Nejnovější model od letitého partnera Volkswagenu nabízí opravdu zajímavou kombinaci prostornosti, pohonných jednotek a zejména ceny, s kterou má šanci zaujmout nemálo zájemců.
Nazvat dnešní situaci a vývoj v automotivu jako překotný by bylo zřejmě silným podceněním významu tohota slova. Tak neuvěřitelně turbulentní doba tady myslím hodně dlouho nebyla a je otázkou, kam se vývoj automobilové dopravy za několik dalších let vůbec dostane. Když jistého není opravdu nic a i ty opravdu dlouhé roky trvající funkční obchodní modely se hroutí jako domečky z karet. Jinými slovy, zvykněme a zvykejme si pomalu na to, že to co platilo včera, může být zítra zcela jinak. Pojďme se na ukázkový případ podívat společně.
Volkswagen se snažil uspět tak, jak byl zvyklý z Evropy. Jenže to v Číně nefunguje
Největší a s Českou republikou mimořádným způsobem svázaná automobilka v Evropě se kromě starého kontinentu velmi úspěšně realizovala i v Číně. Zcela záměrně používám minulý čas, neb to opravdu byly spíše časy minulé. Volkswagen začal svou asijskou cestu budovat již před dlouhými desítkami let, kdy vytvořil společný podnik s čínskou SAIC. A jakkoli nemám rád přílišné zkratky, sem se jedna mimořádně hodí: Vytvořil společný podnik a naučil Číňany stavět auta.
A nutno pro úplnost a spravedlivost dodat i ono pověstné „B“: a také na tom královsky vydělával. Tomu se ale nikdo nemůže divit, VW je komerční subjekt a privátní firma, je postavený k tomu, aby generoval zisky. Není to sociální ústav. Jenže, způsoby, na které je zvyklý v Evropě (a které možná dlouho fungovaly i v Číně) se za poslední roky dramaticky proměnily. SAIC (a nejen ona) začala expandovat mj. i do Evropy se svoji značkou MG, zjistila, že umí vyrábět velmi dobré elektromobily, a náhle ji ten starý, dobrý Volkswagen začal spíše překážet.
Že jsme kdysi byli partneři a pomohli jste nám v začátcích? Zapomeňte
A v Číně není na sentiment místo. Money first, pochopte. Chápeme. A kdysi partneři se tak velmi rychle stali konkurenty. Co si nedarují ani dolar. Na hlubší rozbor celé (mimochodem mimořádně zajímavé) situace si vyhradíme jeden samostatný článek, nyní se však podíváme na jeden z posledních důkazů o tom, jakými produkty chce SAIC v Evropě zaujmout. A nejen v Evropě. Nové SUV Wuling Xingguang Starlight S má sice poněkud krkolomný název, zbytek je ale nastavený tak, aby opět o něco znepříjemnil klidný spánek evropských automobilek.
Toto téměř pět metrů dlouhé (4745/1890/1680 mm, rozvor 2800 mm) SUV od konsorcia SAIC-GM-Wuling se začne prodávat se dvěma druhy pohonu: jako plně elektrické a jako plug-in hybrid. Pohonné ústrojí varianty PHEV bude pocházet z plug-in hybridního systému Lingxi společnosti SGMW, který se skládá z 1,5 l atmosférického motoru a elektromotoru. Motor má maximální výkon 78 kW. K dispozici budou dvě varianty bateriových sad s kapacitou 9,5 kWh a 20,5 kWh, což odpovídá čistě elektrickému dojezdu 43 km a 90 km.
Cena, jako vždy, rozhoduje. A tady je mimořádně zajímavá
Kromě toho bude výbava BEV poháněna elektromotorem o výkonu 150 kW a lithium-železofosfátovou baterií. Jinými slovy, další z dobře vyrobených, designově moderních SUV, které v poslední době čínské firmy „sekají jako Baťa cvičky“. Nejzajímavější na tom celém je však pochopitelně cena. V přepočtu zhruba 300 000 korun za levnější plug-in hybridní verzi se základní baterií je něco, čemu se bývalý partner SAIC, koncern Volkswagen, nedovede ani přiblížit. A i kdyby byla nakonec prodejní cena v Evropě 2x vyšší: stále jde o výhodnou nabídku.
A nejen Škoda by měla zpozornět. Podobných nabídek bude totiž jenom přibývat.