Čína ničí budoucnost elektromobilů, vyplatí se jí to. Zapomeňme na vlastní auto, soudruzi nám naplánovali něco jiného

Prvenství Číny v elektromobilech je ve světovém měřítku těžko zpochybnitelné. Tím spíš je šokující odhalení toho, co nás s Čínou vlastně čeká za budoucnost.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Že je Čína světovou velmocí v elektromobilech, je již nejméně několik let jasné, a poslední rok navíc i ověřené „v číslech“, jak by řekl jistý Christian Bale v roli Batmana v dnes již kultovním filmu Temný rytíř. Ano, v číslech, kdy čínská BYD překonala v prodejích Teslu Elona Muska a stala se tak největším výrobcem a prodejcem elektromobilů na světě. Na první pohled je všechno v pořádku. Na ten druhý však začínají na povrch vylézat tak trochu také „temné věci“. Pojďme se na to podívat společně.

Scotty pobaví a zaujme vždy zcela spolehlivě

A průvodcem nám nebude nikdo jiný než Scotty Kilmer. Vy, kdož čtete moje články, víte, nebo minimálně tušíte, že k tomuto chlápkovi chovám nemalé sympatie a neskrývaný obdiv. Jako ke každému, kdo je fachmanem ve svém oboru, u Scottyho pak navíc ještě umocněno tím, že to celé dokáže „mediálně prodat“. A ve svém věku se pustí na tenký let youtubera, kde přitom již mnohonásobně více namistrovaných a namotivovaných (a mladších) jedinců zcela pohořelo.

Mechanik s 55letou praxí našel nejlepší auto, co kdy bylo vyrobeno. A jedno si hned koupil, dokud ještě nějaká jsou. Neuhodnete jaké

iZdroj fotografie: Scotty Kilmer

Ne tak ale Scotty. S typickými gesty, tmavými brýlemi a nezbytnou poličkou s vpravdě zajímavou sbírku kuriozit s přehledem válcuje ve sledovanosti podstatně uhlazenější a „stylovější“ vlčáky, kteří musí místy nechápat, co ti lidé na tomto chlápkovi s afektovaným projevem a mírně řečeno nestandardním projevem vidí. To by mne mimochodem docela zajímalo také. Ať je to však jakkoli, pravdou zůstává, že to zkrátka funguje. A Scotty jede. A je k nezastavení.

Myšlenky (nejen) ohledně Číny a elektromobilů

V jednom z posledních videí se opřel do čínské produkce elektromobilů a neváhal to celé pojmout vpravdě globálně, komentující přitom i situaci, která nastane, když počet elektromobilů opravdu převáží nad počtem vozidel se spalovacími motory, a všichni budeme co chvíli „přisáti“ u některé z nabíječek. Pokud se nyní vy, kdož jste dřívějšího data lehce pokřižujete a ucedíte cosi ve smyslu „doufám, že se toho již nedožiju“, zcela vás chápu. Mám to velmi podobně, pokud ne stejně.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Scotty však ve videu přináší několik zajímavých myšlenek. Tou první je, že jakékoli hybridy (plug-in i mild hybridy) jsou z principu lepším a technicky dokonalejším řešením, než je samotný elektromobil. Přesto je zajímavé, že stojí většinou méně, než typově shodné vozidlo s čistě elektrickým pohonem. A Čína (nejen Čína, nutno dodat) se snaží vzbudit dojem, že vozidlo s velkou baterií je to pravé ořechové a nic jiného ke svému životu nepotřebuje. Popravdě, nemyslím si to.

Proč se vlastně nepropagují hybridy více, než elektromobily?

Osobně bych se nějakému dobře provedenému mild hybridu vůbec nebráni. Přičemž fakt, že jich je k mání celkem dost mně jen utěšuje, že se k němu jednou dostanu i za cenově výhodnějších podmínek, než jaké panují u nového vozu. Nízká spotřeba, žádná mimořádná péče a nabíječky zcela mimo moji pozornost? Ideální stav. Toyota evidentně dobře ví, co dělá. A že by se mi z jejich nabídky leccos líbilo již nyní, o tom není diskuse. Jen si zkrátka s novinářským platem musím ještě nechat zajít chuť. Jakkoli si jinak nestěžuji.

Druhou, neméně zajímavou myšlenkou, pravda malinko konspirační a vyznávající „teorii spiknutí“ je to, co Scotty nazývá „dohodou korporací s vládami“. V tom smyslu, že mnoho elektromobilů = mnoho nabíječek = mnoho nových větrných a fotovoltaických elektráren = dohodu s vládami a energetickými kolosy. Zajímavé. Kdyby se někdy ukázalo, že na této Scottyho úvaze bylo jen 10% pravdy, znamenalo by to tuším nemalou revoluci systému. A nemalou vzpouru.

Je možné, že nynější vývoj nakonec elektromobily opravdu zničí

A není zřejmě nelogické, že jak jejich masivní protlačování, tak masivní zákazy spalovacích motorů právě ve prospěch elektromobilů jsou pro tyto jakýmsi „danajským darem“, neb mnoho motoristů je již nyní z duše nenávidí a opravdu si je nechce nikdy koupit. To mi u technologické noviny přijde mimochodem jako zajímavý, sociálně psychologický moment. Pravdou zůstane to hlavní: budoucnost může být mj. také „sdílená“, jak jsme o tom nejednou psali. A podruhé, pokud uvažujete o „elektrice“, uvažujte nejdříve nad hybridem. Vyplatí se to.

Vidíte to podobně, jako Scotty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články