Dnes již legendární postava motoristických videí nás v tomto díle seznamuje se základními nešvary při používání převodovek v našich vozech. A je rozhodně dobré se jich vyvarovat.
Fenomén jménem Scotty Kilmer netřeba čtenářům našich stránek představovat. Letitý (až by se dalo napsat ono v češtině nepříliš vábně znějící „zasloužilý“) mechanik, jenž většinu svého času v životě strávil pod zvedákem, s rukama nad sebou a tu více, tu méně umazanými od oleje se „na stará kolena“ dal na dráhu YouTubera a všechno to, co mu praxe mechanika posílá skrze kameru svým divákům do celého světa. Dnes se zaměřil na automatické převodovky a nešvary, kterými si je ničíme. Pojďme se na video podívat společně.
Scotty proti všem předpokladům ve videu funguje zcela dokonale
A nemůžu než dodat „posílá zcela nenapodobitelným způsobem“. Scotty si zkrátka našel svoji parketu, svůj druh komentování a netuším, jestli mu ona rozmáchlá gesta a specificky afektovaný projev poradil nějaký marketér („to tady nikdo nemá, budeš první“), nebo je to jeho přirozenost, ale nutno dodat, že zkrátka funguje. Asi máme mnozí (a jsou nás miliony, když se podíváte na čísla shlédnutí a odběratelů) jakousi úchylku na to, podívat se na zcela něco jiného, než co běžně vídáme.
A v tomto případě na někoho, kdo by se svým vzhledem a stylem projevu z principu nikdy před kameru neměl předstupovat (notabene když se všechny přeřeky a chyby stříhají zcela drsně, „na tvrdo“ a nikomu nevadí, že hlava Scottymu místy opravdu hodně cuká). Přesto předstupuje a přesto baví, a někdy varuje. V dnešním videu tedy před chybami, jenž děláme se svými automatickými převodovkami. A které nás ve finále mohou stát, a občas také stojí, nemalé peníze v servisu.
Pojďme se na ně podívat společně a především se pojďme podívat, jak se jich vyvarovat:
Chyba č.1: řazení do polohy „P“ před zastavením
Jakmile přesuneme volič převodovky do polohy P, aktivuje se v převodovce parkovací západka. Ta usedne do svého ozubeného kola za účelem zamezení dalšího pohybu automobilu. Pokud však zařadíme do polohy „P“ ještě za pohybu auta a nečekáme na úplné zastavení, zub někdy nezaskočí do západky a může se zlomit. Dalším zásadou, která s tím souvisí, je parkování v kopci pouze se zařazením P, bez parkovací brzdy. Není-li parkovací brzda aktivována automaticky, je důležité ji vždy po zaparkování zapnout.
Chyba č.2: Vyřazování na neutrál při jízdě z kopce a na křižovatce
Jeden z nejčastějších omylů. Stále se najdou tací, kdo s vidinou každého ušetřeného náprstku paliva vyřazují pravidelně při jízdě z kopce z polohy D na neutrál. Popravdě, ve většině případů to není úplně nejlepší nápad. Moderní automobily při brzdění motorem odstavují dodávku paliva a žádné nespotřebovávají. A za druhé, změny mezi jednotlivými „stupni“ na voliči jsou pro systém více zatěžující, než se obecně ví. Řidič by měl mezi D, N a R volit ideálně pouze tehdy, když auto stojí a motor běží na volnoběh.
Chyba č.3: Řazení ve vyšších otáčkách
Jak již bylo řečeno, vyřazovat z D na N nemá smysl. Pokud se to ale přesto stane, je důležité zpětně řadit D ve správných otáčkách. Pokud jedete s vyřazením na neutrál, neměly by otáčky motoru být zbytečně vysoké. Někdy se vyplatí vyplatí ušetřit převodovku pouhým přibrzděním a sešlápnutím brzdy, a až teprve poté zařazením voliče do polohy D, přidáním plynu a uvolněním brzdy. Hydroměnič tak lépe zvládne změnu režimu.
Chyba č.4: Akcelerace hned po nastartování
Obecně se nedoporučuje se po nastartování čekat dlouhé minuty v klidu, než se motor zahřeje – zahřátí by mělo probíhat za mírného režimu, ale každopádně za jízdy, neb jen tehdy dojde k rychlému promazání všech částí motoru. Je tedy vhodné nastartovat, dát autu několik sekund k „probrání“ všechy systémů, a následně klidným, nenásilným způsobem přesunout volič převodovky do polohy D a vyrazit. Přístupem, kdy řidič startuje, téměř zároveň tlačí volič do pozice D a rovnou šlape na plyn se převodovka (a nejen ona) nadměrně zatěžuje a opotřebovává.
Chyba č.5: Přesunutí voliče do „R“, pokud vozidlo zcela nestojí
A za páté bych rád varoval před opravdunebezpečným zlozvykem:zařazením zpátečky, pokud vozidlo zcela nestojí. Zdůrazňuji: ZCELA. Tento nešvar, daný uspěchaností a nedočkavostí mnoha lidí, jenž přesunou páku do polohy R ještě před zastavením vás může přijít opravdu velmi rychle hodně draho. Některé modely převodovek to dokáží softwarově vyhodnotit jako systémovou chybu a samy odmítnou další službu, horší je ale mechanická podstata celé věci.
Při zastavení vozu se totiž uvedou do klidu i planetová soukolí v převodovce. Pokud ale vůz nestojí a dojde ke změně z D na R, vyvolá to nadměrné tření mezi brzdícími pásy a bubny. Životnost převodovky se ale v tom okamžiku razantně zkracuje.
Chyba č.6: Pravidelné (ne)výměny olejů a filtrů
Každá převodovka by měla pracovat s náplní v pokud možno ideálním stavu, nebo alespoň ne ve stavu zcela nezpůsobilém. Dodržování intervalů výměny (a zařazení preventivních výměn tam, kde výrobce udávají „doživotní náplň“) a příslušných filtrů může přitom životnost převodovky významně prodloužit. Těch několik ušetřených tisícikorun za to totiž opravdu nestojí.
Jak vidno, automatická převodovka, coby poměrně složitý a někdy i citlivý mechanismus vyžaduje alespoň trochu ohledů při zacházení, aby vám fungovala dlouho a spolehlivě. Tuším, že nejen Scotty, ale i já vám přesně tohle přejeme, a držíme k tomu všechny palce!
Poděkování kolegovi Filipu Rakovanovi za technické rady a upřesnění podkladů.