Datum už bylo stanoveno, a pokud člověk hledí do budoucnosti, má smůlu. Termín už je pryč a povinnost pro všechny už je v platnosti.
Čím více elekroniky je v autě, tím více elektroniky se může pokazit a rozbít. A tím více řidič za opravu zaplatí. Navíc ne vždy je elektronika ku prospěchu věci. Tak třeba o airbagu se nedá pochybovat, ale jsou tady jiné elektronické systémy, jejichž praktičnost a smysl lze v autě snadno zpochybnit. Například systém start-stop. Jen pár dnů, doslova, platí povinnost mít v autě nové elektronické zařízení. Od kdy že to platí a o co jde?
Už neuniknete, černá skříňka už je povinná pro všechny
Od 7. července letošního roku je černá skříňka povinnou výbavou každého nového vozu registrovaného v Evropské unii. A tím je řečeno vše, hlavně to, kdo za to může. EU, jak jinak. Krok je součástí dlouhodobého vývoje bezpečnostních systémů. Jde o to, aby automobily byly vybaveny zařízeními podobnými těm, které jsou známé z leteckého průmyslu. Černá skříňka se oficiálně jmenuje „Event Data Recorder“ a má shromažďovat data o soukromých osobních autech.
Podle oficiálních vyjádření jde o data, která mohou být klíčová při určování příčin dopravních nehod. Otázkou zůstává, jaké konkrétní údaje bude toto zařízení shromažďovat a kdo k nim bude mít přístup. Prý nikdo, pokud bych měl parafrázovat to, co jsem o problému zatím zjistil. Jen v případě nehody snad kompetentní úřady. Ale kdo to bude? Musím přiznat jednu věc. Bohužel. V průběhu let se osobní automobily stávají stále více závislými na elektronických systémech.
To oklikou nazpět vede některé „odborníky“ k přesvědčení, že na rozhodnutích řidiče záleží stále méně a na rozhodnutích počítače stále více. Co na to já? Myslím si pravý opak. Moderní auta tak mají za úkol za nás zatáčet, brzdit a udržovat rychlost, ale také sledovat naši pozornost na cestu. Analyzovat, jestli neusínáme. Kontrolovat, zda nepřekračujeme povolenou rychlost. Trend směřuje k autonomnímu řízení, kde auta fungují, téměř jako kdyby řídili autopiloti. Tím se zdánlivě snižuje role řidiče. Zdánlivě.
Řidiči nebudou řídit, rozhodovat za ně budou pouze stroje
Pro mnoho lidí tyto systémy zabíjejí krásu čistého motorismu. Existuje skupina nadšenců, kteří si záměrně vybírají starší modely s minimem elektroniky, aby si zachovali kontrolu nad vozidlem. Tito řidiči chtějí mít plnou kontrolu nad vším, co se děje za volantem, a nechtějí se spoléhat na rozhodnutí počítače. Chápu to, ale v tom problém není. Tady nejde o radost z jízdy. Tady jde o samotnou podstatu svobody pohybu.
Je v pořádku, aby počítač rozhodoval o tom, jestli je člověk unavený nebo ne? Jestli se dívá správným směrem? Jestli zastaví na jídlo ve fastfoodu nebo mu auto přikáže zeleninu s trochou tofu, protože má jeden nadváhu? To poslední jsem si vymyslel, ale skutečně je to nereálné? Stačí propojit systémy, které už fungují. Tedy rozpoznání řidiče, jeho auto, zdravotní záznamy. A klidně bankovní účet. Jste obézní? Tak platba za „dablčíz“ a velké hranolky prostě neproběhne.
Pojišťovny nebudou mít k datům přístup. Prý. A zatím?
Na druhé straně moderní bezpečnostní systémy mají pomoci snižovat riziko nehod a zvyšovat bezpečnost na silnicích. Nejsem proti tomu. Ale to, že černá skřínka udá řidiče za to, že jel o 5 km/h rychleji nad limit, nijak bezpečnost nezvýší. Co se stane, nejde odestát. Černá skříňka má fungovat na principu známém z letectví. Hlavním úkolem je zaznamenávat údaje o tom, co se dělo těsně před a po dopravní nehodě nebo srážce. Aktivace systému má být vyvolána událostmi, jako je aktivace airbagu nebo napínače bezpečnostních pásů.
Data, která systém zaznamená, budou průběžně přepisována. Budou se uchovávat jen ta nejnovější a nejrelevantnější. Kdo o tom rozhoduje, jaká data důležitá jsou a nejsou, jaká jsou ještě nová nebo už odsouzená ke smazání. Konkrétně bude černá skříňka zaznamenávat údaje jako rychlost auta, polohu plynového a brzdového pedálu, úhel natočení volantu, činnost bezpečnostních systémů, stav světel a blinkrů a tlak v pneumatikách.
Data se netýkají místa, času a obrazu, tak asi jen prozatím
Tlak v pneumatikách? Špatně nafouknete kolo, a přijdete v případě nehody o pojistné plnění. Nebo jsem paranoidní? Uvidíme. Dále bude zaznamenávat přesný čas události, sílu a směr nárazu a stav bezpečnostních pásů. Údaje mohou být předány policii nebo státnímu zastupitelství, aby pomohly určit, co přesně se stalo a kdo nese vinu za nehodu. Tak už víme. Zavedení černé skříňky má podle mě pouze výchovný aspekt. A i to je sporné.
Výrobci automobilů prý budou mít na základě shromážděných dat možnost analyzovat, které systémy fungují správně a které selhávají. Proces povede k dalšímu vývoji a zdokonalení těchto systémů. A kde je řidič? Nebylo by lepší než zdokonalovat systémy zdokonalit řidiče? Systém nebude uchovávat data o tom, kde a kdy auto jede. Ani obrazové záznamy řidiče. Data prý nebudou dostupná pojišťovnám, takže se není čeho obávat.
Alespoň zatím, ale já myslím, že to je jen otázkou času. Černá skříňka je podle někoho důležitým nástrojem pro budoucnost automobilové bezpečnosti. Pro jiného jen způsob, jak omezit lidskou svobodu a špiclovat řidiče. Kde je pravda? Povinná je od 7. července pro nová auta, do starých se nijak montovat nebude. Takže pokud ji v autě nemáte, není třeba se děsit. Nic se zpětně montovat nebude. Nová auta se ale už bez ní neobejdou.