Revoluční dieselový motor ukázal, že elektromobily byly slepou uličkou. Právě představili novou spásu

Odpor Evropské unie k čemukoli spalovacímu je všeobecně znám. Ta doba ale možná skončila, turbodieselový desetiválec právě přichází na scénu. V Bruselu zřejmě dostanou infarkt.

i Zdroj fotografie: Aston Martin
                   

Je to jen několik málo měsíců zpátky, co se z prohlášení většiny čelních představitelů evropských automobilek mohlo zdát, že spalovací motor je definitivně mrtvý a čekají nás už jenom elektromobilní časy. Stačilo ale zrušit dotace v Německu nebo ve Francii a jako mávnutím kouzelného proutku se ukázalo, že to nakonec s těmi elektromobily nemusí být tak horké. Bez dotací totiž o ně výrazným způsobem poklesl zájem. A k tomu je tu nový diesel o výkonu 1 475 koní. Pojďme se na do podívat společně.

Nový turbodiesel od výrobce hyperluxusních automobilů

Britský Rolls-Royce totiž nedávno představil motor je součástí řady 199 mtu, která již zahrnuje šesti- a osmiválcové jednotky a je nejprodávanější řadou motorů ve své třídě. Nový V10 pozvedá výkon na novou úroveň a byl představen ve formě konceptu na veletrhu Eurosatory. A co je na tom nejzajímavější, jedná se nakonec o hybrid. Jakkoli tady možná úspora paliva nebude popravdě tou hlavní motivaci, přesto se jedná o důkaz, že moderní turbodiesel může v kombinaci s elektrickým pohonem tvořit schopnou a ekologickou pohonnou jednotku.

BMW ohlásilo konec spalovacích motorů, poslední kus opustil německou továrnu. Teď už se tady budou vyrábět jen elektromobily

Rolls Royce nespecifikoval bližší údaje o svojí nové „vé – desítce“, ale potvrdil, že běží na naftu a může být doplněn o hydraulické jednotky, vzduchové kompresory a elektrické generátory. V současné době to dostačuje pro výkon 1 475 k (neboli 1 100 kW), ale šéf vývoje vojenských motorů a systémů v Rolls-Royce Power Systems Christian Wolf říká, že firma již pracuje na verzi s výkonem 1 609 k (1 200 kW).Takové monumentální výkony by pravděpodobně nebyly dosažitelné bez nějaké formy hybridizace .

V10 turbodiesel spolu s hybridním pohonem – no není to kouzelné?

Rolls-Royce tedy zkombinoval V10 s bateriovým elektrickým pohonem. Kromě zvýšení výkonu pomáhá použití hybridního systému také k lepšímu ukrytí vojenských vozidel s hnacím ústrojím. Baterie lze například nabíjet naftovým motorem V10 a poté je použít k napájení elektrických systémů vozidla bez hluku a tepelné stopy, což ztěžuje jejich detekci. Jinými slovy, máme tu hybrid s dieselovou V10 a výkonem téměř 1 500 koní – no nevypadá to hned lépe, než hybridy s litrovým tříválcem o výkonu 110 koní?

i

Jak je ale především patrné, stále bude mnoho oblasti, kde je spalovací motor ideálním, respektive v podstatě jediným možným řešením. I když z něj nakonec uděláte hybrid. A ani turbodieselové motory zřejmě ještě neřekly své poslední slovo. Mazda se svým novým 3,3l šestiválcem v modelu CX-60 je toho ostatně zářným příkladem. Můžeme tedy jen doufat, že i konec spalovacích motorů, ohlášený na rok 2035, se nakonec může změnit. První příležitost k tomu bude již zanedlouho, v roce 2026 při revizi tzv. Greendealu. Nechme se překvapit. A držme si palce.

Myslíte, že spalovací motor ještě neřekl poslední slovo?

Zdroj: Carscoops
Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články