Takové chování při každé jízdě ničí auto. Smutné je, že ho asi děláte také. V Česku je velmi módní, mechanici si mastí kapsy

Jeden z nejrozšířenějších, a žel i nejhorších zlozvyků mnohých řidičů vede ve finále k postupnému zničení auta. Přitom se paradoxně stačí neřídit pokyny výrobců.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tohle je jeden z nezajímavějších případů nesouladu mezi tím, co doporučují sami výrobci a mezi tím, co je skutečně dobré pro jejich produkty – tedy automobily. Sleduji jej dlouhodobě a kdykoli dojde na nějakou výměnu názorů například mezi známými mechaniky, slyším stále stejnou písničku: je to naprostý nesmysl. Přesto je tento „nesmysl” hojně rozšířený, a co je zajímavé, i poměrně oblíbený. Jenže mezi oblibou a skutečností někdy nebývá rovnítko. Pojďme se na to podívat společně.

Jednou z nejdůležitějších kapalin v automobilu je motorový olej. Pokud funguje

Myslím, že se úvodem zcela bez problémů shodneme, že jednou ze zdaleka nejdůležitějších náplní v automobilu se spalovacím motorem je motorový olej. Pokud ne rovnou tou nejdůležitější kapalinou. Zajišťuje nejen mazání motoru a souvisejících agregátů, ale též jejich chlazení. V kombinaci se správně zvoleným (a především funkčním) filtrem pak motor permanentně zbavuje nečistot, které vznikají jeho samotným provozem. Jak je tedy z tohoto opravdu velmi stručného výpisu patrné, funkce oleje je pro optimální fungování motoru (a tedy celého vozu) naprosto klíčová.

Proč výměna oleje podle předepsaných intervalů není vždy dobrý nápad. Neoplatí se příliš šetřit ani na výměně filtrů

S čím dál modernějšími (a konstrukčně složitějšími) motory pak funkce oleje nabývá ještě více na důležitosti, to co kdysi „uchladil” obyčejný polosystentický olej kategorie 10W-40 dnes přebírají vysoce specializované produkty specifikací 0W-60 a lepších. Ostatně, je to poznat i na cenovce. Litr opravdu kvalitního oleje dnes není nikterak levnou záležitostí, speciálně tedy v porovnání s lety ještě nedávno minulými. Co naplat, moderní telefony také umí stát dříve nepředstavitelné sumy, pokrok zřejmě nejde zastavit.

I ten nejdražší olej stojí zlomek ceny auta

A tady se dostávám k jádru celé věci: dobře, moderní oleje jsou drahé. Drtivá většina mechaniků se shodne na tom, že i ten nejkvalitnější olej by měl po ujetí maximálně 15 000 km spolu s filtrem „jít ven” a být nahrazen novými. Což může být i ne zcela milých několik tisícikorun, často k pěti tisícům. Potěší to někoho? Rozhodně nikoli. Na druhou stranu, jaký zlomek ceny tvoří tato částka vůči celkové ceně auta? Zcela zanedbatelný, naprosto. Cena moderního vozu se pohybuje ve zcela jiných částkách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co drastického se stane s motorem, když budete oddalovat výměny oleje? Není to nic, co vás potěší

Přesto se mezi výrobci olejů rozmohl nešvar, mohutně podporovaný výrobci automobilů, aby se „ušetřilo” na výměnách tím, že zkrátka posuneme onen interval, klidně dvakrát a více. Ano, mám pochopitelně na mysli fenomén tzv. Long Life olejů. Schopných dle údajů svých výrobců vydržet v motoru klidně 30 000 kilometrů a více. Přičemž to slovo „vydržet” je zřejmě velmi trefné, jakkoli jsem to původně vůbec nezamýšlel. Ano, ten olej tam „vydrží”. Jestli ale udělá svoji práci, je otázkou.

Fleetoví manažeři ve snaze po úsporách udělají cokoli

Protože ne všichni jezdíme stejně, ne všichni máme stejné vozy, stejné motory, stejný styl jízdy a stejné podmínky provozu, o palivech ani nemluvě. Je to přesně naopak: lišíme se zcela zásadně, a to i v rámci „mikrokomunity” řidičů, tvořené kupříkladu zaměstnanci jedné firmy. Jenže právě fleetoví manažeři firem jsou ti, co mají na výrobce poměrně velký vliv, patří mezi jejich stálé (a velké) odběratele a výrobci jim zkrátka naslouchají. Jsme stále navýsost v obchodní rovině, nezapomeňte. Nicméně v tomto případě již velmi prolnuté do roviny technické.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Někdy je výhodnější měnit olej podle motohodin, nikoli podle kilometrů. Ušetří to peníze

Výsledkem toho celého „experimentu” je, že fleetovým manažerům se vyhoví, jejich „autíčka” jezdí na olejový servis až po 30, nikoli 15 tisících kilometrech, řidiči mají více času na prácii a auta nestojí v servisu. Což se zdá být jako ideální stav. Pokud jste dočetli až sem, tušíte nicméně to hlavní: pochopitelně to není pravda. Jediné, co se skutečně ušetří jsou papírově vykázané prostoje vozů v servisu. Které se však mohutně vrátí ve snížené životnosti automobilů a násobně vyššími náklady na servis později.

Na autě nám nezáleží, po konci leasingu půjde okamžitě pryč

Jenže to už kdysi naše auto nebude naše, operativní leasing splacen, flotila vozů vyměněna, koupeny nové, jedeme dál. Kdo „nejede dál” je často načatý motor auta, a především naivní majitel, jenž si ho „po fleetu” koupil z druhé ruky v domnění, že kupuje perfektně servisovaný automobil. Pochopte, firmy dohlédnou. No, jak se to vezme. Já bych si tedy rozhodně zjistil, v jakém olejovém režimu takové auto jezdilo. A to stejné mohu jenom doporučit i vám.

Měníte olej maximálně po 15 000 kilometrech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články