Nová automobilka vstoupí na náš trh: Obrátí ho vzhůru nohama a obsadí trůn. Škoda a spol. mohou už teď sčítat ztráty

Nejnovější model od letitého partnera Volkswagenu nabízí opravdu zajímavou kombinaci prostornosti, pohonných jednotek a zejména ceny, s kterou má šanci zaujmout nemálo zájemců.

i Zdroj fotografie: SAIC
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Nazvat dnešní situaci a vývoj v automotivu jako překotný by bylo zřejmě silným podceněním významu tohota slova. Tak neuvěřitelně turbulentní doba tady myslím hodně dlouho nebyla a je otázkou, kam se vývoj automobilové dopravy za několik dalších let vůbec dostane. Když jistého není opravdu nic a i ty opravdu dlouhé roky trvající funkční obchodní modely se hroutí jako domečky z karet. Jinými slovy, zvykněme a zvykejme si pomalu na to, že to co platilo včera, může být zítra zcela jinak. Pojďme se na ukázkový případ podívat společně.

Volkswagen se snažil uspět tak, jak byl zvyklý z Evropy. Jenže to v Číně nefunguje

Největší a s Českou republikou mimořádným způsobem svázaná automobilka v Evropě se kromě starého kontinentu velmi úspěšně realizovala i v Číně. Zcela záměrně používám minulý čas, neb to opravdu byly spíše časy minulé. Volkswagen začal svou asijskou cestu budovat již před dlouhými desítkami let, kdy vytvořil společný podnik s čínskou SAIC. A jakkoli nemám rád přílišné zkratky, sem se jedna mimořádně hodí: Vytvořil společný podnik a naučil Číňany stavět auta.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

A nutno pro úplnost a spravedlivost dodat i ono pověstné „B“: a také na tom královsky vydělával. Tomu se ale nikdo nemůže divit, VW je komerční subjekt a privátní firma, je postavený k tomu, aby generoval zisky. Není to sociální ústav. Jenže, způsoby, na které je zvyklý v Evropě (a které možná dlouho fungovaly i v Číně) se za poslední roky dramaticky proměnily. SAIC (a nejen ona) začala expandovat mj. i do Evropy se svoji značkou MG, zjistila, že umí vyrábět velmi dobré elektromobily, a náhle ji ten starý, dobrý Volkswagen začal spíše překážet.

Že jsme kdysi byli partneři a pomohli jste nám v začátcích? Zapomeňte

A v Číně není na sentiment místo. Money first, pochopte. Chápeme. A kdysi partneři se tak velmi rychle stali konkurenty. Co si nedarují ani dolar. Na hlubší rozbor celé (mimochodem mimořádně zajímavé) situace si vyhradíme jeden samostatný článek, nyní se však podíváme na jeden z posledních důkazů o tom, jakými produkty chce SAIC v Evropě zaujmout. A nejen v Evropě. Nové SUV Wuling Xingguang Starlight S má sice poněkud krkolomný název, zbytek je ale nastavený tak, aby opět o něco znepříjemnil klidný spánek evropských automobilek.

i

Toto téměř pět metrů dlouhé (4745/1890/1680 mm, rozvor 2800 mm) SUV od konsorcia SAIC-GM-Wuling se začne prodávat se dvěma druhy pohonu: jako plně elektrické a jako plug-in hybrid. Pohonné ústrojí varianty PHEV bude pocházet z plug-in hybridního systému Lingxi společnosti SGMW, který se skládá z 1,5 l atmosférického motoru a elektromotoru. Motor má maximální výkon 78 kW. K dispozici budou dvě varianty bateriových sad s kapacitou 9,5 kWh a 20,5 kWh, což odpovídá čistě elektrickému dojezdu 43 km a 90 km.

Cena, jako vždy, rozhoduje. A tady je mimořádně zajímavá

Kromě toho bude výbava BEV poháněna elektromotorem o výkonu 150 kW a lithium-železofosfátovou baterií. Jinými slovy, další z dobře vyrobených, designově moderních SUV, které v poslední době čínské firmy „sekají jako Baťa cvičky“. Nejzajímavější na tom celém je však pochopitelně cena. V přepočtu zhruba 300 000 korun za levnější plug-in hybridní verzi se základní baterií je něco, čemu se bývalý partner SAIC, koncern Volkswagen, nedovede ani přiblížit. A i kdyby byla nakonec prodejní cena v Evropě 2x vyšší: stále jde o výhodnou nabídku.

A nejen Škoda by měla zpozornět. Podobných nabídek bude totiž jenom přibývat.

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Koupili byste si čínské SUV?

Zdroj: CarNewsChina
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články