Mít na registrační značce symbol tajné policie bylo dříve nemyslitelné. Dnes to nikoho vzrušovat nebude, nadávky ale neprojdou.
Bez registračních značek to nejde. Myšlenka, že by dnes člověk jezdil autem po silnicích bez registračních značek, je nepředstavitelná. Kdy to ale všechno začalo a co značky znamenají dnes? Když zapátrám v paměti, tak bych řekl, že je třeba se vrátit na přelom osmnáctého a devatenáctého století. Jestli se nepletu, v Čechách platila povinnost označovat firemní vozy jménem majitele od roku 1884. Roku 1900 byla zavedena povinnost označovat vozidla tabulkou s informacemi o výrobci, úředním čísle, typu a pořadovém výrobním čísle.
Auta neměla SPZ odjakživa, dříve stačilo napsat si je na auto
Do roku 1905 stanovovala pravidla pro označování vozidel v Rakousko-Uhersku každá země samostatně, o rok později byl sjednocen systém značek v oblasti celého Rakouska. Ve smyslu „ne-Uherska“. Nevím, jestli by termín Předlitavsko někomu dnes něco řekl. Na tabuli bylo písmeno, to označovalo region. Za ním mohlo být římské číslo a následovalo pořadové číslo v rozmezí 1 až 999. Přední značky byly jednořádkové, zadní dvouřádkové s černým písmem na bílém podkladě. Co je dnešním pohledem tak trochu pikantní?
To, že nemusela být použita originální tabulka, značka mohla být i namalovaná na vozidle. Praha měla písmeno N, zbytek Čech písmeno O, Morava písmeno P a rakouské Slezsko písmeno R. Po vzniku Československa v roce 1918 pokračovalo používání rakouského systému. Vozidla byla registrována podle místa sídla majitele. Auta celostátních firem a armády tak měla pražské značky. Vojenská vozidla měla značky v negativním provedení. Pro určité typy provozovatelů byly v Praze vyčleněny určité číselné řady.
V roce 1932 bylo vládním nařízením zavedeno nové označování vozidel. Značky začínaly jedním písmenem, následovalo až pětimístné číslo. Druhá světová válka se promítla i do registračních značek, pod vlivem německého systému. Po obnovení Československa zůstalo grafické provedení obdobné protektorátním značkám. Bylo zavedeno značení podle zemí a okresů, první písmeno označovalo zemi a za pomlčkou následoval dvojpísmenný kód okresu a číslo. Při reformě okresů v roce 1949 zůstal systém stejný, přibyly nové kódy okresů.
Co na SPZ nelze mít? Některé znaky jsou zapovězené
Reforma v roce 1960 pak přinesla značky tak, jak je možná vidíme občas i dnes. Pamatuji si na to, jak okres Strakonice měl značku tvořenou později třemi písmeny STx a čtyřmi čísly. Za x si dejte cokoli počínaje písmenem A. Kromě písmene B. Proč? Tajná policie měla za komunistů zkratku STB a nebylo vhodné, aby půlka Strakonic jezdila například se značkou STB 1234. A podobně na tom byla i Bratislava, tam nebylo vhodné B z jiného důvodu.
Kdo by chtěl být BLB 0001, že? Dnes je v České republice standardní registrační značka na drtivé většině automobilů a motocyklů charakteristická černými znaky na bílém podkladu. Způsob, jakým jsou poznávací značky koncipovány, tak umožňuje nejen identifikaci vozidla, ale také poskytuje informace o jeho regionální příslušnosti a specifickém účelu. Když se podíváte na poznávací značky vozidel v České republice, můžete z nich vyčíst mnoho zajímavých informací. První písmeno zleva určuje příslušnost k jednomu z celkem čtrnácti krajů.
Podívejte se na Pražáka! Do Brna SPZ s písmenem A raději ne?
Tento systém umožňuje rychlou identifikaci regionu, z něhož vozidlo pochází, což je užitečné nejen pro správní účely, ale také pro občany, kteří mohou snadno rozpoznat vozidla z různých částí země. Například pod písmenem S se skrývá Středočeský kraj. Optikou mladoboleslavské automobilky je tak zřejmé, proč na oficiálních fotkách mají modely registrační značky s písmenem S. Vozidla z hlavního města Praha poznáte podle písmene A.
Na registračních značkách je zakázáno používat písmena G, O, Q, W a CH, protože by se mohla plést s písmeny C, V a číslicí 0. Současný systém registračních značek byl zaveden v roce 2002 a souvisí s novým administrativním dělením České republiky na kraje. Registrační značky mají pět až sedm znaků a musí obsahovat minimálně jedno písmeno a jednu číslici. První skupina znaků zleva, obvykle sestávající ze tří znaků, označuje sérii registrační značky.
Je to CH nebo C a H vedle sebe? Je to jedno, je to zakázané
Poté následuje prostor pro nálepku z technické kontroly a na pravé straně se nachází pořadové číslo značky. Od roku 2004, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie, mají registrační značky navíc vlevo modrý pruh s hvězdami Evropské unie a kódem České republiky. A tady pozor, už jsem to psal několikrát v jiných článcích. SPZ není majetkem řidiče, respektive vlastníka automobilu. Je státu. A je zakázáno ji jakkoli upravovat a měnit.
Takže přelepovat znak EU, jakkoli s ní člověk nesouhlasí, se nesmí. V majetku soukromého osoby není ani takzvaná značka na přání. I tam platí zákaz výše uvedených písmen, a navíc je zde zapovězeno používat hanlivé výrazy a některé vybrané zkratky. Rozměrově je ale formát stejný jako u běžných značek. Na českých silnicích můžete kromě standardních registračních značek potkat také značky v několika dalších formátech.
Například vozy velvyslanectví a konzulátů mají registrační značky s modrými znaky na bílém podkladu. Veterány a závodní vozy mají registrační značky se zelenými znaky na bílém podkladu, přičemž první písmeno zleva je V v případě veteránů a R v případě závodních vozů. Pokud na vozidle vidíte registrační značku s černými znaky na bílém podkladu, ale sestávající pouze z čísel bez písmen, jedná se o vůz Armády České republiky.
Sahat na SPZ se nesmí, rozhodně ne fixem nebo s lepenkou
Samozřejmě také platí, že značka musí být čitelná. A to nejenom v tom smyslu, že ji nesmí řidič nijak maskovat, potahovat folií (platí pro ty chytráky, kteří chtějí odleskem „oslepit“ radary). Ale musí být očištěná od sněhu, listí, bláta a podobně.
Závěrem je třeba říct, že jiné než schválené SPZ na silnice nesmí. A to platí třeba pro značky, které si lidi vyrobí doma sami. Ano, i to se děje. Třeba proto, aby mohli dávat třetí tabulku na nosič kol. Ale i to je zakázané, o třetí tabulku na kola se dá zažádat na registru vozidel. Existuje jeden jediný správný formát, ten, který dostane řidič na registru. Vše ostatní je zakázané.