno už při prvním přestupku.
Zabavené auto je prodáno v dražbě, zisk si rozdělí stát a fond
Část výtěžku z dražby půjde do fondu silniční bezpečnosti, zbytek do rozpočtu místní samosprávy. Rakušani jsou ale ohleduplnější k majitelům aut více než Poláci. Pokud řidiči řídí auto, které jim nepatří, například z leasingu nebo půjčovny, nebude jim zabaveno. Přijdou ale natrvalo o řidičské oprávnění. Kromě zabavení vozidla nebo odebrání řidičského průkazu zaplatí navíc vysokou pokutu. Za překročení rychlosti o 30 km/h pokuta je to3 600 Kč v přepočtu. Ovšem při výrazném překročení může dosáhnout až tisíců eur.
O auto mohou přijít řidiči i v Německu, tam se to stalo poměrně nedávno. Ovšem nemohl za do alkohol ani vysoká rychlost. Důvodem byla válka. Německé celní orgány zabavují automobily ruských turistů na základě sankcí EU. Evropská unie zavedla přísná opatření proti Rusku, včetně zákazu dovozu osobních vozidel. Tato opatření se týkají i turistů, němečtí celníci proto začali tyto automobily zabavovat. Tady jde o takový překladatelský oříšek. Sankce jsou podle všeho zavedeny na dovoz, tedy „import“.
Chápáno asi jako dovoz vozidel za účelem jejich prodeje. To je v anglické verzi oficiálního dokumentu. Jenže po překladu do němčiny se v dokumentu objevilo slovo „Einfuhr“ a to už otevírá možnost sankcionovat jakékoli ruské auto, které do země vjede. A to se také děje. V posledním uvedeném případě tedy českému řidiči či turistovi zabavení auta nehrozí. Ovšem jinak s touto velice drastickou sankcí musí člověk při cestách po Evropě počítat. Bez obav mže být jen jeden typ řidičů. Ten, který nedělá přestupky.