Impérium vrací úder: Volkswagen hlásí eso v rukávu a snaží se dohnat Čínu extra levným autem. Není už ale na všechno pozdě?

Neutichající hrozba ze strany Číny donutila Volkswagen k rychlé a nečekaně moderní reakci. Nový model vypadá, že splní hodně požadavků, a bude přitom za stále dostupnou cenu.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Kdybych chtěl být trošku cynik, napíšu, že největší evropská automobilka si čínskou invazi a naprostou změnu „zasedacího pořádku“ za několik málo posledních let „vyjedla“ (nemohu zde žel napsat onen podstatně trefnější termín) možná zdaleka nejhůře. A jsem dalek soudů, jestli si tomu VW tak trochu „naběhnul“, nebo to je vůči evropské klasice z nejklasičtějších opravdu jenom kruté a nespravedlivé. Impérium vrací úder? Možná. Pojďme se na to podívat společně.

Volkswagen pomohl Číně. Na oplátku dostal „nůž do zad“

Pravdou však zůstávají minimálně tři nezvratné skutečnosti: Volkswagen Číně neuvěřitelným způsobem pomohl, když spolu s čínským gigantem SAIC vytvořili společný SAIC Volkswagen Automotive Co., Ltd. Neboli čínsko-německý společný podnik, který společně provozují SAIC a Volkswagen Group. Společnost podepsala základní kámen v říjnu 1984 a je jedním z nejstarších, dlouhodobě založených společných podniků v Číně. 

iZdroj fotografie: Volkswagen

Volkswagenu v podstatě sice nic jiného nezbylo, neb specificky čínský zákon definuje možnost podnikání v Číně jen tehdy, pokud utvoří společný podnik s čínskou firmou. Cíl je pochopitelně jasnější než to nejjasnější nebe dnes v poledne: získání know how, k němuž by se jinak čínské firmy nikdy nedostaly. To přesně se také stalo v případě VW a SAIC. A tvrzení, že VW naučil Číňany stavět (moderní) auta, je možná trochu přehnané, ale možná ve finále vůbec ne.

Poslední hřebík do rakve koncernu VW, situace je kritická. Osud jednotlivých značek visí na vlásku

Kdysi partneři a obchodní přátelé, dnes boj na život a na smrt

Na „oplátku“ VW v Číně vyráběl opravdu ve velkém množství všechno od Golfů po Passaty a generoval nemalé zisky. Včetně naší Škody, pochopitelně. I ta měla svoji „čínskou historii“, jakkoli ta je již minulostí. Škoda se stáhla z Číny zejména proto, aby trochu uvolnila ruce Volkswagenu a ten se mohl lépe „bránit“ a soustředit se jen na svoji mateřskou značku, a nikoli ještě na další. Protože situace, kdy SAIC a Čína byly s Volkswagenem „jedna ruka“, bohužel skončila.

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

A skončila tak rychle a tak nečekaně, že se myslím okravatovaní ředitele nejen ve Wolfsburgu nestihli ani nadechnout, aby vydechli a zakleli typicky po svém: „Scheisse.“ Ano, pánové, přesně tak. Vaši „přátelé“ v Číně vás naprosto nekompromisně hodili přes palubu, vysáli z vás, co potřebovali, a teď nejen, že vás nechají být. Oni po vás ještě půjdou. Jak se tomu říká už od dob císaře Nera? Říká se tomu zrada a Číňané to samozřejmě ze své historie znají velmi dobře také.

Zvrat přišel zcela nedávno. BYD & spol. hrají zásadní roli

Jenže dnes se tomu říká „money first“. A stalo se, že Číně a čínským automobilkám se podařil opravdu zásadní, technický, technologický i designový skok s vozy BYD a dalšími, a podařil se jim především nesmírně rychle, v průběhu několika málo posledních let. Aby přitom zjistily jednu zásadní věc: že jsou v elektromobilech lepší než VW. A nic jiného než elektromobily v Číně nikoho nezajímá. Náhle ten Passat, kdysi tak „top“, s chrochtajícím a čadícím TDI pod kapotou, vypadal nesmírně, ale nesmírně prehistoricky.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

První auto (nejen) pro mladé bude Volkswagen. A uděláme pro to maximum

Stalo se to, že BYD, Dongfeng nebo Nio staví násobně lepší elektromobily než celé slavné VW, a v Číně se také násobně lépe prodávají. VW odepisuje brutální peníze, a co víc, ty stejné BYD a spol. připluly pěkně do Evropy, aby sebraly peníze VW nejen v Číně, ale i tam, kde je více než sto let doma. A samozřejmě nejen VW. A Volkswagenu a všem dalším výrobcům v Evropě nezbývá než se přizpůsobit, a to tak, že hodně rychle. A začít hodně rychle něco dělat.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Jak v té souvislosti poznamenal Oliver Blume, generální ředitel koncernu Volkswagen, generace řidičů spojují výrobce se svým prvním vozem – za dostupnou cenu. Společnost proto spouští projekt, který má na tuto tradici navázat v nabídce elektromobilů budoucnosti. Jinými slovy, Volkswagen zaměřuje své úsilí na vývoj ekonomického modelu. Design nového, plně elektrického modelu s aerodynamicky navrženou karoserií již schválili členové představenstva společnosti. Oficiální představení je naplánováno na rok 2027.

V roce 2027 se připojí k modelové řadě ID i „malý univerzál“

Thomas Schaefer, generální ředitel Volkswagenu:

„Naše vozidla nastaví standard v segmentu vstupní úrovně z hlediska technologie, designu, kvality a zákaznické zkušenosti. Tento úkol se stal náročnějším kvůli rostoucím nákladům na energie, materiály a suroviny. Jedno je jasné: elektromobilita ‚z Evropy do Evropy‘ může uspět pouze s politickou podporou a konkurenčními rámcovými podmínkami. Aby se elektrifikace rozšířila, je nutné vytvářet atraktivní vozy, zejména v malých segmentech. Náš slib zní: elektrifikace pro všechny.

iZdroj fotografie: Volkswagen

A tím nejvíc sledovaným malým segmentem, o kterém Thomas Schäfer mluvil, jsou malé elektromobily do zhruba půl milionu korun pořizovací ceny. Což může být pro mnohé nové řidiče a „prvomajitele“ jejich první Volkswagen. V galerii přinášíme sérii fotografií konceptu ID.LIFE, jak si VW takovouto „mladou a dostupnou“ mobilitu představuje. Popravdě, nevypadá to úplně špatně, to auto umí uvařit i kafe. Co na něj říkáte, brali byste podobný Volkswagen za půl milionu?

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Brali byste takového šikovného „mrňouse“ za půl milionu?

Zdroj: AP
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články